O vorbă din bătrâni spune că „omul sfințește locul” și în general ajungi să îi cunoști pe cei cu care lucrezi sau colaborezi după ce trece ceva vreme. Atunci când apelezi la mâna de lucru a zilierilor este ca la loto, doar șase sunt numerele câștigătoare! Niciodată nu știi peste cine dai! Dar o dată ce ajungi să îi cunoști apelezi cu încredere la serviciile lor pentru ajutorul la anumite treburi casnice: curățenie, reparații, îngrijirea copiilor sau a persoanelor cu handicap.
În România s-a dezvoltat o întreagă piață care oferă acest tip de servicii la care românii apelează cu încredere. Singurul mare inconvenient pentru stat este că munca prestată de aceste persoane este o muncă la negru pentru care nu se achită contribuțiile către stat. În scopul de a ne alinia cu alte țări europene care au fiscalizat acest tip de servicii, legiuitorul român a lansat un proiect de lege privind tichetul de servicii destinat plății prestațiilor casnice la domiciliu și prestațiilor cu caracter ocazional sau sezonier.
Legiuitorul a stabilit că în termen de 10 zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial se vor elabora și normele metodologice de aplicare. În prezent, proiectul de lege se află pe masa Camerei Deputaților și, dacă va fi adoptat și apoi promulgat de Președintele României, prevederile sale se vor aplica.
Cum vor fi retribuiți cei care desfășoară prestații casnice la domiciliu?
Dacă acest proiect de lege va fi adoptat, atunci fiecare român care intenționează să apeleze la serviciile unei menajere, bone, ale unui instalator, zugrav, grădinar va trebui să se înarmeze cu un stoc consistent de tichete de servicii.
Normele de aplicare vor stabili de unde se vor putea procura astfel de tichete. Valoarea unui tichet este de 10 lei, iar cel care le cumpără va achita atât contravaloarea nominală a acestora, cât și costul imprimării acestora.
Atunci când vei apela la serviciile unui instalator în loc să îi achiți suma de bani solicitată de acesta pentru serviciul prestat, îi vei înmâna contravaloarea sumei în tichete de servicii. Cu titlu de știri juridice, s-a stabilit că aceste tichete de servicii nu sunt transferabile și pot fi folosite doar de cel care a prestat acel serviciu.
Pentru a se asigura că doar cel care a prestat serviciul le va folosi, legiuitorul a stabilit că tichetele vor trebui înmânate prestatorului completate pentru a fi valabile. Astfel, fiecare tichet va avea o serie și un număr, un cod de bare, iar beneficiarul serviciilor va scrie numele și prenumele prestatorului la care a apelat, data și ora prestației și tipul de servicii prestate ( de exemplu, prestație la domiciliu pentru menajeră, bonă, prestație ocazională sau sezonieră pentru grădinar, instalator, croitor, zugrav sau pentru colectarea de materiale reciclabile).
Ce trebuie să facă prestatorul de servicii?
După ce și-a încheiat misiunea pentru care a fost solicitat, acesta va primi tichete de servicii cu care va merge la direcția fiscală locală unde va solicita preschimbarea acestora în bani. Cu titlu de știri juridice, s-a stabilit că nu se vor putea achiziționa alte bunuri și servicii cu aceste tichete de servicii. Rețineți că aceste tichete se pot preschimba în bani în termen de 90 de zile de la data efectuării prestației.
Dacă pentru serviciul prestat s-au înmânat 10 bonuri a câte 10 lei, fiscul nu va da înapoi suma de 100 lei, ci va reține câte 1,48 lei/tichet pentru asigurările de sănătate, pensie, impozit pe venit. Prestatorul va primi în mână 8,52 lei/tichet de serviciu.
Ce drepturi și obligații are beneficiarul?
Să achiziționeze aceste tichete de servicii, să le completeze înainte de începerea activității, să țină evidența lor și să stabilească activitățile ce se vor desfășura respectând faptul că durata zilnică de muncă nu poate depăși 12 ore dacă prestatorul are peste 18 ani și 6 ore dacă are între 16 și 18 ani.
Beneficiarul poate apela fie la serviciile unei persoane fizice sănătoase și apte de muncă, fie la pensionari, angajați cu carte de muncă, dar în afara orelor de program sau la șomeri chiar indemnizați care își vor păstra indemnizația. Nu va putea apela la forța de muncă a unei persoane înregistrată ca PFA în prezent sau în anul fiscal anterior pentru activitatea respectivă sau la cei pensionați pe caz de boală sau cu pensie anticipată.
Cu titlu de știri juridice, s-a stabilit ca beneficiarul să achite la sfârșitul fiecărei zile de muncă remunerația convenită sub forma acestor tichete de servicii, urmând a se acorda un tichet/oră, dacă părțile nu convin altfel. Aceste tichete vor fi singurul mod de plată fiind interzis să se remită sume de bani prestatorului. Pentru cei care colectează materialele reciclabile se vor remite tot tichete de servicii ca unică formă de retribuire.
Beneficiarul va avea dreptul de a solicita la sfârșitul fiecărui an fiscal o deducere din impozitul pe venit în cuantum de 5% din contravaloarea tichetelor de servicii achiziționate și utilizate. Rețineți că suma solicitată nu va putea depăși valoarea unui salariu minim brut.
Ce drepturi și obligații are prestatorul?
Acesta va fi plătit pentru munca depusă cu tichete de servicii. Atunci când se va prezenta prima oară la fisc pentru a solicita preschimbarea tichetelor în bani, i se va crea un cont în baza codului numeric personal și i se vor reține automat contribuția la asigurarea de sănătate, pentru pensie și impozitul pe venit.
Avantajul acestui sistem este că cei care activează pe acest segment de piață vor primi pensie și vor avea asigurare de sănătate cu condiția să preschimbe minimum 480 de tichete/an, dar nu mai puțin de 120 tichete/trimestru.
Cu titlu de știri juridice, legiuitorul a stabilit că prestatorul va beneficia de o deducere fiscală egală cu 50% din valoarea tichetului de servicii urmând a se acorda în limita a 170 de tichete lunar. Pentru a încuraja fiscalizarea acestui segment de piață, legiuitorul a stabilit că această deducere de care beneficiază prestatorul se va menține cel puțin 4 ani de la data promulgării legii.
Cât de deschiși vor fi românii la schimbare?
Proiectul de lege prezintă o viață în roz cu facilități fiscale, asigurări de sănătate și o pensie ce va fi primită de cei care vor fi plătiți cu aceste tichete și un stat mulțumit că, fiscalizând și acest segment de piață, bugetul va crește. Câți dintre aceștia vor accepta să plece acasă după o zi de muncă cu un teanc de tichete în loc de bani și cât de motivați vor fi să își facă treaba ca la carte?
Marele perdant va fi românul care va apela la serviciile acestor persoane, deoarece în cârca lui vor cădea drumurile pentru procurarea tichetelor, grija de a le ține evidența și de a o raporta la fisc și riscul de a primi amenzi dacă achită bani în loc de tichete pentru acest tip de servicii. Tot el va avea și misiunea aproape imposibilă de a-i găsi pe meseriașii dispuși să rezolve treaba fără să primească bani, ci tichete!
Cât de bine primite vor fi aceste tichete, rămâne de văzut!