La 9 aprilie 2016 a fost aprobată în Franţa legea salariului minim pentru lucrătorii detașați, denumită Loi Macron, care este aplicabilă încă de la 1 iulie 2016.
Conform acesteia şoferii străini care lucrează în Franța trebuie să fie plătiți conform salariului minim francez de 9,61 euro brut pe oră.
Conform Legii Macron, șoferul detașat în Franța are dreptul la salariul minim francez și alte drepturi conform articolului 3 al Directivei 96/71. Responsabilitatea revine celui care primește mărfurile iar compania de transport trebuie să desemneze un reprezentant în Franța.
Această măsură îi afectează cel mai mult pe transportatori, care sunt obligaţi ca, pe perioada petrecută pe teritoriul Franţei, să-şi plătească şoferii angajaţi cu această valoare minimă.
Franţa nu este singura care impune măsuri protecţioniste. În 2013, Danemarca şi Finlanda au fost primele state care au adus mici modificări sau restricţii la nivel naţional peste regulamentul european care reglamentează accesul la piaţa de transport. Se pare că Franţa a luat exemplul Germaniei care a introdus şi ea salariul minim.
Ce obligaţii le revin transportatorilor români conform acestei legi?
- Trebuie să fie întocmit certificatul de detașare
Certificatul este întocmit în limba franceză înainte de începerea primei operațiuni de detașare.
Detașarea trebuie să fie realizată în numele angajatorului și sub direcția acestuia, sub un contract încheiat între acesta și recepționerul beneficiului stabilit sau în numele angajatorului, dacă nu există un contract între companie și recepționer.
Certificatul este semnat, datat și include:
– numele sau denumirea firmei și adresele poștale și electronice, numerele de telefon ale companiei care angajează de obicei angajații, forma legală a companiei, numele complet, data și locul de naștere ai managerilor desemnați, indicarea agențiilor de securitate socială sau similare cărora compania le plătește contribuția de securitate socială sau echivalentul;
– numele complet, data și locul de naștere, adresa sau reședința obișnuită, naționalitatea, data semnări contractului de angajare și legislația muncii aplicabilă contractului de angajare, calificările profesionale ale angajatului detașat
– rata salariului orar brut, convertită în Euro dacă este cazul, și detalierea aranjamentelor firmei privind costurile legate de suportarea costurilor de cazare și masă, diurnele pentru lucrătorii detașați;
– numele complet și adresele poștale și electronice, numerele de telefon ale reprezentantului;
– referirea la înregistrarea companiei în registrul național electronic al firmelor de transport;
– când detașarea se efectuează între unități ale aceleiași companii sau între companii din același grup, sau e realizată în cadrul muncii temporare, certificatul mai trebuie să conțină: numele sau denumirea firmei și adresele poștale și electronice, numerele de telefon și numărul de identificare SIRET al companiei sau instituției gazdă din Franța unde este detașat angajatul, data de începere a detașării și data programată de terminare, aranjamentul costurilor de călătorie și posibil adresa locului de cazare a angajatului.
Menţionăm că valabilitatea acestui certificat este de maxim 6 luni.
- Trebuie să se desemneze un reprezentant în Franța
Angajatorul care detașează un angajat trebuie să își desemneze un reprezentant al companiei în Franța, responsabil cu legătura cu organismele de supervizare pe durata furnizării serviciului. Durata minimă de desemnare a reprezentantului este de minim 18 luni după detașare.
- Obligatoriu se vor păstra dovezile și înregistrările
Certificatul de detașare mai sus menționat este încheiat în 2 exemplare, unul dintre acestea este dat angajatului pentru fi ținut la bordul vehiculului, iar celălalt este ținut de reprezentantul desemnat al companiei sau de către compania angajatoare a lucrătorului detașat.
Suplimentar, următoarele documente trebuie ținute la bordul vehiculului: contractul de angajare al șoferului şi dacă este cazul, o copie tradusă în franceză a contractelor colective de muncă aplicabile contractului de angajare.
Atenţie!!! Aceste prevederi nu sunt aplicabile tuturor transporturilor. Există şi excepţii, anumite operaţiuni au fost excluse din cadrul de aplicare al acestei legi:
– operațiunile de tranzit pentru transportul mărfurilor și transportul pasagerilor (începutul și încheierea operațiunii de transport în afara Franței)
– șoferii independenți, care își dovedesc acest statut prin prezentarea unui extras dintr-un registru de comerț
– tururile cu autocarul cu origine în alt Stat Membru şi servicii ocazionale cu un grup constituit de pasageri, indiferent de opriri.
Ce riscaţi dacă nu respectaţi aceste prevederi?
Sunt prevăzute sancțiuni penale și administrative în cazul în care nu vă conformaţi acestor prevederi.
Valoarea amenzii nu va depăși 2000 Euro per angajat detașat și nu va fi mai mult de 4000 Euro în cazul repetării într-un an de la data notificării sumei amenzii. Iar valoarea totală a amenzii nu poate depăși 500.000 Euro pentru companie.
Concluzii
S-au adus numeroase obiecţii acestei Legi considerându-se că are loc o nedreptitate. S-a atras atenţia asupra faptului că măsurile protecționiste în transporturile rutiere adoptate de țări precum Franța sau Germania urmăresc majorarea costurilor de operare ale transportatorilor români pentru a le reduce competitivitatea și în final a-i elimina de pe piață și nu creșterea bunăstării pentru șoferii profesioniști. Industria transporturilor rutiere este revoltată de aceste măsuri protecționiste, care afectează valorile fundamentale ale pieței unice UE, precum libera circulație a serviciilor și a mărfurilor. Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România alături de alte 13 asociații din UE, dar și din afara UE au organizat numeroase acțiuni de protest, atât la nivel național, cât și la Bruxelles.