Legiuitorul a stabilit că perioada cât un polițist a fost elev sau student al unei instituții de învățământ din sistemul de apărare și securitate națională constituie vechime în muncă, dar nu a precizat dacă acest interval de timp poate fi luat în calcul la stabilirea gradațiilor stabilite de lege pentru această categorie de personal. A fost necesară sesizarea ÎCCJ pentru a clarifica acest aspect.
Caz practic
Reclamanții au chemat în judecată IGP și au solicitat acordarea gradației corespunzătoare vechimii în muncă, plata diferențelor dintre drepturile salariale cuvenite conform gradației stabilite cu luarea în calcul a perioadei de studii în unitatea de învățământ și cele încasate începând cu 12 martie 2002 până la încetarea raporturilor de muncă, precum și plata dobânzii legale.
Aceștia au motivat acțiunea arătând că sunt absolvenții Academiei de Poliție și că, în această calitate, au dreptul la un salariu lunar care trebuie să includă și gradațiile. Reclamanții au susținut că persoanele nou-încadrate în rândul polițiștilor beneficiază de gradații în raport cu vechimea în muncă legal stabilită și aceste prevederi se aplică absolvenților instituțiilor de învățământ pentru formarea polițiștilor pentru vechimea în muncă avută până la intrarea în aceste instituții.
Instanța a respins acțiunea ca neîntemeiată, pentru că legea asimilează doar vechimii în muncă perioada cât reclamanții au fost elevi ai școlii de poliție fără ca această vechime să se ia în calcul la acordarea gradațiilor. Gradațiile se acordă în funcție de vechimea efectivă avută în funcția de polițist. Reclamanții nu au probat că anterior intrării la Academia de Poliție au avut alt loc de muncă astfel încât aceștia nu au dreptul la o altă gradație decât cea acordată pentru vechimea efectivă în funcția de polițist.
Împotriva acestei sentințe au declarat recurs reclamanții, ocazie cu care a fost sesizată ÎCCJ la solicitarea IGP. Reclamanții au arătat că sentința cuprinde motive contradictorii în sensul că, deși instanța susține că legea asimilează vechimii în muncă și perioada cât reclamanții au fost studenți ai școlii de poliție, apreciază că acest text de lege nu prevede că acea vechime s-ar lua în calcul la acordarea gradațiilor ignorând textele de lege care reglementează modul de stabilire a vechimii.
Instanța nu a ținut cont de dispozițiile legale ce reglementează noțiunea de vechime în muncă. Reclamanții au arătat că gradațiile sunt acordate în raport cu timpul servit în calitate de polițist și în funcție de rezultatele obținute, gradații care se acordă din 3 în 3 ani și cele care se acordă în raport cu vechimea în muncă legal stabilită.
Legea a interpretat noțiunea de vechime în muncă legal stabilită în sensul includerii în aceasta și a perioadelor în care absolvenții instituțiilor de învățământ militare le-au urmat cursurile. Interpretarea vechimii în muncă/în serviciu este confirmată de legiuitor care în legea 223/2015 cu privire la pensiile militare de stat prevede că vechimea în serviciu este perioada în care o persoană din sistemul de apărare națională, ordine publică și securitate națională a îndeplinit serviciul militar ca militar în termen, militar cu termen redus, elev sau student al unei instituții militare de învățământ din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională pentru formarea cadrelor militare/polițiștilor/funcționarilor publici cu statut special, cu excepția învățământului liceal.
Chiar dacă legea 223/2015 a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2016 și nu are efect retroactiv și cauza de față a fost înregistrată în martie 2015, reclamanții apreciază că acest act normativ lămurește anumite lacune legislative și poate fi reținut ca argument suplimentar.
Care au fost opiniile instanțelor de judecată?
Practica judiciară în materie s-a dovedit a fi neunitară și existând opinii diametral opuse, însă opinia majoritară a fost în sensul că perioada în discuție nu se ia în calcul la stabilirea gradațiilor.
Ce a decis ÎCCJ?
ÎCCJ a pronunțat Decizia 35/2017 care a fost publicată în Monitorul Oficial 757 din 22 septembrie 2017. Legea prevede că persoanele chemate sau rechemate în activitate, precum și rezerviștii concentrați beneficiază de gradații în raport cu vechimea în serviciu avută/stagiul de cotizare realizat stabilit astfel: 3-6 ani gradația I, 6-10 ani gradația a II-a, 10-15 ani gradația a III-a, 15-20 de ani gradația a IV-a, 20-25 ani gradația a V-a și peste 25 de ani gradația a VI-a.
Aceste dispoziții legale se aplică și absolvenților instituțiilor militare de învățământ pentru vechimea în serviciu avută/stagiul de cotizare realizat până la data intrării în aceste instituții și soldaților și gradaților voluntari trecuți în corpul cadrelor militare în activitate pentru vechimea în serviciu avută/stagiul de cotizare realizat până la data schimbării poziției de activitate.
Aceste prevederi se aplică și polițiștilor și funcționarilor publici cu statut special din sistemul administrației penitenciare.
Analizând textul de lege ÎCCJ apreciază că la stabilirea gradațiilor nu se ia în calcul perioada cât un polițist a urmat cursurile unei instituții de învățământ pentru formarea polițiștilor. Atunci când s-a dorit luarea în calcul a perioadei studiilor la stabilirea gradațiilor acest aspect a fost prevăzut expres în lege, arătându-se că intervalul de timp cuprins între data acordării gradului militar și data absolvirii instituției militare de învățământ se ia în calcul la stabilirea de gradații.
În concluzie, ÎCCJ admite sesizarea și stabilește că la stabilirea gradațiilor nu se ia în calcul perioada cât un polițist a urmat cursurile unei instituții de învățământ pentru formarea polițiștilor.