Programul “Start-up Nation”. Cine poate accesa programul şi care sunt cheltuielile eligibile?


Din 15 iunie, programul guvernamental Start-up Nation va fi operabil, a declarat ministrul pentru Mediul de Afaceri.

Cine poate să acceseze banii?

Potrivit ştirilor juridice, pentru accesarea programului România Startup Nation, firmele solicitante trebuie să îndeplinească mai multe condiţii, dintre care, pe cele mai importante le enumărăm mai jos:

– Sunt SRL-D, SRL sau cooperaţii;
– Sunt înfiinţate după data intrării în vigoare a OUG-ului 10/30.01.2017;
– Nu au datorii la bugetul general consolidat şi la bugetele locale;
– Au codul CAEN autorizat la ONRC în momentul depunerii primei cereri de tragere;
– Creează minim 1 loc  de  muncă (deci nu mai există obligaţia de minim 2 locuri) şi îl menţine pe o perioadă de cel putin 2 (nu mai sunt 3 cum se anunţase iniţial) ani după implementarea proiectului;
– Acţionarul/acţionarii nu au sau nu au avut calitatea de acţionar sau asociat într-un alt IMM (SRL, SA sau SRLD) care desfăşoară sau a desfăşurat aceeaşi activitate autorizată pentru care aplică în cadrul programului în anul anterior înscrierii sau în anul înscrierii până la deschiderea sesiunii de înscriere.

Câţi bani pot să iau?

În Legea nr. 112/2017 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 10/2017 pentru stimularea înfiinţării de noi întreprinderi mici şi mijlocii, publicată în Monitorul Oficial nr. 388/2017 se prevede că suma este de 200.000 de lei (sau aproximativ 44.000 de euro) este suma primită maximum în cadrul programului. Aceasta reprezintă o contribuţie de maximum 100% din valoarea proiectului.

Atenţie însă, chiar dacă intreprinzătorul trebuie să vină cu o contribuţie proprie de 0% în ceea ce priveşte cheltuielile eligibile, este posibil să existe cheltuieli neeligibile necesare, cheltuieli neprevăzute şi diferenţe de cheltuieli la decontare care dacă nu pot fi acoperite de întreprinzător din alte surse pot duce la blocarea întregului proiect. De asemenea, având în vedere că se vorbeşte de nu număr maxim de 3 cereri de tragere pe an, e posibil ca întreprinzătorul să trebuiască să suporte câteva cheltuieli operaţionale chiar şi până la 4 luni, pentru a fi ulterior decontate.

Care sunt cheltuielile eligibile?

Cheltuielile eligibile sunt reprezentate de:

  • echipamente şi utilaje
  • spaţii de lucru
  • autoutilitare
  • autoturismele limitate însă la 36.000 şi doar unul singur pe sociectate. Limitările acestea nu sunt valabile pentru activităţile de taxi, şcoala de şoferi, rent-a-car
  • echipamente de climatizare/încălzire
  • echipamente de obţinere a unei economii de energie
  • echipamente IT
  • mobilier
  • birotică
  • chirii doar pentru spaţii care nu au destinaţie locativă
  • cheltuială salarială completă în limita salariului mediu pe economie
  • realizare pagini web de prezentare – limita 8.000 lei
  • francize
  • licenţe
  • cursuri de antreprenoriat
  • software
  • consultanţă (limitata la ultimele discutii la 4%).
  • În ceea ce priveşte TVA-ul, aceasta este eligibilă pentru firmele care nu sunt plătitoare de TVA.

Menţionăm că bunurile trebuie să fie noi, nu se acceptă bunuri second hand şi nici variantele de finanţare prin leasing.