În 2025 vom avea un sistem informatizat de desemnare de către instanţele judecătoreşti a experţilor judiciari!


Ordinul nr. 2853/2024 aprobă Normele metodologice privind modalitatea de funcţionare a sistemului informatizat de desemnare de către instanţele judecătoreşti a experţilor judiciari.

Potrivit știrilor juridice, prezentele norme metodologice reglementează modalitatea de funcţionare a sistemului informatizat de desemnare, în mod aleatoriu, de către instanţele judecătoreşti a experţilor judiciari, prevăzut de dispoziţiile art. 331 alin. (1) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă.

Sistemul informatizat este o aplicaţie informatică unică la nivel naţional, administrată de Ministerul Justiţiei, care asigură desemnarea, în mod aleatoriu, de către instanţele judecătoreşti a experţilor judiciari, prin raportare la gradul de încărcare a experţilor reflectat de numărul expertizelor judiciare alocate şi nefinalizate.

Sistemul informatizat asigură securitatea şi trasabilitatea datelor şi operaţiunilor efectuate. Sistemul informatizat afişează, pentru fiecare dosar, jurnalizarea operaţiunilor care privesc numirea şi înlocuirea experţilor judiciari, precum şi constatarea finalizării administrării probei cu expertiza.

Pe baza listelor cuprinzând experţii judiciari activi înscrişi în evidenţa birourilor locale pentru expertize judiciare tehnice şi contabile din cadrul tribunalelor şi ţinând cont de gradul de încărcare a fiecărui expert judiciar, sistemul informatizat selectează, în mod aleatoriu, unul sau trei experţi judiciari, în vederea desemnării acestora de către instanţele judecătoreşti, pentru a efectua expertiza judiciară.

Menționăm că sistemul informatizat devine operaţional din punct de vedere tehnic până la data de 15 martie 2025.