Procedura de înregistrare a naşterii copilului a fost simplificată!


download-30Naşterea unui copil este cel mai important moment din viaţa de cuplu, iar legiuitorul a avut în vedere să simplifice procedura de înregistrare a naşterii pentru ca tatăl să nu mai fie nevoit să petreacă ore întregi pe la instituţii în loc să îl petreacă cu nou-născutul.

Guvernul a aprobat o serie de noi măsuri pentru debirocratizarea procedurii de înregistrare a naşterii. Astfel, se simplifică procedura înregistrării nașterii și se reduc costurile aferente, prin eliminarea prevederilor referitoare la parcurgerea unor proceduri în instanță, pentru înregistrarea tardivă a nașterii, și efectuarea unei expertize medico-legale, dacă există un certificat medical constatator al nașterii.

Potrivit ştirilor juridice, simplificarea procedurilor pentru stabilirea identității vizează interesul copilului, în sensul asigurării accesului la serviciile medicale, de învățământ și protecție socială.

În acest sens, prin hotărârea aprobată în ședința din 26 octombrie 2016, se modifică și completează unele acte normative, astfel încât să poată fi aplicate unitar reglementările în domeniul stării civile și evidența persoanelor prevăzute în OUG nr. 33/2016, aprobată de Guvern în luna iunie a acestui an, pentru a pune în practică măsura “Niciun copil fără identitate“, cuprinsă în Pachetul național anti-sărăcie.

Ca o noutate legislativă, înregistrarea naşterii se poate face în termen de 30 de zile de la data naşterii copilului, faţă de 15 zile cât se prevedea anterior adoptării OUG nr. 33/2016. Astfel, părinții și autoritățile statului vor avea posibilitatea ca, prin parcurgerea unor proceduri administrative, să clarifice toate aspectele care interesează la înregistrarea evenimentului de stare civilă, în principal, cele legate de identitatea mamei.

Prin modificările aduse de actul normativ, se stabilește că, în termen de 30 de zile, persoana care declară naşterea copilului nu mai trebuie să obţină o aprobare suplimentară în acest sens sau să prezinte documente care să justifice declararea naşterii peste termenul stabilit de lege. Până acum, dacă înregistrarea copilului se realiza după 15 zile de la naştere, era necesar să se prezinte o cerere scrisă, motivată, însoţită de documente care să justifice depăşirea termenului legal, iar înregistrarea naşterii se făcea numai cu aprobarea primarului.

De asemenea, în cazul în care mama nu deţine un act de identitate, din diferite motive (nu s-a eliberat, l-a pierdut sau a fost distrus), dar figurează în evidenţele de stare civilă, la solicitarea unităţii sanitare, poliţistul desemnat va face verificări specifice pentru identificarea mamei, iar documentul privind rezultatul verificărilor va sta la baza stabilirii identităţii mamei care a născut.

Mai reamintim încă o noutate, şi anume, înregistrarea naşterii se va putea realiza, ca situaţie de excepţie, şi după termenul de 30 de zile, însă doar prin parcurgerea unor proceduri administrative. Prin transferul competenţei, de la instanțele judecătorești către primar, în ceea ce privește înregistrarea tardivă a naşterii (peste termenul de 30 de zile), se reduce termenul de soluţionare a cererii de înregistrare a nașterii și se elimină taxele percepute. Se asigură astfel condiţiile pentru înregistrarea naşterii într-un termen cât mai scurt (de la cca 2 ani la maxim 90 de zile de la data depunerii cererii).

Aşteptăm ca Hotărărea să fie publicată în Monitorul Oficial pentru a putea discuta pe larg asupra tuturor noutăţilor intervenite.