Răspunderea disciplinară a cadrelor militare este reglementată prin lege organică?


descarcaremil1Cadrelor militare le este aplicabil un statut special, statut care este reglementat prin lege şi anume Legea nr. 80/1995 publicată în Monitorul Oficial nr. 155/2016. Activitatea acestora este evaluată periodic, ministrul apărării naţionale putând stabili şi cazuri speciale. Pentru evaluarea activităţii se întocmesc aprecierile de serviciu exprimate prin calificativele: “excepţional”, “foarte bun”, “corespunzător”, “mediocru” sau “necorespunzător”.

Am făcut această scurtă prezentare pentru a ajunge la esenţa subiectului nostru şi anume dispoziţiile art. 73 din Legea nr. 80/1995, care conţine prevederile de mai sus, dispoziţii care au fost criticate pe motiv că nu respectă prevederile constituţionale.

În motivarea excepţiei s-a susţinut că răspunderea disciplinară a cadrelor militare trebuie reglementată prin lege organică. Reglementarea art. 73 din Legea nr. 80/1995 nu numai că nu reglementează procedura disciplinară prealabilă, aplicarea sancţiunilor disciplinare sau activitatea consiliului de disciplină, ci deleagă reglementarea acestor aspecte juridice importante ministrului de resort, care este abilitat să adopte ordine, ajungându-se în acest fel la situaţia în care chestiuni esenţiale să fie reglementate prin acte administrative. Se consideră că datorită acestor reglementări persoana interesată nu se poate apăra suficient şi nu cunoaşte regulile desfăşurării procedurii care îi este aplicată.

Prin Decizia nr. 547/2016, publicată în Monitorul Oficial nr. 903/2016, se constată că aprecierea de serviciu este definită ca fiind unicul document de evaluare a competenţei profesionale, a calităţii morale, a perspectivelor de dezvoltare şi promovare, pe baza căruia ofiţerii, maiştrii militari şi subofiţerii sunt înaintaţi în gradul următor.

Din aceste considerente Curtea reţine că aprecierea de serviciu este definită în cuprinsul acestora de o manieră clară, precisă şi previzibilă, având un cadru juridic bine stabilit prin Legea nr. 80/1995, aşa încât destinatarii textului criticat pot cunoaşte cu exactitate care sunt natura şi finalitatea evaluării concretizate în aprecierea de serviciu. Curtea constată că, în condiţiile cadrului juridic astfel creat, stabilirea procedurii concrete de realizare a acestei evaluări poate fi făcută de către legiuitor printr-un act de reglementare secundară precum ordinul ministrului de resort, elaborat în aplicarea Legii nr. 80/1995, cu condiţia ca un astfel de act să respecte cadrul juridic substanţial stabilit de legea anterior menţionată, depăşirea acestuia generând nelegalitatea ordinului astfel emis.

Reaminteşte că legiuitorul nu poate delega competenţa de a reglementa aspectele esenţiale ale raporturilor de muncă, precum cele referitoare la încheierea, executarea sau încetarea acestor raporturi. Însă, reglementarea unor chestiuni juridice pur tehnice, care vizează metodologia de lucru, poate fi dată în competenţa autorităţii publice care îşi desfăşoară activitatea în domeniul reglementat, respectiv ministerului de resort.

Potrivit ştirilor juridice, Curtea a constatat că aspectele esenţiale, cu caracter juridic ale procedurii de evaluare a cadrelor militare, sunt stabilite prin Legea nr. 80/1995, care a fost adoptată cu respectarea dispoziţiilor constituţionale astfel nu poate fi reţinută critica conform căreia nu există o lege organică deoarece aspectele referitoare la cadrul juridic şi cele substanţiale ale procedurii de evaluare a cadrelor militare sunt reglementate printr-o lege organică, respectiv Legea nr. 80/1995.

În concluzie, Curtea nu a constatat o încălcare a dispoziţiilor constituţionale în materie, prin urmare a respins excepţia ridicată în cauză.