Dispoziţiile privind amânarea momentului angajării absolvenţilor în auspiciile crizei economice sunt constituţionale?


images-9Efectele crizei economice s-au resimţit în toate domeniile iar Guvernul a adoptat în acea perioadă mai multe acte de recesiune. Printre acestea se regăseşte şi O.U.G. nr. 37/2012 pentru stabilirea unor măsuri privind încadrarea absolvenţilor promoţiilor 2012 ale instituţiilor de formare profesională iniţială din sistemul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, care prevede că absolvenţii promoţiilor anului 2012 ale instituţiilor de formare profesională iniţială din sistemul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională nu vor fi încadraţi direct ci acest moment al angajării este amânat.

Această prevedere a adus mai multe critici învocându-se o excepţie de neconstituţionalitate în acest sens.

În motivarea excepţiei se invocă faptul că ordonanţa de urgenţă menţionată mai sus, este neconstituţională întrucât necesitatea amânării momentului angajării efective a absolvenţilor instituţiilor de formare profesională iniţială nu este motivată, nefiind justificată nici urgenţa reglementării, nici situaţia extraordinară. Se arată că absolvenţii promoţiei 2012 au fost defavorizaţi în raport cu absolvenţii aceloraşi instituţii de învăţământ din promoţiile anterioare, întrucât au pierdut atât vechimea în profesia de poliţist, cât şi promovarea în grad la termen şi drepturile salariale ce li s-ar fi cuvenit. Se mai precizează că, în perioada 1 august – 1 decembrie 2012, aceştia nu au avut nici calitatea de elevi şi nici pe cea de angajaţi, deşi absolviseră cursurile încă din iunie 2012, astfel că nu se puteau angaja legal la un alt angajator, fiindu-le încălcat şi dreptul la muncă.

Curtea Constituţională a apreciat că s-a mai pronunţat asupra excepţiei de neconstituţionalitate având acelaşi obiect. Aceasta a constatat că ordonanţa a intervenit într-un moment mai larg în care au adoptate mai multe acte normative de limitare a efectelor crizei economico-financiare.

Potrivit ştirilor juridice, dispoziţiile actului normativ criticat nu încalcă principiul dreptul la muncă prevăzut în art. 41 din legea fundamentală şi nici principiul egalităţii statuat în art. 16 din Constituţie.

Observând prevederile art. 3 din ordonanţa de urgenţă supusă controlului de constituţionalitate, potrivit cărora “În lipsa unei oferte de încadrare din partea instituţiilor pentru care s-a realizat formarea profesională, absolvenţii promoţiilor anului 2012 din instituţiile de formare profesională iniţială prevăzute la art. 1 care solicită în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă şi data de 30 noiembrie 2012 încetarea raporturilor juridice care decurg din calitatea de absolvenţi, avute cu instituţiile în beneficiul cărora au fost pregătiţi, sunt exoneraţi de la plata cheltuielilor prevăzute de angajamentele sau contractele încheiate potrivit legii”, Curtea a constatat că nimic nu împiedica absolvenţii promoţiilor anului 2012 din instituţiile de formare profesională iniţială din sistemul de apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională ca, în perioada 3 iulie 2012 – 30 noiembrie 2012, să renunţe la contractele încheiate cu instituţiile în beneficiul cărora au fost pregătiţi şi să încheie contracte de muncă cu alţi angajatori.

Având în vedere menţiunile de mai sus, Curtea a respins, ca neîntemeiată, excepţia, prin Decizia nr. 509/2016, publicată în Monitorul Oficial nr. 898/2016.