Noi condiții pentru reînnoirea avizelor de încadrare a locurilor de muncă în condiții deosebite


aviz conditii deosebite
Sunt anumite domenii de activitate în care oamenii lucrează în condiții care le pot afecta sănătatea, sens în care este obligatoriu ca angajatorul să ia toate măsurile pentru a evita îmbolnăvirea salariaților. Sunt considerate locuri de muncă în condiții deosebite acelea în care, în mod permanent sau temporar, poate fi afectată capacitatea de muncă a angajaților datorită gradului mare de expunere la risc.

Pentru că fiecare are dreptul la un loc de muncă care să nu îi afecteze sănătatea, se impune ca angajatorul să ia toate măsurile pentru a-și reînnoi avizele ce îi dau dreptul să desfășoare activitatea în condiții deosebite.

Astfel, de la 1 ianuarie 2016 a intrat în vigoare HG nr. 1014/2015 privind metodologia de reînnoire a avizelor de încadrare a locurilor de muncă în condiţii deosebite care a fost publicată în Monitorul Oficial 986 din 31 decembrie 2015.

Cine acordă reînnoirea avizului și  în baza căror acte?

Au obligația de a solicita reînnoirea avizului de încadrare în locuri de muncă în condiții deosebite doar angajatorii care dețin la 31 decembrie 2015 acest tip de aviz, dar care nu au luat până la acest moment măsurile necesare pentru a asigura condiții de muncă normale pentru cei care lucrează în condiții deosebite. Avizul reînnoit este valabil până la 31 decembrie 2018.

Se vor supune prezentelor noutăți legislative și angajatorii care, în urma reorganizării prin fuziune, asociere, divizare sau transformare, și-au schimbat sediul social sau denumirea sau una dintre acestea, fapt care este dovedit cu acte. Aceștia pot declanșa procedura prevăzută de această hotărâre doar pentru locurile de muncă existente pentru care s-a primit avizul de încadrare în condiții deosebite.

În scopul reînnoirii avizului, angajatorul va depune la Inspecția Muncii sau la Comisia Națională pentru Controlul Activităților Nucleare (CNCAN) o solicitare în acest sens care va fi semnată de reprezentantul legal al acestuia și de un reprezentant al lucrătorilor care are răspunderi specifice în domeniul securității și sănătății lucrătorilor. La această cerere se va atașa o copie a documentelor de control întocmite de inspectoratul teritorial de muncă pe raza căruia își desfășoară activitatea sau au sediul social și autorizația de utilizare eliberată de CNCAN. Rețineți că aceste documente de control se referă la modul în care au fost realizate măsurile în 2015.

Știrile juridice precizează că angajatorul are obligația de a depune și buletinele de determinări de noxe profesionale care să ateste depășirea valorilor-limită de expunere profesională la locurile de muncă în condiții deosebite sau pe cele de expertizare eliberate de direcțiile de sănătate publică în care să se ateste prezența unor agenți chimici foarte periculoși sau agenți biologici care nu au prevăzută limita admisibilă și au avut efecte nefaste asupra sănătății celor care au lucrat în acel mediu.

În plus, angajatorul va prezenta planul de prevenire și protecție pentru aceste locuri de muncă care cuprinde măsuri pentru îmbunătățirea securității muncii și acțiuni care sunt eșalonate și distribuite trimestrial în scopul încadrării locurilor de muncă în condiții normale. Rețineți că acest plan se referă la măsurile aferente lui 2015 care au fost asumate și au rămas restante.

În scopul reînnoirii avizului este obligatoriu raportul medicului de medicina muncii cu privire la starea de sănătate a lucrătorilor care își desfășoară activitatea în locurile încadrate în condiții deosebite. Acest raport trebuie să prezinte care sunt efectele noxelor identificate în aceste locuri de muncă asupra sănătății lucrătorilor și care sunt recomandările pentru a evita afectarea sănătății celor expuși la acești factori.

Legiuitorul obligă angajatorul să depună la casele de pensii actul prin care s-a obținut reînnoirea avizului de încadrare a locurilor de muncă în condiții deosebite și lista cu toate categoriile profesionale care lucrează în aceste locuri valabil la 31 decembrie 2015.

Rețineți că actele de mai sus pot fi depuse în maximum 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi. Inspecția Muncii are obligația de a reînnoi avizul în 15 zile lucrătoare de la data depunerii întregii documentații de către angajator. Cei care nu se încadrează în acest termen, nu vor primi avizul reînnoit.

Ce obligații au angajatorii?

Toate costurile pentru reînnoirea avizului vor fi suportate exclusiv de angajator. Cei cărora nu le-a fost reînnoit avizul, au dreptul să se adreseze instanței de judecată.

Pe perioada valabilității avizului, angajatorii au obligația ca, semestrial, să depună la inspectoratul teritorial de muncă o raportare cu privire la modul în care au respectat măsurile asumate în planul de prevenire și protecție. În baza acestor raportări, inspectorii de muncă pot efectua verificări pentru a vedea dacă există conformitate între ceea ce s-a declarat și realitate. Avizele reînnoite își vor înceta valabilitatea fie la data îndeplinirii măsurilor stabilite prin planul de prevenire și protecție, fie la 31 decembrie 2018.

Angajatorul are obligația de a depune în termen de 10 zile la casele de pensii documentul prin care dovedește reînnoirea avizului de încadrare și lista cu toate categoriile profesionale care lucrează în aceste locuri de muncă. Știrile juridice arată că angajatorii care au locuri de muncă în condiții deosebite sunt obligați, pe propria cheltuială, să supună controlului medical periodic, pe toți salariații care își desfășoară activitatea în aceste condiții.

Ce amenzi riscă angajatorii?

Angajatorul care nu realizează măsurile din planul de prevenire și protecție va fi amendat cu sume de la 3.000 de lei la 6.000 lei dacă are un număr de până la 49 salariați și cu sume de la 6.000 de lei la 10.000 lei dacă are cel puțin 50 de salariați. Dacă în 45 de zile de la constatarea contravenției, angajatorul nu îndeplinește măsurile luate în urma controlului, inspectoratul teritorial de muncă poate propune Inspecției Muncii să anuleze avizul, caz în care va fi anunțată și casa de pensii.

Angajatorii care nu depun semestrial la inspectoratul teritorial de muncă o raportare cu privire la modul în care au respectat măsurile asumate în planul de prevenire și protecție riscă o amendă de la 3.000 de lei la 7.000 de lei.

Contravențiile sunt constatate și aplicate de către inspectorii de muncă. Prevederile din lege cu privire la constatarea contravențiilor și aplicarea amenzilor va intra în vigoare în 10 ianuarie 2016.

Cum se dovedește perioada de lucru în condiții deosebite anterior datei de 1 aprilie 2001?

 În scopul pensionării această perioadă lucrată anterior datei de 1 aprilie 2001 se va proba pe baza înregistrărilor efectuate de angajator în cartea de muncă sau pe baza unei adeverințe emise de acesta. Ulterior datei de 1 aprilie 2001, perioada lucrată în condiții deosebite se va proba pe baza declarațiilor privind evidența nominală a asiguraților și a obligațiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat inițiale sau rectificative.