De multe ori, elevii încep să studieze o materie cu un profesor pe care îl îndrăgesc și care îi face să pătrundă uşor în tainele cunoașterii, pentru ca anul următor să fie preluați de către alt cadru didactic. Pentru majoritatea elevilor acest fapt reprezintă un disconfort, mai ales că se obișnuiesc cu modul de predare al acelui profesor.
Și pentru profesorii care migrează de la o unitate școlară la alta schimbarea locului de muncă are impact, dar ar trebui să fie optimiști, întrucât se spune că de schimbi locul, schimbi şi norocul. Transferul profesorilor se realizează fie la cererea acestora, fie are loc din cauza deficitului de personal din unele școli, respectiv a excedentului în altele.
Având în vedere numeroasele situații în care s-a impus mutarea personalului didactic dintr-o școală în alta, era util să se prevadă care sunt cazurile în care are loc transferul, care este procedura ce trebuie urmată, care sunt actele pe care profesorii trebuie să le prezinte la noul loc de muncă.
Astfel, în Monitorul Oficial nr. 811 din 6 noiembrie 2014 s-a publicat Metodologia de transfer al personalului didactic auxiliar și al personalului nedidactic în anul 2014. Prevederile au intrat în vigoare chiar de la data la care au văzut lumina tiparului în Monitorul Oficial și se vor aplica până la 31 decembrie 2014.
Care sunt condițiile în care poate avea loc transferul?
Cu titlu de știri juridice, legiuitorul a statuat că personalul didactic auxiliar și nedidactic angajat prin concurs sau examen cu contract individual de muncă pe durată nedeterminată în unitățile de învățământ preuniversitar de stat, poate fi transferat, în interesul învățământului sau la cerere, între unitățile de învățământ preuniversitar de stat.
Rețineți că transferul se poate realiza pe un post pentru care salariatul îndeplinește condițiile specifice. Cu titlu de știri juridice, legiuitorul a hotărât că transferul se poate face numai pe un post vacant pe o perioadă nedeterminată sau pe fracțiuni de post didactic auxiliar sau nedidactic.
În cazul transferului în interesul învățământului, acesta se realizează la cererea directorului unității care îl solicită, în baza hotărârii consiliului de administrație al acesteia doar cu aprobarea consiliului de administrație al unității la care este angajat cel care urmează a fi transferat și doar cu acordul scris al acestuia. Transferul la cerere se realizează pe baza cererii salariatului, însoțită de acordul prealabil al consiliului de administrație al unității unde se solicită transferul și numai cu acordul consiliului de administrație al unității al cărei angajat este.
Transferul poate avea loc doar între unitățile de învățământ preuniversitar de stat care au personal încadrat peste necesar și cele care au deficit de personal. Personalul didactic auxiliar și nedidactic poate fi transferat de pe o funcție de execuție pe o altă funcție de execuție, de pe o funcție de conducere pe una de execuție, de pe o funcție de conducere pe o funcție de conducere. Rețineți că după finalizarea procesului de transfer, postul rămas vacant din unitatea de învățământ de la care s-a efectuat transferul se reduce.
Care este procedura de transfer în interesul învățământului?
Directorul școlii în care există un deficit de personal va solicita, în baza hotărârii consiliului de administrație și cu avizul inspectoratului școlar, unității de învățământ care are personal peste necesar să îi aprobe transferul în interesul învățământului a unuia/unora dintre salariații acesteia.
Directorul școlii care are personal încadrat peste necesar va stabili, în baza hotărârii consiliului de administrație, care sunt salariații care întrunesc condițiile în vederea efectuării transferului. Cu titlu de știri juridice, acestor salariați li se va cere acordul scris în vederea transferului. Rețineți că refuzul motivat al salariatului de a accepta transferul în interesul învățământului se va analiza de către consiliul de administrație al școlii.
După ce salariatul și-a exprimat acordul scris, directorul școlii unde acesta este salariat va emite decizia de transfer în interesul învățământului și va dispune încetarea contractului de muncă, prin acordul părților.
Decizia de transfer va fi trimisă către școala la care va fi efectuat transferul cu cel puțin două zile lucrătoare anterior începerii activității. Unitatea de învățământ unde a fost transferat personalul va emite decizia de angajare pe post a salariatului și va încheia contractul de muncă pe durată nedeterminată cu cel puțin o zi lucrătoare anterior începerii activității.
Angajatul transferat are obligația de a depune la secretariatul școlii, chiar în ziua în care își începe activitatea, următoarele acte:
– acte de studii și/sau specializări (copii certificate conform cu originalul);
– documente care atestă nivelul studiilor și/sau efectuarea unor specializări (copii certificate conform cu originalul);
– acte ce atestă vechimea în muncă (copii certificate conform cu originalul);
– adeverință medicală privind starea de sănătate, eliberată cu cel puțin 6 luni anterior transferului (original);
– copie carte de identitate;
– cazier judiciar.
Care este procedura de transfer la cerere?
Salariatul care dorește să fie transferat la o altă școală depune o cerere la unitatea unde este angajat în scopul obținerii acordului de principiu al consiliului de administrație. Rețineți că doar salariații încadrați la școli cu excedent de personal pot aspira la efectuarea unui transfer la cerere.
Salariatul va depune la școala unde dorește să fie transferat și care are deficit de personal aceleași acte ca și salariatul transferat în interesul învățământului, dar, în plus, va atașa și acordul de principiu al consiliului de administrație al unității la care este angajat și de unde solicită transferul.
Primind aceste acte, directorul școlii cu deficit de personal va supune aprobării consiliului de administrație cererea de transfer. Dacă cererea este aprobată, directorul unității cu deficit de personal va adresa o solicitare către școala unde salariatul este angajat, pentru efectuarea transferului.
Directorul școlii la care lucrează salariatul ce solicită transferul, va emite decizia de transfer la cerere și va dispune încetarea contractului individual de muncă prin acordul părților. Decizia de transfer va fi transmisă unității la care se transferă salariatul cu cel puțin două zile înainte de începerea activității. Cel transferat va încheia contract individual de muncă pe durată nedeterminată cu cel puțin o zi înainte de începerea activității.
Liber la transfer!
Pentru a nu exista școli în care elevii să fie privați de posibilitatea de a studia o anumită materie din cauza lipsei de profesori, legiuitorul a stabilit procedura de transfer a personalului didactic.
Chiar dacă cei transferați vor lucra în alte școli, cu alți elevi cărora vor trebui să le arate tainele învățăturii, trebuie să știe că transferul nu le va asigura, automat, și majorarea salariului!