Proiectele de manuale şcolare sunt evaluate în privinţa calităţii înainte de a fi aprobate! Există o metodologie în acest sens!


În ultima perioadă tot mai mulţi părinţi, dar şi cadre didactice, se plâng de calitatea manualelor şcolare, iar unele dintre ele au ajuns amuzament în mediul online.

Metodologia de evaluare a calităţii proiectelor de manuale şcolare pentru învăţământul preuniversitar a fost adoptată încă din anul 2019 prin Ordinul nr. 3103/2019 privind regimul manualelor şcolare în învăţământul preuniversitar publicat în Monitorul Oficial nr. 91/2019.

Metodologia reglementează procesul de evaluare a calităţii proiectelor de manuale şcolare, în vederea aprobării pentru utilizarea în învăţământul preuniversitar.

Ce condiţii trebuie să îndeplinească profesorii pentru a fi experţi cooptaţi?

Condiţiile de înscriere a cadrelor didactice pentru a participa, în calitate de experţi cooptaţi, la evaluarea proiectelor de manuale şcolare pentru învăţământul preuniversitar sunt următoarele:
a) să desfăşoare activităţi de predare – învăţare – evaluare în cadrul învăţământului superior corespunzătoare disciplinei sau în învăţământul preuniversitar corespunzătoare nivelului de învăţământ şi disciplinei/modulului de pregătire pentru care se evaluează proiecte de manuale şcolare; în situaţii excepţionale, pentru discipline/module de pregătire la care numărul cadrelor didactice care desfăşoară activitate în învăţământul preuniversitar corespunzătoare respectivului nivel de învăţământ este insuficient se acceptă şi cadre didactice care predau disciplinele/modulele de pregătire respective la un nivel superior de învăţământ;
b) să dovedească, prin acte de studii, că posedă specializarea corespunzătoare/specializare înrudită, conform Centralizatorului privind disciplinele de învăţământ, care-i acordă dreptul de a preda disciplina/modulul de pregătire la care s-a înscris şi de a evalua proiectele de manuale şcolare depuse la disciplina/modulul de pregătire în cauză;
c) să deţină abilităţi practice de operare pe calculator, certificate prin documente;
d) nu se află în situaţiile de incompatibilitate.

Cum sunt evaluate proiectele de manual?

Potrivit ştirilor juridice, fiecare expert cooptat analizează proiectele de manuale şcolare repartizate prin intermediul aplicaţiei dedicate şi pentru fiecare completează fişele – tip (A şi B) de evaluare; în urma completării fişei – tip B se obţine punctajul individual (PI). Experţii cooptaţi menţionează obligatoriu în fişele de evaluare argumente/exemple care susţin punctajul acordat fiecărui descriptor, respectiv motivul declarării neconformităţii.

Un proiect de manual şcolar este eliminat din procesul de evaluare în cazul în care cel puţin trei dintre cei cinci experţi cooptaţi constată nerespectarea oricăruia dintre criteriile prevăzute în fişa – tip A.

Fiecare fişă – tip de evaluare a proiectului de manual şcolar cuprinde codul proiectului de manual şcolar, disciplina, clasa/nivelul de studiu, filiera, profilul, specializarea, ordinul ministrului educaţiei naţionale pentru aprobarea programei şcolare, titlul şi numărul de pagini ale proiectului de manual şcolar, numele, prenumele şi semnătura expertului cooptat.

Menţionăm că în cazul proiectelor de manuale şcolare declarate câştigătoare, ofertanţii au obligaţia să remedieze toate erorile ştiinţifice semnalate de către experţii cooptaţi şi consemnate în fişele – tip de evaluare sau rapoartele de traducere şi să depună exemplarul corectat al manualului.