Evaluarea și încadrarea copiilor cu dizabilități în grad de handicap a suferit modificări!


dizabilitati1Criteriile și metodologia pentru evaluarea și încadrarea copiilor cu dizabilități în grad de handicap au suferit modificări recente potrivit Ordinului nr.1306/1883/2016 pentru aprobarea criteriilor biopsihosociale de încadrare a copiilor cu dizabilități în grad de handicap și a modalităților de aplicare a acestora, respectiv Ordinului nr. 1985/1305/5805/2016 privind aprobarea metodologiei pentru evaluarea şi intervenţia integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap, a orientării şcolare şi profesionale a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, precum şi în vederea abilitării şi reabilitării copiilor cu dizabilităţi şi/sau cerinţe educaţionale speciale, cel din urmă fiind publicat în Monitorul Oficial nr. 1019/2016.

Potrivit noilor reglementări legislative s-au modificat și formularele pentru încadrarea copiilor în grad de handicap. Formularele care au suferit modificări sunt: fișa de evaluare psihologică, fișa medicală sintetică, fișa psihopedagogică și anexa anchetei sociale – factori de mediu (document nou introdus).

Tipuri de evaluări

În ceea ce priveşte identificarea şi evaluarea iniţială a cazurilor orice profesionist care interacţionează cu un copil cu dizabilităţi, de exemplu cadrul didactic, consilierul şcolar, profesorul itinerant şi de sprijin, psihologul, medicul de familie, asistentul social, asistentul medical comunitar, mediatorul şcolar, preotul, membrii structurilor comunitare consultative şi alţii, are obligaţia de a informa familia şi de a semnala situaţia acestuia la DGASPC de sector, dacă copilul nu este deja încadrat în grad de handicap sau orientat şcolar/profesional, astfel încât acesta să beneficieze de diagnostic precoce şi intervenţie timpurie.

Evaluarea iniţială se realizează de către DGASPC de sector în contextul familial al copilului, respectiv printr-o vizită la domiciliul acestuia. Ea se aplică numai copiilor care nu au certificate de încadrare în grad de handicap sau de orientare şcolară şi profesională.

Cu referire la evaluarea socială, aceasta presupune analiza, cu precădere, a contextului familial, a calităţii mediului de dezvoltare a copilului – locuinţă, hrană, îmbrăcăminte, igienă, asigurarea securităţii fizice şi psihice, inclusiv a factorilor de mediu ca bariere şi facilitatori, precum şi a factorilor personali.

Evaluarea medicală presupune examinarea clinică şi efectuarea unor investigaţii de laborator şi paraclinice, în vederea stabilirii unui diagnostic complet – starea de sănătate sau de boală şi, după caz, complicaţiile bolii – care va conduce, alături de rezultatele evaluării psihologice, atunci când este cazul, la determinarea tipului de deficienţă funcţională. Aceata se realizează de către medicul de familie şi medicii de specialitate.

Evaluarea psihologică se realizează prin aplicarea unor metode şi tehnici de evaluare avizate de Colegiul Psihologilor din România sau a unor instrumente validate ştiinţific şi etalonate pe populaţia românească.

Şi mai avem încă un tip de evaluare, cea educaţională. Aceasta are în vedere stabilirea nivelului de achiziţii curriculare, a gradului de asimilare şi corelare a acestora cu posibilităţile şi nivelul de dezvoltare cognitivă, psihomotorie şi socioafectivă a copilului, precum şi identificarea decalajelor curriculare, a particularităţilor de învăţare şi dezvoltare.

Ce documente trebuie depuse pentru obţinerea certificatului de încadrare în grad de handicap?

După aceste evaluări pentru obţinerea certificatului de încadrare în grad de handicap sau a accesului la servicii de abilitare şi reabilitare părinţii trebuie să depună la sediul DGASPC următoarele documente:

  • cerere – tip pentru evaluarea complexă şi încadrarea în grad de handicap;
  • copie a certificatului de naştere al copilului sau a actului de identitate;
  • copii ale actelor de identitate ale părinţilor/reprezentantului legal;
  • copie a documentului prin care se face dovada că persoana care semnează cererea este reprezentantul legal al copilului, de exemplu, hotărâre a instanţei sau hotărâre a comisiei pentru protecţia copilului;
  • ancheta socială;
  • fişa medicală sintetică;
  • certificatul medical tip A5;
  • copii ale documentelor medicale adiţionale;
  • fişa de evaluare psihologică, atunci când este cazul;
  • fişa psihopedagogică;
  • copie a certificatului de încadrare în grad de handicap în vigoare, la reevaluare;
  • copie a certificatului de orientare şcolară şi profesională în vigoare, atunci când este cazul.

În concluzie Ordinul nr. 1985/1305/5805/2016 privind aprobarea metodologiei pentru evaluarea şi intervenţia integrată în vederea încadrării copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap, a orientării şcolare şi profesionale a copiilor cu cerinţe educaţionale speciale, precum şi în vederea abilitării şi reabilitării copiilor cu dizabilităţi şi/sau cerinţe educaţionale speciale, reîntregeşte cadrul legal pentru evaluarea încadrării copiilor cu dizabilităţi în grad de handicap.