În contextul intensificării muncii la negru legiuitorul propune măsuri pentru prevenirea şi sancţionarea mai aspră a celor care nu încheie contracte de muncă.
Noutatea legislativă o reprezintă propunerea de modificare a Codului muncii, propunere care se află în momentul de faţă în dezbatere publică.
S-a avut în vedere că în exercitarea activităţii de control inspectorii de muncă au identificat numeroase situaţii de muncă nedeclarată care nu au putut fi încadrate ca atare și nu au putut fi sancționate, având în vedere faptul că în Codul Muncii nu avem reglementată o definiție a muncii nedeclarate, precum şi faptul că actul normativ prevede sancţiune doar pentru fapta de a primi la muncă o persoană fără încheierea în formă scrisă a contractului individual de muncă anterior începerii activităţii, nu şi pentru munca nedeclarată parţial.
Care sunt modificările?
Aşa cum menţionam anterior se defineşte munca nedeclarată ca fiind: primirea la muncă a unei persoane fără încheierea contractului individual de muncă în formă scrisă, în ziua anterioară începerii activităţii; primirea la muncă a unei persoane fără înregistrarea raportului de muncă în registrul general de evidență a salariaților cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii.; primirea la muncă a unui salariat în perioada în care acesta are contractul individual de muncă suspendat; primirea la muncă a unui salariat în afara programului de lucru stabilit în cadrul contractelor individuale de muncă cu timp parțial.
Contractul individual de muncă nu va mai trebui încheiat în formă scrisă pentru a fi valabil. Se elimină prevederea conform căreia forma scrisă este obligatorie pentru încheierea valabilă a contractului. În nenumărate decizii ale instanţelor s-a atras atenţia că proba contractului individual de muncă se poate face prin orice mijloc de probă. Astfel se elimină condiţia ad validitatem dar se menţine condiţia ad probationem pentru forma scrisă a contractului individual de muncă având în vedere că dovada existenţei raportului de muncă se poate face prin orice alt mijloc de probă.
Iar în situaţia în care contractul individual de muncă nu a fost încheiat în formă scrisă, se prezumă că a fost încheiat pe durată nedeterminată, iar părţile pot face dovada prevederilor contractuale şi a prestaţiilor efectuate prin orice alt mijloc de probă.
Actul adiţional prin care se modifică contractul invidual de muncă va trebui încheiat anterior producerii modificării, nu într-un termen de 20 de zile lucrătoare de la data apariţiei modificării cum este prevăzut acum.
Se prevăd noi sancţiuni pentru munca nedeclarată. Astfel, primirea la muncă a unei persoane fără înregistrarea raportului de muncă în registrul general de evidență a salariaților cel târziu în ziua anterioară începerii activităţii se va sancţiona cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru fiecare persoană identificată, sau primirea la muncă a unui salariat în perioada în care acesta are contractul individual de muncă suspendat se va sancţiona cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru fiecare persoană identificată. De asemenea, primirea la muncă a unui salariat în afara programului de lucru stabilit în cadrul contractelor individuale de muncă cu timp parțial va fi sancţionată cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru fiecare persoană identificată.
Şi pentru că s-a discutat şi rediscutat despre posibilitatea de a plăti jumătate din amendă şi în cazul contravenţiilor din materia dreptului muncii iată că prin acest proiect se prevede clar posibilitatea de a achita jumătate din amendă. Atenţie! Această posibilitate este prevăzută doar pentru contravenţiile menţionate mai sus nu şi pentru celelalte prevătute de Codul muncii.
Facem menţiunea că aceste prevederi nu sunt încă în vigoare, ele se află în dezbatere publică urmând a fi adoptate şi publicate în Monitorul Oficial.