Deşi se spune că acolo unde-i lege nu-i tocmeală, deasupra oricărei legi se află Constituţia, ce nu trebuie contrazisă sub niciun chip. Unde încetează aplicarea Constituţiei începe haosul legislativ. Şi acesta e tot un soi de lege… Este, efectiv, legea junglei! Constituţionalitatea trebuie păzită cu grijă deoarece, privind îndărăt, actele normative care au contrazis legea fundamentală n-au fost puţine.
OUG 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei prevede, la art. 5 alin. (7) că ordinele şi deciziile emise de către preşedintele ANRE în exercitarea atribuţiilor sale pot fi atacate în contencios administrativ în termen de 30 de zile de la data publicării lor în Monitorul Oficial, respectiv de la data la care au fost notificate părţilor interesate.
Un operator economic a ridicat o excepţie de neconstituţionalitate la Curtea de Apel Bucureşti în ceea ce priveşte aceste prevederi ale OUG nr. 33/2007, într-o speţă având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în anularea unui act administrativ emis de către preşedintele ANRE.
Reprezentantul operatorului economic a susţinut că, prin prevederile criticate sunt nesocotite dreptul de acces liber la justiţie şi dreptul la un proces echitabil, deoarece este restrâns în mod excesiv termenul în care pot fi atacate actele administrative cu caracter normativ, fără a fi respectate nici cerinţele din Constituţie referitoare la restrângerea exerciţiului unui drept sau al unei libertăţi fundamentale.
Argumente pro şi contra…
Decizia CCR 136/2015 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 5 alin. (7) din OUG 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei a fost publicată în “Monitorul Oficial” 315/2015.
Ca autor al excepţiei de neconstituţionalitate, operatorul economic a susţinut, prin vocea avocatului său, că dispoziţiile legale criticate, ce privesc atât actele administrative cu caracter individual, cât şi pe cele cu caracter normativ, obstrucţionează liberul acces la justiţie garantat de către Constituţie, impunând un termen de 30 de zile pentru atacarea în justiţie a actelor administrative cu caracter normativ, în vreme ce inclusiv Legea contenciosului administrativ prevede că actele administrative cu caracter normativ considerate a fi nelegale pot fi atacate oricând.
Ministerul Public a pledat pentru respingerea excepţiei de neconstituţionalitate, susţinând că legiuitorul, în considerarea unor situaţii deosebite, are posibilitatea de a stabili reguli speciale de procedură, fără a fi lezat liberul acces la justiţie.
Cât priveşte Curtea de Apel Bucureşti – secţia contencios administrativ şi fiscal, şi aceasta a considerat că excepţia de neconstituţionalitate ar fi neîntemeiată, fiindcă prevederile criticate ar reglementa un termen special în care acţiunea judiciară poate fi promovată. Să vedem de partea cui s-a înclinat balanţa justiţiei!
Cum spuneam, textul criticat arată că ordinele şi deciziile emise de preşedintele ANRE pot fi atacate în contencios administrativ la Curtea de Apel Bucureşti în maximum 30 de zile de la publicarea acestora ori de la data la care au fost notificate celor interesaţi.
Constituţia României spune clar că orice persoană poate să apeleze la justiţie pentru a-şi apăra drepturile, libertăţile, interesele legitime şi că nicio lege nu poate îngrădi acest drept. În justiţie, părţile au dreptul la un proces echitabil şi la rezolvarea litigiilor într-un termen rezonabil.
Tot din legea fundamentală reiese că exerciţiul unor drepturi sau libertăţi poate fi limitat prin lege numai dacă se impune pentru apărarea securităţii naţionale, a ordinii, sănătăţii, moralei publice; a drepturilor şi libertăţilor cetăţeneşti, pentru desfăşurarea instrucţiei penale, preîntâmpinarea consecinţelor unor calamităţi naturale, unui dezastru sau ale unui sinistru de gravitate aparte.
Curtea Constituţională a României a constatat că reglementarea criticată sub aspectul constituţionalităţii nu face deosebire între actele administrative cu caracter individual si cele având caracter normativ, ambele categorii fiind supuse aceluiaşi termen de decădere de 30 de zile pentru a putea fi atacate pe calea contenciosului administrativ.
CCR a mai remarcat că, în condiţiile în care n-au fost contestate în acest răstimp, actele administrative cu caracter individual emise de preşedintele ANRE pot fi contestate pe cale incidentală, fără vreo limitare în timp, prin intermediul excepţiei de nelegalitate, aşa cum prevede Legea contenciosului administrativ.
Totuşi, actele administrative cu caracter normativ vor scăpa de controlul judecătoresc, deoarece după scurgerea celor 30 de zile, împotriva acestora nu se va mai putea exercita nicio acţiune directă, fiindcă n-ar mai putea fi aplicate prevederile Legii contenciosului administrativ în prezenţa unei legi speciale ce fixează un anume termen.
Simultan, acest gen de acte nu pot face obiectul unei excepţii de nelegalitate, aceasta fiind o modalitate de contestare rezervată doar actelor administrative cu caracter individual. Prin urmare, ordinele şi deciziile emise de către preşedintele ANRE (ca acte administrative unilaterale cu caracter normativ), ar beneficia de o prezumţie absolută de legalitate după doar 30 de zile de la publicare, dacă în acest răstimp nimeni nu demarează o acţiune în contencios administrativ în scopul verificării legalităţii lor, pe calea acţiunii în anulare.
În consecinţă…
CCR a notat că prevederile criticate se sustrag principiului constituţional al controlului judecătoresc al actelor administrative ale autorităţilor publice, prin fixarea unui termen limitat, de 30 de zile, pentru contestarea actelor administrative cu caracter normativ, fără ca această situaţie de excepţie să fie prevăzută pe undeva, în Constituţie.
Constituţia României garantează controlul judecătoresc al tuturor actelor administrative ale autorităţilor publice, fără a conta dacă sunt individuale sau normative. În ceea ce priveşte actele administrative cu caracter normativ, OUG 33/2007, ca act criticat, elimină posibilitatea combaterii lor în justiţie dincolo de intervalul 30 de zile, intrând în contradicţie atât cu Constituţia, cât şi cu Legea contenciosului administrativ.
Conform ultimelor ştiri juridice, excepţia de neconstituţionalitate ridicată de operatorul economic în cauză a fost admisă. Curtea Constituţională a constatat că prevederile din OUG 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea ANRE, prin care se stabileşte un termen fix pentru atacarea în contencios administrativ a actelor administrative cu caracter normativ emise de preşedintele ANRE în exercitarea atribuţiilor sale, nu sunt constituţionale.
Prevederile legale calificate ca neconstituţionale îşi vor înceta urmările juridice după ce vor trece 45 de zile de la publicarea deciziei CCR în caz că emitentul lor – Guvernul în cazul nostru, nu le va pune în acord cu litera Constituţiei în acest răstimp. Pe parcursul acestei perioade, prevederile găsite ca neconstituţionale sunt suspendate de drept.
Să-i dăm Cezarului ce-i al Cezarului iar Constituţiei României… întâietate!