Examenul medical la angajare


LC -Olesea

Conform art. 27 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii republicat, o persoană poate fi angajată în câmpul muncii doar în baza unui certificat medical, care presupune că persoana este aptă de munca respectivă.

Obligaţia  angajatorului,  prevăzută în Directiva 89/391/CEE din 1989 art. 5 alin. (1), coroborat cu art. 6 alin. (1) din Legea securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 şi art. 175 alin. (1) din Codul muncii, este de a asigura securitatea şi sănătatea salariaţilor, în toate aspectele legate de muncă.

Dacă angajatorul solicită efectuarea unui control medical a angajaţilor săi el este obligat să completeze două formulare:

1. fişa de solicitare a examenului medical la angajare;
2. fişa de identificare a factorilor de risc profesional.

Criteriile folosite de specialişti la stabilirea aptitudinii sau inaptitudinii unei persoane la prestarea unei munci sunt:

– compatibilitatea/incompatibilitatea dintre eventualele afecţiuni prezente în momentul examinării şi viitorul loc de muncă;
– existenţa/inexistenţa unei afecţiuni ce pune în pericol sănătatea şi securitatea celorlalţi lucrători de la acelaşi loc de muncă;
– existenţa/inexistenţa unei afecţiuni ce pune în pericol securitatea unităţii şi/sau calitatea produselor realizate sau a serviciilor prestate;
– existenţa/inexistenţa unui risc pentru sănătatea populaţiei căreia îi asigură servicii.

Rezultatul examinării medicale este înregistrat într-un dosar medical. Ulterior medicul specialist completează fişa de aptitudine a angajatului cu concluzia examenului medical la angajare: apt, apt condiţionat, inapt temporar sau inapt pentru locul de muncă respectiv.

Persoana examinată are dreptul de a contesta rezultatul dat de medicul specialist  la autorităţile de sănătate publică judeţene sau a municipiului Bucureşti, în termen de 7 zile lucrătoare de la data primirii fişei de aptitudine în muncă.