Te-ai tratat la un spital din străinătate? Cum îți poți recupera în România cheltuielile medicale?


tratament in strainatate

În ultimii ani s-a dezvoltat în România un nou tip de turism: cel medical. Astfel, mulți români aleg să se trateze la spitalele din străinătate pentru diferite boli, multe dintre ele fiind foarte grave, iar străinii vin la noi pentru că serviciile stomatologice, oftalmologice și estetice sunt în medie cu 40% mai ieftine ca la ei în țară.

La nivelul Uniunii Europene există o Directivă potrivit căreia s-a stabilit cadrul legal pentru garantarea drepturilor cetățenilor europeni de a putea beneficia de servicii medicale în toate țările spațiului european. În România prevederile acestei Directive au fost puse în practică prin Ordinul președintelui CNAS nr. 729/2009 publicat în Monitorul Oficial 545 din 5 august 2009.

Potrivit acestei prevederi, asigurații care merg într-un stat membru UE cu scopul de a primi tratament medical, fără să fie necesară aprobarea prealabilă a casei de asigurări de sănătate unde sunt luați în evidență, au dreptul de a li se rambursa contravaloarea serviciilor medicale la nivelul tarifelor din România fără a depăși contravaloarea în lei a serviciilor achitate de asigurat.

În ultimii ani, tot mai mulți români au ales calea străinătății pentru a se trata, au suportat din propriul buzunar cheltuielile medicale și apoi au solicitat rambursarea acestora de la statul român. Având în vedere acest aspect, legiuitorul a considerat că se impune să aducă anumite modificări procedurii prin care românii pot cere de la statul român decontarea acestor cheltuieli medicale făcute în clinicile din străinătate.

Astfel, Ordinul CNAS 163/2015 pentru modificarea și completarea normelor metodologice privind rambursarea și recuperarea cheltuielilor reprezentând asistența medicală acordată în baza documentelor internaționale cu prevederi în domeniul sănătății la care România este parte aprobate prin Ordinul CNAS 759/2009, a fost publicat în Monitorul Oficial 225 din 2 aprilie 2015. Prevederile sale se vor aplica de la data publicării.

Cum își poate recupera pacientul tratat în străinătate banii plătiți pentru îngrijirea medicală?

Noutățile legislative arată că pacientul asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România va suporta costurile din propriul buzunar fără posibilitatea de a putea cere rambursarea lor dacă nu prezintă cardul european de asigurări sociale de sănătate/certificatul provizoriu de înlocuire a acestuia sau dacă acesta nu este recunoscut de unitatea sanitară din străinătate.

Rețineți că acest card european de sănătate oferă titularului dreptul de a putea beneficia de asistență medicală atunci când merge într-un stat membru UE sau Elveția. Cardul se eliberează la cerere de către casa de asigurări de sănătate în evidența căreia se află solicitantul și are o valabilitate de 6 luni.

Știrile juridice au introdus posibilitatea ca asiguratul român să trimită o cerere de rambursare a contravalorii asistenței medicale acordate dacă legislația  din acea țară permite acest lucru. În această situație, instituția va rambursa în mod direct acelei persoane contravaloarea asistenței medicale acordate în limitele și în condițiile aplicabile nivelurilor de rambursare prevăzute în legislația sa. Acesta este cazul în care asiguratul român nu va mai solicita casei de asigurări de sănătate din România rambursarea contravalorii asistenței medicale acordate.

Pentru ca asiguratul să primească contravaloarea asistenței medicale în țară, trebuie să facă o cerere către casa de asigurări de sănătate în a cărei evidență se află. El poate solicita rambursarea fie la nivelul tarifelor din statul în care a fost îngrijit, fie la nivelul tarifelor din România.

La cererea de rambursare se vor atașa documente justificative care în mod obligatoriu vor trebui traduse în limba română de un traducător autorizat. Legiuitorul se referă la orice document medical datat și asumat de către cadrul medical care l-a acordat din care să rezulte serviciile de care a beneficiat pacientul. Acesta se va depune în copie certificată conform cu originalul și semnată de solicitant. La cerere se vor atașa în original documente de plată din care rezultă că serviciile medicale au fost achitate integral de asigurat, inclusiv data plății.

În cât timp rambursează casa de asigurări de sănătate banii asiguratului?

După ce este înregistrată cererea de rambursare, casa de asigurări de sănătate va verifica dacă solicitantul avea calitatea de asigurat la data la care a beneficiat de asistență medicală în străinătate. Dacă în urma verificării, rezultă că solicitantul este asigurat la respectiva casă de asigurări, se vor verifica documentele de plată care, în mod obligatoriu, trebuie să conțină suma achitată și data la care s-a plătit. Se va verifica și claritatea conținutului documentelor medicale pentru a se identifica serviciile medicale și domeniul medical în cadrul căruia au fost acordate.

Noutățile legislative prevăd că rambursarea contravalorii asistenței medicale plătite de pacientul asigurat se va face de către casa de asigurări de sănătate în evidența căreia se află solicitantul, în maximum 60 de zile de la data întocmirii documentației. În legislația anterioară rambursarea avea loc în maximum 90 de zile.

Rețineți că rambursarea cheltuielilor în lei se va face la cursul BNR din ziua efectuării plății serviciului medical. Suma rambursată nu poate depăși contravaloarea în lei a asistenței medicale achitate de asigurat la cursul BNR din data efectuării plății. Dacă serviciul medical a fost achitat în mai multe tranșe, atunci cursul de schimb valutar în vederea rambursării se va stabili considerând ca dată a efectuării plății data plății ultimei tranșe.

Dacă în urma verificării actelor atașate cererii de rambursare, se constată că nu sunt îndeplinite condițiile pentru a se deconta serviciile medicale, casa de asigurări de sănătate va comunica acest lucru, în scris, solicitantului în 30 de zile lucrătoare de la data înregistrării cererii urmând să indice temeiul legal.

Dacă în urma răspunsului primit de la instituția din străinătate rezultă că nu se efectuează nicio rambursare, casa de asigurări de sănătate nu va efectua nicio rambursare și va comunica acest lucru solicitantului, în scris, în 30 de zile lucrătoare de la data primirii răspunsului urmând să specifice temeiul legal.

Cheltuielile se vor rambursa la nivelul prestațiilor din România

Aparent românii cred că își vor recupera toată investiția făcută pentru a se trata în afara granițelor mai ales că aduc și documente care justifică plata acestor servicii. Greșit! Ei vor primi înapoi cât ar fi plătit dacă s-ar fi tratat în România!

Concret, dacă o operație de hernie de disc costă în România 2.000 lei și în statul din UE unde se operează  pacientul român aceasta costă în echivalent 4.000 lei, i se vor rambursa doar 2.000 lei. În plus, asiguraților nu li se decontează nici contravaloarea serviciilor de călătorie și cazare.

“S-a propus o lege care doare/Pe principiul, dacă tot se poate/Să avem în viața viitoare/ Sănătatea în legalitate!” ( Gheorghe Gurău)