Adeverințele ce atestă calitatea de asigurat pot fi eliberate în format electronic!


angajator
Angajatorii care au încheiate convenții cu agențiile pentru ocuparea forței de muncă au obligația de a depune declarația privind obligațiile de plată a contribuțiilor sociale, impozitului pe venit și evidența nominală a persoanelor asigurate în scopul de a beneficia de drepturi bănești lunare acordate sub formă de scutiri de la plata contribuției sau deduceri din contribuția pe care angajatorul are obligația de a o achita lunar la bugetul asigurărilor pentru șomaj.

Noutăți cu privire la acordarea drepturilor sau măsurilor pentru stimularea forței de muncă, noi obligații pentru angajatori, modificări privind încheierea unui contract de asigurare pentru șomaj se regăsesc în HG 767/2016 pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul sistemului asigurărilor pentru şomaj şi stimularea ocupării forţei de muncă şi al securităţii şi sănătăţii în muncă publicată în Monitorul Oficial 838 din 21 octombrie 2016.

Angajatorul își schimbă sediul. Ce se întâmplă cu convenția încheiată cu agenția pentru ocuparea forței de muncă?

În prezent, angajatorii care încadrează în muncă șomeri și îi mențin în activitate 6 luni de la data angajării beneficiază de reducerea sumei reprezentând contribuția datorată de angajator la bugetul asigurărilor de șomaj. Această reducere se acordă începând cu anul fiscal următor, pentru 6 luni și constă în diminuarea sumei datorate lunar cu 0,5% pentru fiecare procent din ponderea personalului nou-angajat în condițiile de mai sus din numărul scriptic de personal încadrat cu contract de muncă din acel an.

Angajatorii care beneficiază de această reducere a sumei la bugetul asigurărilor de șomaj și cei care au încheiat convenții cu agențiile pentru ocuparea forței de muncă pentru a beneficia de drepturi bănești lunare și care își schimbă sediul și se înregistrează fiscal la alt organ fiscal, vor beneficia de aceste drepturi bănești sau vor avea obligația legală de a menține raporturile de muncă. Știrile juridice prevăd că dosarul cu actele în baza cărora se acordă sau au fost acordate drepturile bănești va fi transferat în copie certificată conform cu originalul către agenția pentru ocuparea forței de muncă de la noul sediu.

Noutățile legislative prevăd că angajatorul are obligația de a anunța în scris (depunând cererea personal sau trimițând-o prin scrisoare cu confirmare de primire sau prin e-mail sau fax) agenția pentru ocuparea forței de muncă cu care a încheiat convenția sau a stabilit reducerea sumei de plată la bugetul asigurărilor pentru șomaj legat de schimbarea sediului. Ulterior, aceasta dispune transferarea dosarului către noul organ fiscal de la sediul angajatorului.

Agenția pentru ocuparea forței de muncă de la noul sediu al angajatorului va acorda drepturile bănești de care poate beneficia angajatorul.

Contract de asigurare pentru șomaj

Se pot asigura în sistemul asigurărilor pentru șomaj asociații, administratorii, PFA, cetățenii români care lucrează în străinătate, lucrătorii independenți care merg în UE și care au angajator care nu are sediul social în România. Aceștia vor încheia un contract de asigurare pentru șomaj cu agenția pentru ocuparea forței de muncă de la domiciliu dacă sunt asigurați în sistemul public de pensii și în cel de sănătate și nu au statut de pensionari.

Calitatea de asigurat se probează cu contractul de asigurare sau cu alt act care justifică calitatea de asigurat, act eliberat de instituțiile competente. Acest act poate fi eliberat în format electronic cu semnătură electronică extinsă bazată pe un certificat calificat sau în format pe hârtie în original. Aceste acte pot fi obținute de agenția pentru ocuparea forței de muncă de la Casa Națională de Pensii Publice și de la Casa Națională de Asigurări de Sănătate. Desigur, acest lucru va fi realizabil abia după ce actele justificative vor fi disponibile în format electronic.

Consilierii locali sau județeni buni de plată!

Știrile juridice prevăd că pentru toți consilierii locali sau județeni care realizează venituri reprezentând indemnizație de ședință și pentru care există obligația de plată a contribuțiilor la bugetul asigurărilor pentru șomaj, perioada reprezentând luna în care realizează astfel de venituri și în care datorează contribuțiile la bugetul asigurărilor pentru șomaj, constituie stagiu de cotizare în sistemul asigurărilor pentru șomaj.

Prima de încadrare și de instalare

Noutățile legislative prevăd că pentru acordarea acestor prime, cei în cauză vor putea depune actele prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, fax sau e-mail la agenția pentru ocuparea forței de muncă unde sunt luați în evidență. Dacă merg personal, atunci vor prezenta actul de identitate în original sau în copie legalizată pentru a se efectua de către personalul agenției o copie certificată conformă cu originalul. Dacă decid să trimită actele prin poștă, fax sau e-mail actul de identitate va fi certificat conform cu originalul de către titular.

În plus, dovada încadrării în muncă atestată printr-un act eliberat de angajator poate fi pe suport de hârtie sau în format electronic cu semnătură electronică urmând să se indice locul de muncă unde persoana va lucra. Până la recenta modificare nu se accepta forma electronică a acestui act.

Adeverința de venit în format electronic

Acordarea drepturilor sau măsurilor de stimulare a ocupării forței de muncă care se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj sunt venituri lunare care se determină prin raportarea venitului impozabil la numărul de luni aferente unui an fiscal, venit certificat de organele fiscale. Știrile juridice prevăd că informațiile privind veniturile certificate se obțin la solicitarea agenției pentru ocuparea forței de muncă de la organul fiscal. Adeverințele de venit pot fi emise și transmise în formă electronică.

Noutățile legislative prevăd că, dacă persoana se prezintă cu adeverința eliberată de organul fiscal în format electronic pentru a primi drepturile și măsurile de stimulare a ocupării forței de muncă, agenția pentru ocuparea forței de muncă este obligată să o accepte în acest format.

Internetul la putere!

Practic, legiuitorul a oferit cadrul legal pentru ca anumite acte să poată fi emise și transmise în formă electronică, fapt ce poate duce la debirocratizarea relației dintre individ și instituțiile statului și la economisirea de timp prețios!