Operatorii economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz, necesită să fie autorizaţi conform legii. Legislaţia în domeniu o constituie, Ordinul nr. 2131/2005 pentru aprobarea Reglementărilor privind autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz – RNTR 9. Ca o noutate legislativă, actul legislativ menţionat mai sus a suferit unele modificări care au fost introduse prin Ordinul nr. 572/2016 publicat în Monitorul Oficial nr. 573/2016.
Care sunt noutăţiile în domeniu?
- Auditul capabilităţii tehnice se va efectua la fiecare din atelierele solicitantului, urmărindu-se îndeplinirea de către solicitant a condiţiilor minimale. La auditare nu se vor avea în vedere evidenţa efectuării inspeţiilor finale, numai pentru acele activităţi care pot afecta direct funcţionarea în parametrii prevăzuti de constructor a sistemelor vehiculului cu echipamente şi tehnologii conforme cu prevederile reglementărilor naţionale RNTR-1 în vigoare, cu mijloace proprii sau la o staţie de inspecţie tehnică autorizată de RAR.
- În ceea ce priveşte chestionarul de autoevaluare în cadrul noţiunii de resurse vor intra planurile la scară ale spaţiilor de lucru disponibile, cu indicarea surselor de energie electrică, aer comprimat şi lista liniilor tehnologice (după caz, desenele schemelor flux), a echipamentelor generale, sculelor, dispozitivelor şi verificatoarelor, precum şi a mijloacelor de diagnosticare, de inspecţie/verificare/măsurare pe fluxul tehnologic şi de verificare a calităţii.
- Verificările şi inspecţiile finale vor fi stabilite şi documentate metode de verificare a calităţii operaţiilor executate.
- Referitor la inspecţia calităţii operatorul economic trebuie să verifice permanent dacă sunt satisfăcute condiţiile specificate pentru vehiculul la care efectuează activităţi prin care se pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere. În acest scop este necesar: să verifice că materialele, piesele şi echipamentele care intră în componenţa vehiculului sunt conforme cu condiţiile specificate; să stabilească şi să aplice proceduri sau metode adecvate pentru efectuarea verificărilor pe tot parcursul desfăşurării lucrărilor; să efectueze verificări şi inspecţii finale, în conformitate cu prevederile producătorului vehiculului şi/sau ale producătorului de componente, ansambluri, sisteme, echipamente ale vehiculelor şi/sau, după caz, în conformitate cu metodologia din RNTR 1; să asigure personal instruit, condiţii de mediu şi echipamente adecvate pentru verificările şi inspecţiile finale ale lucrărilor efectuate.
- Operatorul economic trebuie să menţină înregistrări care fac dovada că produsul la care s-au efectuat activităţile de reparaţii, întreţinere, reglare, montare a fost admis la verificările şi inspecţiile finale efectuate în conformitate cu prevederile producătorului vehiculului şi/sau ale producătorului de componente, ansambluri, sisteme, echipamente ale vehiculelor şi/sau, după caz, în conformitate cu metodologia din RNTR 1.
- Toate echipamentele utilizate pentru verificări şi inspecţii finale trebuie verificate şi etalonate la intervale prestabilite sau înainte de utilizare în raport cu echipamente care au trasabilitate la etaloane recunoscute. Echipamentele de măsurare care nu se regăsesc în Lista oficială aprobată de către Biroul Român de Metrologie Legală vor fi verificate/etalonate la un interval de maximum 24 de luni.
Concluzii
Potrivit ştirilor juridice, prezentele reglementări stabilesc metodologia şi condiţiile pentru autorizarea operatorilor economici care desfăşoară activităţi de reparaţii, de întreţinere, de reglare, de modificări constructive, de reconstrucţie a vehiculelor rutiere, precum şi de dezmembrare a vehiculelor scoase din uz. Mai mult reglementările prevăzute mai sus definesc activităţile prin care se pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere în raport cu legislaţia în vigoare referitoare la condiţiile tehnice privind admiterea şi menţinerea în circulaţie a acestora pe drumurile publice. În sensul prezentului ordin, prin activităţi care pot influenţa parametrii constructivi, funcţionali şi de calitate ai vehiculelor rutiere prin care se înţelege activităţi de reparaţii, de întreţinere şi/sau reglare funcţională a vehiculelor rutiere; activităţi de reparare, recondiţionare, montare, verificare şi etalonare a produselor utilizate la vehiculele rutiere; activităţi de modificări constructive şi/sau de reconstrucţie a vehiculelor rutiere; activităţi de înlocuiri de şasiuri şi/sau de caroserii; activităţi de dezmembrare a vehiculelor rutiere scoase din uz.
Registrul Auto Român este instituţia cu atribuţii în procedura de autorizare a operatorilor economici care desfăşoară activităţile menţionate mai sus.