Legea cazierului fiscal va suferi unele modificări. Care sunt schimbările preconizate?


Potrivit ultimelor noutăţi legislative, se află în dezbatere un proiet de act normativ care prevede modificarea și completarea Ordonanţei Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal.

În prezent, prin Ordonanța Guvernului nr. 39/2015 a fost instituită obligația organelor care au competență să constate faptele care fac obiectul înscrierii în cazierul fiscal şi să aplice sancţiuni, să comunice actele prin care au fost sancţionate aceste fapte și care au rămas definitive prin neexercitarea căi de atac prevăzută de lege, stabilindu-se în acest sens și termenul de îndeplinire la 5 zile.

Însă, practica a demonstrat că acest termen este insuficient din cauza  înregistrării cu întârziere pe Portalul instanțelor de judecată a mențiunilor privind introducerea acțiunii de atac împotriva acestora, astfel că se poate ajunge în situația în care, deși actul de sancționare este contestat în termenul legal, această mențiune nu se află pe portal, totuși să se realizeze înscrierea în cazierul fiscal, încălcându-se astfel regula generală prevăzută de Ordonanța Guvernului nr. 39/2015 potrivit căreia înscrierile în cazierul fiscal se realizează numai în baza actelor rămase definitive.

Schimbările preconizate

Se propune exceptarea înscrierii în cazierul fiscal al practicienilor în insolvență a informațiilor privind inactivitatea fiscală declarată de organul fiscal anterior deschiderii procedurii insolvenţei în formă simplificată, intrării în faliment sau pronunţării ori adoptării unei hotărâri de dizolvare a contribuabilului, pentru situațiile prevăzute de art. 92 alin. (1) lit. a) – c) și e) – g) din Codul de procedură fiscală, respectiv
– neîndeplinirea, pe parcursul unui semestru calendaristic, a niciunei obligaţii declarative prevăzută de lege;
– sustragerea de la efectuarea controalelor de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
– organul fiscal central constată că nu funcţionează la domiciliul fiscal declarat;
– durata de funcționare a societății este expirată;
– societatea nu mai are organe statutare;
– durata deținerii spațiului cu destinație de sediu social este expirată.

Se propune majorarea de la 5 la 15 zile a termenului de îndeplinire a obligației organelor care au competență să constate faptele care fac obiectul înscrierii în cazierul fiscal şi să aplice sancţiuni, de a comunica actele prin care au fost sancţionate aceste fapte și care au rămas definitive prin neexercitarea căi de atac prevăzută de lege.

Se propune ca, în situația înscrierii inactivitații fiscale ulterior radierii persoanei juridice sau a entității fără personalitate juridică în cazierul fiscal al reprezentanţilor legali sau al reprezentanţilor desemnaţi, aceasta să fie scoasă din evidență la data împlinirii unui termen de un an de la data înscrierii.

Potrivit ştirilor juridice, o altă propunere prevede eliminarea obligației persoanelor care solicită eliberarea certificatului de cazier fiscal în format electronic, de a transmite documentele care atestă identitatea şi calitatea acestora. Prin această măsură se urmărește îmbunătățirea și modernizarea sistemului administrației fiscale prin ușurarea sarcinii de conformare fiscală, prin îmbunătățirea serviciilor prestate, inclusiv prin furnizarea unui număr mai mare de servicii prestate în mediul electronic.

De asemenea, se are în vedere ca informațiile înscrise în cazierul fiscal al practicianului în insolvență până la data intrării în vigoare a noului act normativ, care privesc inactivitatea fiscală a contribuabilului aflat în procedura de insolvenţă în formă simplificată, a contribuabilului care a intrat în faliment sau a contribuabilului pentru care s-a pronunţat ori a fost adoptată o hotărâre de dizolvare, dar care vizează activitatea desfășurată de către contribuabil anterior desemnării în procedură a practicianului în insolvență să fie scoase la cererea acestuia.