Alegerile parlamentare se vor desfăşura pe 11 decembrie, potrivit unei hotărâri adoptate în sedinţa de miercuri a Guvernului. Ca o noutate legislativă, Guvernul a aprobat şi completări la legislaţia electorală, pentru a facilita exercitarea dreptului de a alege pentru cetăţenii români cu domiciliul sau reţedinţa în străinătate.
Potrivit Guvernului începând cu alegerile parlamentare, o modificare are în vedere completarea listei secţiilor de votare din afara graniţelor, la propunerea justificată a Ministerului Afacerilor Externe şi cu aprobarea Autorităţii Electorale Permanente. Astfel, pe lânga secţiile de votare deschise pe lângă misiunile diplomatice, şi celelalte reprezentante ale statului în străinatate- oficii consulare, secţii consulare, dacă acestea funcţionează în locaţii diferite şi institute culturale – cu acordul autorităţilor din ţara respectivă, pot fi deschise secţii de votare şi în alte localităţi decât cele în care îşi au sediul misiunile diplomatice sau oficiile consulare. La stabilirea listei acestor secţii de votare, se vor avea în vedere localităţile unde au mai fost organizate alegeri, date statistice ale prezenţei la vot de la procesele electorale anterioare şi ale dinamicii prezenţei cetăţenilor cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, precum şi implicaţiile administrative-bugetare aferente organizării acestora. Prevederile legale în vigoare conţin garanţii acoperitoare pentru evitarea posibilităţii votului dublu datorită sistemului de verificare electronică automată a identităţii alegătorului.
De asemenea s-au stabilit şi cheltuielile necesare pregătirii, organizării şi desfăşurării în bune condiţii a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2016, prin Hotărârea nr. 637/2016 care a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 691/2016.
Care sunt cheltuielile principale acoperite?
Categoriile principale de cheltuieli necesare pregătirii şi desfăşurării în bune condiţii a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2016 sunt următoarele: cheltuielile privind sediile, dotarea şi funcţionarea birourilor electorale, indemnizaţiile personalului tehnic auxiliar şi ale statisticienilor, indemnizaţiile operatorilor de calculator ai birourilor electorale ale secţiilor de votare, cheltuielile privind întocmirea şi tipărirea listelor electorale permanente şi a listelor electorale pentru votul prin corespondenţă, cheltuielile pentru tipărirea proceselor – verbale privind consemnarea rezultatelor votării, cheltuielile pentru confecţionarea ştampilelor electorale, cheltuielile pentru imprimarea buletinelor de vot, cheltuielile privind arhivarea materialelor rezultate din procesul electoral, cheltuielile de informare a alegătorilor, cheltuielile privind urnele de vot, urnele speciale şi cabinele de vot.
Care este remuneraţia celor implicaţi în desfăşurarea alegerilor?
Preşedintele Biroului Electoral Central, preşedinţii birourilor electorale de circumscripţie şi ai oficiilor electorale, locţiitorii acestora, membrii Biroului Electoral Central, membrii birourilor electorale de circumscripţie şi ai oficiilor electorale primesc o indemnizaţie de 85 de lei pentru fiecare zi de activitate.
Personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale şi al oficiilor electorale, precum şi statisticienii primesc o indemnizaţie de 65 de lei pentru fiecare zi de activitate, cu excepţia informaticienilor care primesc o indemnizaţie de 65 de lei pentru fiecare zi de activitate, dar nu mai mult de 5 zile.
Preşedintele biroului electoral al secţiei de votare şi locţiitorul acestuia primesc câte o indemnizaţie de 150 de lei pentru fiecare zi de activitate, dar nu mai mult de 5 zile. Preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate primesc în plus 150 de lei pentru fiecare zi de activitate.
Operatorul de calculator al biroului electoral al secţiei de votare primeşte o indemnizaţie de 150 de lei pentru fiecare zi de activitate, dar nu mai mult de 5 zile.
Membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare primesc câte o indemnizaţie de 65 de lei pentru fiecare zi de activitate, dar nu mai mult de 3 zile. Membrii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate primesc în plus 150 de lei pentru fiecare zi de activitate.
Mai mult pe lângă drepturile băneşti prevăzute mai sus, preşedinţii şi locţiitorii birourilor şi oficiilor electorale, personalul tehnic auxiliar, statisticienii şi operatorii de calculator care îşi au domiciliul sau reşedinţa în alte localităţi decât cele unde îşi desfăşoară activitatea beneficiază pe durata îndeplinirii atribuţiilor în cadrul birourilor şi al oficiilor electorale sau pe lângă acestea, de indemnizaţiile de detaşare, precum şi de decontarea cheltuielilor de transport şi cazare, după caz, conform Hotărârii Guvernului nr. 1.860/2006 privind drepturile şi obligaţiile personalului autorităţilor şi instituţiilor publice pe perioada delegării şi detaşării în altă localitate, precum şi în cazul deplasării, în cadrul localităţii, în interesul serviciului, cu modificările şi completările ulterioare.
Pentru buna organizare a alegerilor pentru Senat şi Camera Deputaţilor din 2016 s-a aprobat suma totală de 227,7 milioane lei. Fondurile necesare sunt prevăzute în bugetele MAI, MAE, AEP, STS, INS, pe categorii de cheltuieli.