În ce condiții se vor atribui contractele de achiziții publice?


achizitii publice

Știți vorba aceea că un lucru valorează cât dai pe el. Cam așa s-a întâmplat și în domeniul achizițiilor publice. Legislația actuală a avut ca și unic criteriu de atribuire a contractelor de achiziție publică prețul cel mai scăzut. Practic, nu a contat nimic din ceea ce ofereau cei care participau la licitații (servicii și materiale de calitate, garanția unie lucrări bine executate etc.), ci doar cine oferea prețul cel mai mic. Consecința? O vedem și singuri: servicii și lucrări de slabă calitate.

Având în vedere că acest criteriu de atribuire s-a dovedit a fi extrem de neproductiv pentru produsul final, legiuitorul a decis modificarea legislației în domeniul achizițiilor publice. În Monitorul Oficial 390 din 23 mai 2016 a fost publicată legea 98/2016 privind achizițiile publice care intră în vigoare la 26 mai 2016. Normele metodologice la prezenta lege vor apărea după 30 de zile de la publicare în Monitorul Oficial a acesteia.

Prevederile sale se vor aplica procedurilor de atribuire apărute după intrarea sa în vigoare. Pentru procedurile de atribuire aflate în curs de desfășurare la data de 26 mai 2016, se va aplica legea în vigoare la data inițierii procedurii de atribuire.

Care este pragul de atribuire a contractelor?

Știrile juridice prevăd că autoritatea contractantă are dreptul de a achiziționa direct produse sau servicii în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică de 132.519 lei, respectiv lucrări, în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică decât 441.730 lei.

Principala noutate legislativă față de reglementarea de până acum, este că pragurile de achiziție vor fi stabilite în lei și nu vor fi supuse variațiilor de curs valutar. Până acum, pragurile erau de 30.000 euro fără TVA în cazul fiecărei achiziții de produse/servicii și de 100.000 euro fără TVA la lucrări.

În ce modalități se atribuie contractele de achiziții publice?

Legiuitorul a stabilit că procedurile de atribuire a acestor contracte sunt: licitația deschisă, restrânsă, negocierea competitivă, dialogul competitiv, parteneriatul pentru inovare, negocierea fără publicare prealabilă, concursul de soluții, procedura de atribuire aplicabilă în cazul serviciilor sociale și al altor servicii specifice și procedura simplificată.

Licitația deschisă începe prin publicarea unui anunț de participare. La licitația deschisă orice operator economic are dreptul de a depune ofertă. Aceasta se desfășoară într-o singură etapă, însă autoritatea contractantă are dreptul de a decide organizarea unei etape finale de licitație electronică, caz în care va preciza acest lucru în anunț. Perioada între data transmiterii anunțului de participare spre publicare în Jurnalul Oficial al UE și data-limită de depunere a ofertelor este de cel puțin 35 de zile.

Licitația restrânsă debutează cu un anunț de participare și orice operator economic poate depune o solicitare de participare urmând ca doar candidații care îndeplinesc criteriile stabilite de autoritatea contractantă să poată depune oferta. Aceasta are loc în două etape obligatorii: depunerea solicitărilor de participare și selectarea candidaților și etapa de depunere a ofertelor de către cei selectați. În etapa doi nu poate participa un operator economic care nu a depus o solicitare de participare în prima etapă sau nu a îndeplinit criteriile. Rețineți că perioada între data transmiterii anunțului de participare spre publicare în Jurnalul Oficial al UE și data-limită de depunere a solicitărilor de participare este de cel puțin 30 de zile.

Negocierea competitivă constă în dreptul oricărui operator economic de a depune o solicitare de participare în urma publicării unui anunț de participare. Doar candidații care îndeplinesc criteriile de selecție vor putea depune oferte în baza cărora autoritatea va derula negocieri în scopul îmbunătățirii acestora. Rețineți că autoritatea contractantă poate atribui contractul pe baza ofertelor inițiale fără negociere dacă și-a rezervat acest lucru prin anunț.

Dialogul competitiv  are loc în trei etape: se depun solicitările și sunt selectați candidații, în etapa doi are loc dialogul cu candidații selectați pentru a identifica soluțiile apte să răspundă necesităților autorității și pe baza cărora se vor depune ofertele. În ultima etapă se depun ofertele finale de către candidații rămași în urma etapei de dialog și a evaluării acestora. Perioada cuprinsă între data transmiterii anunţului de participare spre publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi data-limită de depunere a solicitărilor de participare este de cel puţin 30 de zile.

Parteneriatul pentru inovare începe cu un anunț de participare și se desfășoară în trei etape: se depun solicitările de participare și sunt selectați candidații, se depun ofertele inițiale de către candidații selectați în prima etapă și în final au loc negocierile în vederea îmbunătățirii ofertelor inițiale și a evaluării acestora. Autoritatea contractantă poate decide implementarea parteneriatului pentru inovare cu un singur partener sau mai mulți care desfășoară activități de cercetare și dezvoltare separate.

Procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț dacă în cadrul unei proceduri de licitație deschisă sau restrânsă organizate pentru achiziția produselor, serviciilor sau lucrărilor nu a fost depusă nicio ofertă de participare sau acestea sunt neconforme sau dacă lucrările pot fi furnizate doar de un anumit operator economic.

Concursul de soluții poate fi organizat fie în cadrul unei proceduri de atribuire a unui contract de achiziție public de servicii, fie ca o procedură de atribuire distinctă cu premii sau plăți acordate participanților. Debutează prin publicarea unui anunț de concurs prin care se solicită depunerea de proiecte. Pentru evaluarea proiectelor, autoritatea numește un juriu format din persoane independente față de participanții la concurs. Rețineți că dacă participanților li se solicită o anumită calificare profesională, cel puțin o treime din numărul membrilor juriului trebuie să dețină acea calificare sau una echivalentă. Juriul este autonom în deciziile sale.

Cui i se va atribui contractul de achiziție publică?

Dacă până la prezentele modificări prețul cel mai mic determina automat câștigătorul, noutățile legislative prevăd că va fi declarată cîștigătoare oferta cea mai avantajoasă care îndeplinește criteriile, condițiile din anunțul de participare și a fost depusă de un ofertant care îndeplinește la rândul lui criteriile de selecție și nu se află sub incidența motivelor de excludere.

Dacă o ofertă are un preț aparent neobișnuit de scăzut raportat la lucrările sau serviciile care fac obiectul contractului, autoritatea are obligația de a solicita ofertantului să facă clarificări cu privire la prețul propus.

Speranța moare ultima!

Vreau să cred că decizia de a se lua în calcul oferta cea mai avantajoasă fără ca prețul cel mai mic să dicteze câștigătorul, va duce la o creștere a calității lucrărilor.

Până la urmă, „speranța este cel mai bun medicament pe care îl cunosc.”  (Alexandre Dumas)