Treptele de salarizare pot avea ca şi consecinţă discriminarea salariaţilor?


descărcare (43)Legislaţia în materia salarizării personalului plătit din fonduri publice în anul 2014 prevede că în cazul funcţionarilor publici nou – încadraţi sau promovaţi, nivelul de salarizare în plată pentru funcţiile similare este cel corespunzător treptei 3 de salarizare utilizate în anul 2010. Temeiul legal al acestei reglementări îl regăsim în art. 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2013 publicată în Monitorul Oficial nr. 703/2013 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2014, precum şi alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice.

S-a considerat că aceste dispoziţii sunt neconstituţionale deoarece dispoziţiile de mai sus sunt discriminatorii deoarece pentru aceeaşi clasă de salarizare, aceeaşi vechime în muncă şi îndeplinesc aceeaşi funcţie publică, fără să existe o justificare obiectivă şi rezonabilă. De asemenea, întrucât părţile cărora le sunt aplicate dispoziţiile de lege criticate, în cauzele în care a fost invocată excepţia de neconstituţionalitate, sunt de sex feminin, consideră că se încalcă şi principiul egalităţii de şanse şi tratament între bărbaţi şi femei.

Curtea Constituţională a stabilit că deşi după anul 2010 legiuitorul şi-a propus instituirea unui sistem de salarizare unic, care să aducă transparenţă şi previzibilitate în materia salarizării, în fapt, drepturile salariale s-au calculat pornind de la cuantumul stabilit potrivit legislaţiei anterioare, în fiecare an actele normative care au reglementat salarizarea personalului bugetar din fonduri publice făcând trimitere la cuantumul drepturilor salariale din anul precedent. Astfel, în prezent, stabilirea acestor drepturi este un proces dificil, care nu corespunde intenţiilor pe care legiuitorul le-a avut atunci când a conceput sistemul unic de salarizare şi care face greu de înţeles principiile avute în vedere în reglementarea drepturilor anumitor categorii socio – profesionale. O astfel de situaţie este şi cea reglementată de dispoziţiile art. 5 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 103/2013, care constituie obiectul prezentei excepţii de neconstituţionalitate, dispoziţii care trimit la cuantumul drepturilor salariale corespunzător treptei 3 de salarizare utilizate în anul 2010, chiar dacă, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 284/2010, salarizarea funcţionarilor publici nu se mai realizează în prezent pe trepte. Această excepţie a fost respinsă ca neîntemeiată prin Decizia nr. 370/2016 publicată în Monitorul Oficial nr. 664/2016.

În concluzie, situaţia este diferită în cazul persoanelor care ocupă funcţia publică prin transfer ori redistribuire sau în cazul reintegrării în funcţie, întrucât accesul la funcţia publică nu se face în aceleaşi condiţii ca în cazul promovării ori recrutării, ceea ce justifică instituirea unui tratament juridic diferit.