Conform unui proiect de act normativ propus de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, atât angajatorii cât şi instituţiile şi autorităţile publice vor fi obligate să ţina un registru de evidenţă a persoanelor remunerate financiar.
Astfel, în cazul salariaţilor care lucrează în mediul privat, angajatorii vor utiliza tot Registrul privat, adică Registrul general de evidenţă a salariaţilor. Pentru bugetari, instituţiile publice vor folosi Registrul public, care reprezintă Registrul general de evidenţă a personalului plătit din fonduri publice.
Modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 500/2011 privind registrul general de evidenţă a salariaţilor sunt prevederile propuse şi incluse într-un Proiect de hotărâre de Guvern.
Potrivit legislaţiei, fiecare angajator, persoană fizică sau juridică, instituţie/autoritate publică, are obligaţia să transmită la inspectoratul teritorial de muncă în termenul legal registrul privat/registrul public după încheierea fiecărui contract individual de muncă sau emiterea actului administrativ de numire ori, după caz, a unui alt fel de act emis în condiţiile legii pentru exercitarea unei funcţii. (…) Au obligaţia de a transmite registrul la inspectoratul teritorial de muncă şi misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale altor state în România, respectiv, după caz, institutele culturale şi reprezentanţele comerciale şi economice ale altor state în România, pentru personalul angajat local care are cetăţenia română sau reşediţta permanentă în România, este evidenţiat în actul normativ.
Conform noutăţilor legislative se preconizeaza ca, atât instituţiile şi autorităţile publice cât şi angajatorii să fie obligate să elibereze o adeverinţă de vechime, la încetarea activităţii angajatului. Această adeverinţă va conţine informaţii legate de activitatea desfăşurată, salariul, vechimea în muncă şi în meserie.
Care sunt modificările preconizate?
Vor interveni următoarele modificări:
– fiecare instituţie şi autoritate publica are obligaţia de a infiintţa registrul general de evidenţă a personalului plătit din fonduri publice, cu respectarea dispoziţiilor privind protecţia datelor cu caracter personal;
– registrul general de evidenţă a personalului plătit din fonduri publice se completează şi se transmite inspectoratului teritorial de muncă în ordinea angajarii/numirii şi cuprinde elementele de identificare ale tuturor persoanelor plătite din fonduri publice, data angajării/numirii, funcţia, salariul, sporurile şi cuantumul acestora, perioada şi cauzele de suspendare a raportului de muncă sau de serviciu, perioada detaşării şi data încetarii funcţiei;
– registrul general de evidenţă a personalului plătiţi din fonduri publice va fi păstrat la sediul instituţiei/autorităţii publice şi va fi pus la dispoziţie inspectorului de muncă sau oricărei alte autorităţi care îl solicită, în conditiile legii;
– la solicitarea oricărei persoane, Inspecţia Muncii are obligaţia de a furniza date/informatii din registrul privat/public cu privire la activitatea desfăşurată de aceasta, la durata activităţii, la salariu, la vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate, într-un termen de 5 zile de la data solicitării;
– orice angajator are dreptul să solicite şi să obţina de la Inspecţia Muncii date din registrul privat/public cu privire la activitatea unui angajat/funcţionar public, exclusiv cu privire la studii, vechimea în muncă, în meserie şi în specialitate.
– crearea unui sistem informatic care va permite transmiterea registrului privat/public de către angajatori, sistem ce va fi administrat de către Inspecţia Muncii;
– se introduce o dispoziţie cu caracter tranzitoriu prin care instituţiile/autorităşile publice vor transmite către Inspecţia Muncii datele solicitate într-un termen care nu va depăsi 12 luni.
– la solicitarea Inspecţiei Muncii, autorităţiile/instituţiile publice vor transmite informaţiile necesare într-un termen de 10 zile de la data solicitării, cu respectarea termenului de 30 de zile de la data intrarii în vigoare a prezentei hotărâri. – registrul pentru personalul din cadrul sistemului de aparare, ordine publică şi securitate naţionala va fi păstrat la sediul instituţiei/autorităţii publice, iar structura datelor privind evidenţa salariaţilor se stabileşte printr-un ordin comun al ministrului muncii, familiei, protectiei sociale si persoanelor varstnice si al ministrului instituţiei/autoritatii publice din cadrul sistemului de aparare, ordine publica şi securitate naţională.
– diferenţierea între detaşarea reglementată de Codul Muncii şi detaşarea transnaţională reglementata de Legea nr. 344/2006 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale, cu modificările şi completarile ulterioare;
– stabilirea obligativităţii de a transmite datele de identificare ale utilizatorului în cazul contractelor de muncă temporară;
– stabilirea obligativităţii, pentru angajatori, de a elibera o adeverinţă salariatului, la încetarea contractului individual de munca care să ateste activitatea desfăşurată, durata activităţii, salariul, vechimea în muncă, meserie şi în specialitate ;
– clarificarea unor reglementări din actuala hotărâre în ceea ce priveşte sancţionarea muncii nedeclarate, precum şi recorelarea/reformularea contravenţiilor şi sancţiunilor conform modificărilor şi completărilor aduse prin prezentul proiect.
Trebuie să menţionăm că proiectul de hotărâre nu se aplică momentan, iar pentru a intra în vigoare, va trebui mai întâi să fie aprobat de Guvern, după care se va publica în Monitorul Oficial.