Semnificaţia sintagmei de pescuit recreativ sau sportiv în opinia CCR!


pescPescuitul este un hobby şi este practicat de cei mai mulţi dintre noi. Însă această activitate este reglementată prin lege, şi anume O.U.G. nr. 23/2008 privind pescuitul şi acvacultura.

Potrivit legislaţiei, art. 23 din actul normativ menţionat mai sus, pescuitul recreativ în habitatele piscicole naturale se practică în baza unui permis de pescuit emis de către beneficiarul contractului de utilizare a resurselor acvatice vii în scop recreativ. Iar prin pescuit recreativ sau sportiv se înţelege pescuitul efectuat cu undiţa sau cu lanseta, în scop de agrement sau performanţă, pe baza unui permis nominal emis de către administratorul resurselor acvatice vii şi eliberat de acesta sau de asociaţiile de pescari sportivi, după caz, fără perceperea de taxe şi tarife.

Aceste dispoziţii au fost considerate că atrag discriminări iar în acest sens a fost formulată o excepţie de neconstituţionalitate.

În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile legale criticate sunt neconstituţionale, întrucât sintagma pescuit recreativ/sportiv este improprie, existând recunoscut pescuitul sportiv ca ramură sportivă în Registrul sportiv din subordinea Ministerului Tineretului şi Sportului şi care intră sub directa reglementare a Legii educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000.

În acest context, apreciază că există o dublă reglementare, una prin Legea nr. 69/2000 şi alta prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008, care nu pot fi aplicate simultan deoarece sunt reglementări diferite pentru aceeaşi activitate. Menţionează astfel că, potrivit art. 1 alin. (2) din Legea nr. 69/2000, prin educaţie fizică şi sport se înţelege toate formele de activitate fizică menite, printr-o participare organizată sau independentă, să exprime sau să amelioreze condiţia fizică şi confortul spiritual, să stabilească relaţii sociale civilizate şi să conducă la obţinerea de rezultate în competiţii de orice nivel.

Potrivit ştirilor juridice, autoarea excepţiei consideră că prin prevederile criticate din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008 sunt introduse reglementări care modifică în tot prevederile art. 37 din Legea nr. 69/2000, cu consecinţa încălcării dispoziţiilor art. 49 alin. (5) din Constituţie, care prevăd obligaţia autorităţilor publice de a asigura condiţiile pentru participarea liberă a tinerilor la viaţa sportivă a ţării, în sensul că se îngrădeşte acest drept constituţional al cetăţeanului prin impunerea de condiţii speciale pentru practicarea pescuitului sportiv, precum şi art. 53 din Constituţie, prin restrângerea dreptului de reglementare stabilit de art. 37 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 69/2000 în favoarea Federaţiei Române de Pescuit Sportiv, care este singura abilitată de lege să emită reglementări pe această ramură sportivă.

Curtea Constituţională în ceea ce priveşte critica formulată de autoarea excepţiei, în sensul că se îngrădeşte dreptul constituţional consacrat de art. 49 alin. (5), respectiv acela de a participa liber la viaţa sportivă a ţării, prin impunerea de condiţii speciale pentru practicarea pescuitului sportiv, Curtea subliniază faptul că desfăşurarea unei activităţi sportive nu exclude, ci dimpotrivă, presupune impunerea unor condiţii sau a unor limite de exercitare a acesteia. Aşa fiind, orice persoană poate desfăşura activitatea de pescuit sportiv, cu respectarea prevederilor legale, fie că acestea sunt cele prevăzute de Legea cadru nr. 69/2000, fie de legi speciale, cum este Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2008. Faptul că legiuitorul a stabilit un cadru general de reglementare a unor relaţii sociale nu înseamnă, însă, că sunt excluse normele cu caracter special sau derogatoriu.

În concluzie, Curtea Constituţională a respins excepţia, prin Decizia nr. 693/2016 publicată în Monitorul Oficial nr. 62/2017.