Regulamentul general de urbanism reprezintă sistemul de norme tehnice, juridice şi economice care fundamentează şi stă la baza procesului de elaborare, avizare, aprobare și implementare a planurilor de urbanism general, zonal și de detaliu, precum şi a regulamentelor locale de urbanism.
Conform ştirilor juridice, un proiect de modificare a Regulamentului general de urbanism se află în momentul de faţă în dezbatere publică.
Conform proiectului vor interveni mai multe completări a Hotărârii Guvernului nr. 525/1996, pentru aprobarea Regulamentului general de urbanism, republicată, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 856 din 27 noiembrie 2002.
Ce prevede proiectul?
Se specifică clar faptul că președinții de consilii județene vor lua măsuri pentru elaborarea și/sau actualizarea planurilor de amenajare a teritoriului județean și le vor supune spre avizare autorităților competente și spre aprobare consiliilor județene iar primarii municipiilor, oraşelor şi comunelor vor lua măsuri pentru elaborarea sau actualizarea documentaţiilor de urbanism şi le vor supune spre avizare autorităților competente și spre aprobare consiliilor locale, Consiliului General al Municipiului Bucureşti şi Guvernului, după caz, în conformitate cu prevederile anexei nr. 1 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, cu modificările şi completările ulterioare.
Autorizarea executării construcţiilor şi amenajărilor pe terenurile agricole din extravilan este permisă exclusiv pentru construcțiile cu caracter militar şi special, căile ferate, infrastructura rutieră, infrastructura aeroportuară, căi navigabile, liniile electrice de înaltă tensiune, forarea şi echiparea sondelor, lucrările aferente exploatării ţiţeiului şi gazului, conductele magistrale de transport gaze sau petrol, lucrările de gospodărire a apelor şi realizarea de surse de apă, construcţiile agricole, turbine eoliene, parcuri fotovoltaice, cu respectarea prevederilor legale şi a documentațiilor de amenajarea teritoriului și de urbanism. În categoria construcții agricole și anexe exploatații agricole nu pot fi incluse construcţiile de locuinţe, case de vacanță, pensiuni, garaje sau alte amenajări cu caracter permanent.
În ceea ce privesc ariile protejate, autorizarea executării construcţiilor în ariile naturale protejate, parcuri naționale, rezervații naturale și alte zone naturale protejate delimitate potrivit legii, se face cu avizul conform al autorităților publice responsabile cu domeniul protecției mediului, precum și cu avizul custozilor ariilor naturale protejate.
Acest proiect este o necesitate dacă ne gândim că începând cu anul 2001, legislaţia naţională în domeniul urbanismului, amenajării teritoriului şi autorizării executării lucrărilor de construcţii a cunoscut transformări majore, trecerea de la prevederi legale cu referire asupra obiectului arhitectural, la reglementări care vizează planificarea dezvoltării și armonizarea construcţiilor în contextul cadrului urban şi natural existent, realizându-se odată cu apariţia Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului şi urbanismul.
Mai mult decât atât au fost primite solicitări de modificare sau de clarificare inclusiv de la Consiliul Concurenţei, instituţie care pune în aplicare şi asigură respectarea prevederilor naţionale şi comunitare de concurenţă, în sensul eliminării barierelor legislative care generează discriminare şi întăririi cooperării între furnizorii de servicii la nivelul unităţilor administrativ teritoriale.