Acum cinci ani, când economia României a fost pe punctul de-a intra într-un picaj periculos, Guvernul a redus drastic cheltuielile publice. Cunoaştem prea bine povestea curbelor de sacrificiu din 2010: tăieri de pensii şi de salarii! Astăzi, economia s-a mai pus pe picioare şi… încearcă să-nveţe să alerge. Poate chiar va zbura, într-o zi!
Deşi ideea asigurării unui nivel mai crescut al cuantumului pensiilor aviatorilor şi personalului navigant a iscat o opoziţie îndârjită, grupul celor ce doreau revenirea pensiilor de serviciu a avut ultimul şi cel mai greu cuvânt de spus. Sunt veşti bune pentru fostul şi actualul personal aeronautic navigant!
În “Monitorul Oficial” nr. 270/22.04.2015 a văzut lumina tiparului Legea 83/2015 privind completarea Legii 223/2007 privind Statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviaţia civilă din România. Noua reglementare are să intre în vigoare la 30 de zile de la data publicării sale.
Conform noilor ştiri juridice, pentru a beneficia de pensie de serviciu, piloţii, insoţitorii de bord, membrii echipajului de cabină cu licenţă ori atestat, paraşutiştii şi personalul de inspecţie în zbor trebuie să aibă vârsta de minimum 50 de ani şi o vechime de cel puţin 20 de ani de activitate, ca personal aeronautic civil navigant profesionist.
Tototdată, navigatorii, mecanicii sau inginerii de bord naviganţi, operatorii radionaviganţi, inginerii de recepţie şi control aeronave şi inginerii de recepţie şi control al mijloacelor pentru protecţia navigaţiei aeriene, trebuie să aibă, spre a beneficia de pensia de serviciu, vârsta de minimum 52 de ani şi o vechime de cel puţin 25 de ani de activitate, ca personal aeronautic civil navigant.
Cum se vor calcula pensiile?
Dacă va îndeplini toate condiţiile, personalul aeronautic civil navigant profesionist va avea dreptul la o pensie de serviciu cu un cuantum de 80% din media veniturilor totale brute realizate în ultimul an de activitate anterior lunii în care va fi depusă cererea de pensionare.
Pentru fiecare an complet ce va depăşi vechimea minimă în activitate, la cuantumul pensiei se va adăuga câte 1% din media veniturilor totale brute realizate în ultimul an de activitate, fară a se putea întrece nivelul de 100% din media veniturilor totale brute realizate în ultimul an de muncă.
Pentru cei ce satisfac condiţiile cerute personalului aeronautic civil navigant spre a beneficia de pensie, dar care, la data cererii de pensionare nu mai posedă calitatea de personal aeronautic navigant, procentul de 80% se aplică la media veniturilor brute dobândite în ultimul an de către tot personalul aeronautic civil navigant aflat în activitate, corespunzător ultimei funcţii la bord avută de persoana cu pricina pe respectivul tip de aeronavă.
Concomitent cu stabilirea cuantumului pensiei de serviciu, se va socoti şi pensia pentru limită de vârstă din sistemul public, acordată personalului aeronautic civil navigant profesionist potrivit legislaţiei, considerându-se satisfăcute condiţiile necesare deschiderii dreptului de pensie.
Când cuantumul pensiei de serviciu, calculat conform noilor ştiri juridice, are să fie mai mic decât cel al pensiei din sistemul de pensii publice, o să se acorde cuantumul cel mai favorabil. De asemenea, procentul din pensia de serviciu ce trece peste nivelul pensiei din sistemul de pensii publice va proveni de la bugetul de stat, prin bugetul ministerului muncii.
Dacă vor îndeplini cerinţele prevăzute de către legislaţia actuală privind sistemul de pensii publice, soţul, soţia ori copiii titularului pensiei de serviciu vor beneficia de pensie de urmaş, la trecerea în nefiinţă a acestuia.
Se poate beneficia de pensia specială, fără minima vechime?
Regulile de calcul prezentate se vor aplica şi personalului aeronautic civil navigant profesionist care şi-a pierdut complet capacitatea de muncă din cauza unui accident de aviaţie, unei afecţiuni profesionale sau boli căpătate ca urmare a activităţii de zbor, fără să se ţină seama de vârsta şi vechimea sa.
În acest caz, pensia are să fie acordată de la data încetării plăţii indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă, dacă cererea a fost înregistrată într-un termen de 30 de zile de la data la care a fost emisă decizia medicală asupra capacităţii de muncă, în situaţia pensiei de invaliditate acordate persoanei care, la data la care s-a emis decizia medicală, avea calitatea de asigurat.
Dacă personalul aeronautic civil navigant profesionist se va pensiona din pricina pierderii totale a capacităţii de muncă, necesitând o necontenită îngrijire din partea altei persoane, va avea dreptul şi la o indemnizaţie de însoţitor, pe lângă pensia cuvenită.
E tratat cu bunăvoinţă de către lege şi personalul aeronautic civil navigant profesionist care, anterior intrării în vigoare a reglementării, şi-a pierdut capacitatea de muncă din pricina unui accident de aviaţie, a unei boli profesionale sau afecţiuni căpătate ca urmare a activităţii de zbor, fără să se ţină cont de vârstă ori de vechime.
Pentru cei care-au realizat o vechime de minimum un deceniu de activitate ca personal aeronautic civil navigant profesionist şi care la data pensionării posedau această calitate, cuantumul pensiei de serviciu se va reduce cu câte 2% pentru fiecare an lipsă din vechimea minimă în activitate. Aceeaşi regulă se va aplica şi-n cazul celor care au realizat o vechime de cel puţin un deceniu de activitate ca personal aeronautic civil navigant, dar care nu mai aveau această calitate, la momentul pensionării.
E prea mare “pensia de aviator”?
După ce-şi dau bineţe şi se-ntreabă de sănătate, doi pensionari oarecare se vor iscodi reciproc: “Ţi-a mai crescut pensia? Cât primeşti?” Exceptând rarisima situaţie în care ambii ar avea pensii absolut egale, unul dintre ei va rămâne, după întâlnire, cu gustul de pelin al invidiei. Iar pensiile aviatorilor au stârnit mari invidii! Dar s-o recunoaştem, cu mâna pe inimă: nu oricine poate îndeplini cerinţele de acces în tagma personalului aeronautic navigant.
Există o supărătoare diferenţă, ca de la cer la pământ (sau strigătoare la Cer!), între cea mai dolofană pensie specială şi pensia de stat cea mai amărâtă! Dar s-a invocat faptul că munca personalului aeronautic nu-i uşoară. Mulţi aviatori ies la pensie cu sănătatea şubrezită. Cauzele? Poate dificultatea muncii, poate altitudinea mare de zbor, ce implică expuneri la radiaţii nocive.
S-a apreciat, după cum se vede de la o poştă, că pentru o activitate profesională desfăşurată la mare altitudine, pensia cuvenită nu se poate afla decât… tot la înălţime.