Statul construiește locuințe de serviciu pentru funcționarii publici și angajații din instituțiile publice!


locuinte-serviciu
Studiile efectuate au arătat nevoia de a se crea cadrul legislativ în scopul construirii de locuințe de serviciu pentru funcționarii publici și angajații instituțiilor publice centrale și locale. Se dorește construirea a 8.500 de locuințe timp de cinci ani estimându-se un cost de 500 euro/mp, inclusiv TVA, la o suprafața construită desfășurată medie de 81 mp de apartament.

Modul de derulare al programului, terenurile pe care se poate construi, beneficiarii acestor locuințe de serviciu și regimul juridic al acestora sunt prezentate în Hotărârea nr. 719/2016 pentru aprobarea Programului “Construcţia de locuinţe de serviciu” publicat în Monitorul Oficial 786 din 6 octombrie 2016. Prevederile sale se aplică de la publicare.

Pe ce terenuri se vor construi aceste locuințe de serviciu?

Autoritățile administrației publice locale/centrale trimit propuneri către ANL pentru construcția de locuințe de serviciu. Știrile juridice prevăd că aceste construcții se vor realiza pe terenuri proprietate publică a statului sau a unităților administrativ-teritoriale care sunt puse la dispoziția ANL de către autoritățile administrației publice locale/centrale. Pe perioada realizării investițiilor, aceste terenuri se preiau de ANL în folosință gratuită.

Imobilele teren și construcții destinate construirii locuințelor de serviciu care fac parte din acest program sunt preluate de ANL după ce autoritățile administrației publice locale/centrale fac dovada dreptului de proprietate doar dacă sunt lipsite de sarcini, rămân în folosința gratuită a ANL până la finalizarea lucrărilor de construcție a locuințelor și expertiza tehnică și energetică efectuată de experți tehnici și auditori energetici autorizați, precum și evaluarea construcțiilor efectuată, pe cheltuială proprie, de către autoritățile administrației publice locale/centrale și transmise ANL.

Cine sunt beneficiarii programului?

Noutățile legislative prevăd că vor beneficia de aceste locuințe de serviciu funcționarii publici, angajații din instituții publice centrale și locale care nu dețin sau nu au deținut, individual sau în comun, împreună cu soții lor, în proprietate o locuință în localitatea în care își desfășoară activitatea, indiferent de modul în care a fost dobândită, cu excepția cotelor-părți din locuințe dobândite prin moștenire.

Regimul juridic al locuințelor de serviciu

Locuințele de serviciu împreună cu terenul aferent destinate funcționarilor publici și angajaților din instituțiile statului fac obiectul proprietății publice a statului sau a unităților administrativ-teritoriale în care sunt amplasate și sunt administrate de instituțiile publice centrale sau locale care au solicitat realizarea lor. Noutățile legislative prevăd că aceste locuințe de serviciu nu pot fi vândute, ci doar închiriate. În plus, condițiile și durata de închiriere vor fi prevăzute în contractul de închiriere încheiat între părțile contractante, accesoriu la contractul de muncă.

Dacă nu mai desfășoară activitate în acea localitate, chiriașul are obligația ca în 30 de zile de la data încetării lucrului să predea locuința. Dacă locuințele de serviciu construite devin vacante, acestea se pot repartiza și închiria ca locuințe de serviciu pentru alte persoane care își desfășoară activitatea în instituții publice pe o perioadă determinată, până la apariția unor noi cereri din partea personalului instituției care administrează aceste locuințe de serviciu.

Atribuirea locuințelor de serviciu

Cei interesați vor depune cereri care vor fi examinate de comisii constituite în acest scop. Autoritățile publice centrale/locale vor stabili ordinea de repartizare și modalitățile de diferențiere. Regula este că locuințele de serviciu construite prin intermediul acestui program se repartizează personalului propriu al instituțiilor care solicită realizarea lor.

Comisiile de examinare vor examina cererile pentru locuințele de serviciu construite prin acest program și vor aproba lista cu solicitanții îndreptățiți să le primească. După aprobare, listele se vor afișa la sediile instituțiilor publice respective. Cei nemulțumiți vor putea formula contestație cu privire la stabilirea accesului la locuințele de serviciu și la acordarea priorităților în soluționarea cererilor în termen de 7 zile de la afișarea listelor. Contestațiile vor fi soluționate în termen de 15 zile de la primire.

Finanțarea construirii de locuințe de serviciu

Știrile juridice prevăd că programul este finanțat de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, din bugetele locale și din alte surse legal constituite. Regula este că pentru construcțiile existente se pot realiza și lucrări de extindere și intervenții reprezentând transformare, modernizare și/sau reabilitare a acestora.

Preluarea în folosință gratuită a terenului și a construcției existente se face pe bază de protocol de predare-primire încheiat cu autoritățile administrației publice locale/centrale și ANL. În devizul general al lucrării se vor prevedea cheltuieli de 5% din valoare lucrărilor de construcții-montaj pentru contractarea serviciilor de proiectare și a lucrărilor de execuție, pentru asistența asigurată de ANL în pregătirea și derularea programului și pentru plata personalului de supraveghere pe parcursul realizării acestuia.

Lucrările pentru realizarea/extinderea rețelelor de alimentare cu energie electrică a locuințelor de serviciu și de iluminat public și gaze naturale, tarifele de emitere a avizelor de amplasament, avize tehnice de racordare și tarife de racordare a locuințelor la energie electrică și gaze naturale se finanțează din surse de la bugetele locale sau de stat și din alte surse legal constituite.

Dacă pe terenurile destinate amplasării construcțiilor de locuințe de serviciu nu s-a ajuns la faza autorizării lucrărilor de construcție într-un an de la preluarea în folosință gratuită a terenurilor, investițiile privind construcțiile de locuințe de serviciu, ANL va reanaliza oportunitatea continuării programului împreună cu MDRAP și cu autoritățile administrației publice implicate, modul de utilizare a terenurilor și de valorificare a proiectelor de execuție realizate cu finanțare din surse bugetare.

Finalizarea lucrărilor

Rolul ANL este acela de a asigura urmărirea și supravegherea tehnică a lucrărilor, recepția lucrărilor de construcții-montaj și recepția finală. Supravegherea tehnico-economică a lucrărilor de construcții-montaj se realizează de ANL prin personal propriu atestat, angajați cu contract sau prin unități de profil.

Recepția finală are loc cu participarea obligatorie a reprezentanților autorităților administrației publice locale/centrale care vor prelua în administrare locuințele de serviciu. În maximum 30 de zile de la recepția finală, va avea loc predarea-primirea locuințelor și a terenurilor aferente. La acea dată folosința gratuită acordată ANL asupra terenurilor aferente locuințelor de serviciu încetează de drept.