Introducerea și redarea în circuitul agricol a terenurilor din extravilan. O nouă procedură!


Că nu se poate construi oricum și oriunde, este un lucru cunoscut de tot românul. Important de știut este că se poate construi, în anumite condiții, chiar și pe acele terenuri care par să fie destinate numai culturilor agricole.

Ca regulă generală, amplasarea noilor construcții de orice fel se face în intravilanul localităților iar amplasarea oricărui fel de construcții (dintre cele ce se pot realiza numai în baza autorizației de construire) pe terenuri agricole din extravilan sau pe cele plantate cu vii și livezi este interzisă.

Totuși, pe terenurile agricole din clasa a III-a, a IV-a și a V-a de calitate, având categoria de folosință arabil, vii și livezi, precum și pe cele amenajate cu lucrări de îmbunătățiri funciare, situate în extravilan, în baza autorizației de construire și a aprobării scoaterii definitive sau vremelnice din circuitul agricol, pot fi amplasate obiective de investiție precum carierele, balastierele, depozitele de îngrășăminte, silozurile pentru furaje, magaziile, infrastructura de comunicații, șoselele importante etc.

Pe terenurile agricole din extravilan de clasa I și a II-a de calitate se pot amplasa, în baza autorizației de construire și a aprobării scoaterii definitive sau temporare din circuitul agricol, construcții ce servesc activităților agricole, cu destinație militară, căi ferate, șosele importante, linii de înaltă tensiune, sonde, conducte magistrale de transport gaze etc.

 

Noutăți legislative

În „Monitorul Oficial” 960/2017 a văzut lumina tiparului Ordinul 386/2017 (al MADR) pentru aprobarea Procedurii privind introducerea sau redarea în circuitul agricol a terenurilor situate în extravilanul localităților.

Decizia de aprobare a introducerii sau redării în circuitul agricol constituie actul administrativ emis de către autoritatea publică centrală ori structurile subordonate, prin care e aprobată redarea în circuitul agricol a terenurilor pentru care a fost îngăduită scoaterea definitivă sau vremelnică din circuitul agricol.

Aplicabilitatea procedurii ce privește introducerea sau redarea în circuitul agricol a terenurilor situate în extravilan se referă la mai multe tipuri de terenuri, printre care: terenurile agricole pentru care a fost emisă decizia de scoatere definitivă din circuitul agricol, terenurile agricole pentru care a fost emisă decizia de aprobare a scoaterii temporare din circuitul agricol, terenurile situate în perimetrul rezervațiilor ocupate cu amenajări piscicole, terenurile agricole afectate de lucrările prevăzute în Legea 185/2016 privind unele măsuri necesare pentru implementarea proiectelor de importanță națională în domeniul gazelor naturale sau terenurile cu destinație specială.

Aprobarea introducerii sau redării în circuitul agricol a terenurilor situate în extravilanul localităților va fi efectuată fie prin decizia directorului structurii subordonate de la nivelul județului unde se află amplasat terenul ce face obiectul cererii de redare, fie prin decizia directorului direcției de specialitate din cadrul autorității publice centrale (pentru anumite tipuri de terenuri, cum ar fi cele cu destinație specială sau cele care cuprind amenajări piscicole).

Reprezentanții structurilor subordonate vor efectua constatarea executării sau neexecutării lucrărilor necesare pentru aducerea terenului la categoria de folosință avută anterior aprobării, prin încheierea procesului-verbal de constatare a situației din teren, în vederea redării în circuitul agricol. Structurile subordonate sunt direcțiile județene pentru agricultură și a municipiului București, din subordinea ministerului agriculturii (MADR).

În situația constatării neexecutării lucrărilor necesare pentru aducerea terenului la categoria de folosință avută anterior aprobării – în scopul redării în circuitul agricol, procesul-verbal de constatare a situației din teren va fi transmis, în termen de cinci zile lucrătoare de la data înregistrării acestuia, către structurile din cadrul direcțiilor pentru agricultură județene cu atribuții privind constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor.

 

Ce documente sunt necesare?

Din documentația necesară pentru aprobarea redării în circuitul agricol a terenurilor pentru care au fost eliberate aprobări de scoatere definitivă/temporară din circuitul agricol vor face parte:

-cererea beneficiarului adresată structurii subordonate;

-acordul proprietarului pentru redarea în circuitul agricol a terenurilor (dacă solicitarea aparține altcuiva);

-copia certificatului constatator de la registrul comerțului (pentru persoanele juridice);

-procura notarială/delegația/hotărârea AGA/decizia asociatului unic, dacă este cazul;

-decizia sau hotărârea guvernului privind încuviințarea scoaterii din circuitul agricol;

-planul de situație al întregului imobil;

-extrasul de carte funciară pentru informare, emis cu maxim 30 de zile înainte;

-studiul pedologic și agrochimic;

-procesul-verbal de constatare a situației din teren;

-avizul emis de către MApN, pentru terenurile cu destinație specială;

-hotărârea consiliului județean în raza căruia se află amenajarea piscicolă, când este cazul;

-acordul administratorului rezervației ocupate cu amenajări piscicole, precum și avizul Agenției Naționale pentru Pescuit (dacă terenurile sunt ocupate cu amenajări piscicole ce aparțin agenției).

Când este necesar, se pot solicita și alte documente necesare pentru aprobare, printr-o notă de completare, de către autoritatea publică centrală sau structurile subordonate care au competența de aprobare a introducerii sau redării în circuitul agricol a terenurilor din extravilan. Documentele vor fi depuse în copie, dar la depunere vor trebui prezentate și documentele originale.

Obiectul solicitării introducerii sau redării în circuitul agricol poate fi întregul teren sau numai o cotă-parte. Unde se depune documentația? La structura subordonată de la nivelul județului (direcția județeană pentru agricultură) în care se află terenul prevăzut în solicitarea de introducere sau redare, în scopul aprobării ori a transmiterii acesteia la direcția de specialitate din cadrul MADR.

 

Introducerea sau redarea în circuitul agricol

Atunci când este vorba despre solicitarea aprobării introducerii/redării în circuitul agricol a terenurilor agricole pentru care a fost emisă decizia de aprobare a scoaterii temporare sau decizia de scoatere definitivă din circuitul agricol, structura subordonată MADR emite decizia de aprobare a redării în circuitul agricol sau nota de completare a documentației, în termen de zece zile de la înregistrarea documentației, comunicând-o beneficiarului.

Atunci când sunt solicitate completări ale documentației, termenul de emitere a deciziei de aprobare va începe de la data înregistrării completării documentației. Atenție! Dacă, în termen de 30 de zile de la data comunicării solicitării de completare, beneficiarul nu va depune documentele solicitate, va fi emisă o adresă de răspuns, prin care va fi comunicată respingerea solicitării.

Într-un termen de trei zile de la înregistrarea documentației, reprezentantul structurii subordonate va stabili, de comun acord cu beneficiarul sau reprezentantul său, data și ora efectuării verificării, în vederea constatării și încheierii procesului-verbal de constatare a situației în teren.

Din noile știri juridice rezultă că procesul-verbal de constatare se încheie în două exemplare originale și va fi iscălit de către doi reprezentanți ai structurii subordonate și de beneficiar, fiind înregistrat în evidențele structurii subordonate.

Trebuie precizat că decizia (în copie) de aprobare a introducerii sau redării în circuitul agricol ori, după caz, hotărârea guvernului de aprobare a redării în circuitul agricol va fi depusă, de către beneficiar, în termen de 30 de zile de la comunicare sau publicare, la primăria pe al cărei teritoriu se află terenul, dar și la oficiul de cadastru și publicitate imobiliară.

Un proverb spune că „al cui este pământul, va fi și pâinea”. Pe de altă parte, când vine vorba despre optima întrebuințare a unei suprafațe de teren, nu putem reduce totul doar la utilitatea sa agricolă. Este necesar ca legislația prin care un teren poate fi scos/reintrodus în circuitul agricol să devină cât mai flexibilă, adaptată realităților social-economice. Important este ca orice teren să fie utilizat într-un mod cât mai eficient, potrivit caracteristicilor și amplasării sale.