Au fost aduse modificări și completări cadrului legislativ privind energia electrică și gazele naturale!


În Monitorul Oficial nr. 1179/2024 a fost publicată OUG nr. 134/2024 modificarea şi completarea Legii energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, precum şi pentru modificarea art. 2 lit. i) şi k) din Legea nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie.

Actul normativ aduce o serie de modificări și completări cadrului legislativ privind energia electrică și gazele naturale, precum și al promovării producerii energiei din surse regenerabile, în vederea implementării de soluții privind stocarea energiei electrice pentru eficientizarea consumului și remedierea fluctuațiilor majore de producție, crescând capacitatea de integrare a energiei provenite din surse regenerabile, de natură variabilă.

Adoptarea acestor soluții asigură stabilitate Sistemului Electroenergetic Național (SEN) și sprijină tranziția către energie regenerabilă, securitatea energetică și atingerea obiectivelor din Pactul Ecologic European și Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

În concordanță cu Planul National Integrat Energie Schimbări Climatice revizuit, aflat în proces de preluare a observațiilor și propunerilor Comisiei Europene, România își asumă dezvoltarea a 800 MW în centrale hidroelectrice cu acumulare prin pompaj până în anul 2030, precum și instalarea a cel puțin 2.000 MW în baterii până în anul 2035.

Investiția strategică în stocarea energiei prin baterii va avea dublu rol pozitiv, respectiv va contribui la creșterea nivelului de flexibilitate a rețelei de energie electrice și, totodată, va facilita integrarea în sistem a noilor capacități de producție de energie din Surse Regenerabile de Energie (SRE).

Astfel, principalele măsuri incluse vizează:

  • Se aduc clarificări legislative prin actualizarea definiției stocării de energie, în sensul că energia electrică stocată va fi, ulterior, livrată în reţelele electrice. Se definesc conceptele de serviciu de stocare și operator de servicii de stocare.
  • Se armonizează cadrul legislativ privind exceptarea energiei electrice cu care se alimentează instalațiile de stocare de la obligațiile de achiziție de certificate verzi și a contribuției de cogenerare, ca o consecință a faptului că această energie electrică nu reprezintă un consum final.
  • Se elimină dubla taxare a energiei stocate (la preluare și la introducere în SEN), ceea ce va reduce costurile și va stimula investițiile în capacități de stocare.
  • Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei va actualiza reglementările secundare incidente, în acord cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență.
  • Se încurajează stocarea sezonieră și pe termen scurt, susținându-se dezvoltarea unor soluții inovatoare de stocare sezonieră, care să permită echilibrarea fluxurilor de energie între perioadele de supraproducție (ex. energie regenerabilă din surse eoliene și solare) și perioadele de consum ridicat, ceea ce va contribui la stabilitatea prețurilor și la reducerea dependenței de importurile de energie, în special în perioadele critice.
  • Se introduc noi reglementări pentru operatorii instalațiilor de stocare, inclusiv scutirea de la plata tarifelor pentru serviciul de transport, serviciile de sistem și contribuția pentru cogenerare pentru energia preluată pentru stocare.
  • Se prevede posibilitatea ca, la inițiativa Ministerului Energiei, terenurile aparținând lacurilor de acumulare permanente, finanțate din fonduri publice și cu potențial de utilizare a energiei apei, să treacă în administrarea acestuia, cu avizul autorității publice centrale în domeniul apelor. Proiectul centralei hidroelectrice Tarnița-Lăpuștești și alte centrale de acest tip vor contribui la asigurarea rezervei de putere, implementarea acestora urmând a fi adaptată Strategiei Energetice 2020-2030.
  • Se creează cadrul legal necesar pentru declararea unor proiecte de producere a energiei electrice ca lucrări de interes public naţional și pentru stabilirea unor criterii pentru definirea proiectelor de importanță naţională în domeniul energiei electrice. Aceste proiecte includ construirea de noi capacități de producere, dezvoltarea și modernizarea infrastructurii energetice existente și intervențiile pentru avarii, având un rol esențial în securitatea și stabilitatea Sistemului Electroenergetic Național (SEN).