Legea prevede că vor fi declarați inactivi contribuabilul/plătitorul persoană juridică sau orice entitate fără personalitate juridică dacă nu își îndeplinește nicio obligație declarativă pe parcursul unui semestru calendaristic, dacă se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia, dacă organul fiscal central constatată că nu funcționează la domiciliul fiscal declarat, dacă are inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerțului sau durata de funcționare a societății este expirată, dacă societatea nu mai are organe statutare sau dacă durata deținerii spațiului cu destinația de sediu social este expirată.
Procedura pentru declararea ca inactivi a acestor contribuabili este prevăzută în Ordinul ANAF nr. 3289/2017 privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.846/2015 pentru aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de procedură fiscală, precum și pentru aprobarea modelului și conținutului unor formulare a fost publicată în Monitorul Oficial 929 din 27 noiembrie 2017.
Ce pași trebuie urmați pentru declararea contribuabililor inactivi?
Știrile juridice arată că declararea în inactivitate a contribuabililor care nu își îndeplinesc nicio obligație declarativă pe parcursul unui semestru calendaristic nu se poate face înainte de împlinirea termenului de 15 zile de la înștiințarea contribuabilului privind depășirea termenului legal de depunere a declarației de impunere. Rețineți că nu se înscriu în evidența contribuabililor inactivi cei care ca urmare a notificărilor comunicate de organul fiscal depun cel puțin o declarație fiscală aferentă perioadei de referință, până la expirarea termenului de 15 zile prevăzut în conținutul notificării.
Pentru cei care au inactivitatea temporară înscrisă la registrul comerțului sau durata de funcționare a societății este expirată sau societatea nu mai are organe statutare sau dacă durata deținerii spațiului cu destinația de sediu social este expirată declararea ca inactivi are loc în 5 zile de la primirea informațiilor de la Oficiul Național al Registrului Comerțului. Dacă societatea nu mai are organe statutare sau dacă durata deținerii spațiului cu destinația de sediu social este expirată declararea inactivității are loc după împlinirea termenului de 30 de zile de la comunicarea către contribuabil a notificării referitoare la situațiile respective.
De reținut că nu se înscriu în evidența contribuabililor declarați inactivi acei contribuabili care, ca urmare a notificărilor transmise de organul fiscal central, fac dovada că nu se mai află în situația pentru care au fost incluși în listă, până la expirarea termenului de 30 de zile prevăzut în conținutul notificării.
În majoritatea cazurilor de mai sus, organul fiscal încearcă să clarifice situația fiscală a contribuabilului, sens în care îl invită la sediul său. Dacă acesta refuză să dea curs invitației, se va întocmi un proces-verbal și un aviz de propunere a declarării inactivității.
Care este procedura privind reactivarea contribuabililor declarați inactivi?
Noutățile legislative prevăd că pentru a fi reactivați contribuabilii declarați inactivi trebuie să îndeplinească cumulativ anumite condiții: să își îndeplinească toate obligațiile declarative prevăzute de lege, să nu înregistreze obligații fiscale restante, organul fiscal central care a propus reactivarea să constate că aceștia funcționează la domiciliul fiscal declarat sau aceștia să nu se mai afle în situația pentru care au fost declarați inactivi, conform mențiunilor înscrise în registrele în care au fost înregistrați.
Regula este că reactivarea contribuabililor se face cu data comunicării deciziei de reactivare, iar decizia de reactivare produce efecte față de terți din ziua următoare datei înscrierii în Registrul contribuabililor inactivi/reactivați.
Cei care doresc reactivarea depun o cerere în acest sens la organul fiscal în a cărui evidență fiscală sunt înregistrați. Organul fiscal verifică dacă acesta și-a îndeplinit condițiile de reactivare. Dacă în urma verificării rezultă că nu sunt îndeplinite condițiile de reactivare se întocmește un referat cu propunerea de respingere a solicitării de reactivare. Pe baza referatului se emite decizia de respingere a cererii de reactivare care se comunică contribuabilului.
Cei care îndeplinesc condițiile legale, vor primi un exemplar din decizia de reactivare. În 5 zile de la comunicarea deciziei sunt înscrise în Registrul contribuabililor inactivi/reactivați date privind denumirea contribuabilului, codul de identificare fiscală, domiciliul fiscal, data reactivării (data comunicării deciziei de reactivare a contribuabilului) și denumirea organului fiscal central care a emis decizia de reactivare, respectiv organul fiscal competent în administrarea contribuabilului.
Știrile juridice prevăd că decizia de reactivare produce efecte față de terți din ziua următoare datei înscrierii în Registrul contribuabililor inactivi/reactivați. În plus, legiuitorul a stabilit că această procedură se aplică și în cazul reactivării contribuabililor pentru care s-a deschis procedura insolvenței în formă simplificată, a contribuabililor care au intrat în faliment sau a contribuabililor pentru care s-a pronunțat ori a fost adoptată o hotărâre de dizolvare, după îndeplinirea obligațiilor declarative, la cererea acestora.
Procedura de îndreptare a erorilor materiale
Dacă apar erori în cazul contribuabililor declarați inactivi, îndreptarea acestora are loc, din oficiu, de către organul fiscal sau la cererea scrisă a contribuabilului. Dacă un contribuabil constată că a fost înscris din eroare în Registrul contribuabililor inactivi/reactivați poate cere îndreptarea erorii materiale prin depunerea unei cereri la organul fiscal unde este înregistrat.
După primirea cererii organul fiscal verifică dacă respectivul contribuabil a fost declarat inactiv ca urmare a unei erori a organului fiscal. Dacă există inadvertențe între datele furnizate de contribuabil și cele din evidența fiscală, organul fiscal îl va notifica pe contribuabil să vină la sediul său pentru a clarifica situația.
Dacă în 15 zile de la comunicarea notificării contribuabilul nu se prezintă, atunci cererea sa de îndreptare a erorii materiale se va respinge. Dacă contribuabilul revine cu o nouă cerere, procedura se va relua.
Contribuabilii pentru care s-a îndreptat eroarea materială privind declararea inactivității sunt eliminați din Registrul contribuabililor inactivi/reactivați își păstrează calitatea de contribuabili activi pe toată perioada cuprinsă între data comunicării deciziei de declarare în inactivitate și data comunicării deciziei de îndreptare a erorii materiale.
În cazul acestora se va anula și scoaterea din evidența persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA. Astfel, se va menține data înregistrării în scopuri de TVA inițială, contribuabilul urmând a-și păstra această calitate inclusiv pe perioada cuprinsă între data comunicării deciziei de declarare în inactivitate și data comunicării deciziei de anulare a acesteia.
Dacă în urma cererii contribuabilului se constată că nu a fost declarat inactiv/reactivat ca urmare a unei erori, se va întocmi o notă care va cuprinde obligatoriu motivația respingerii cererii.