Modalitatea de gestionare de către poliţişti a cazurilor privind actele de violenţă a fost stabilită de Ordinul nr. 138/2024.
Intervenţiile poliţiştilor la cazurile de violenţă se realizează ca urmare a sesizărilor:
a) prin Sistemul naţional unic pentru apeluri de urgenţă;
b) formulate în scris sau oral, direct ori telefonic la sediul unităţilor de poliţie de către persoanele implicate în actele de violenţă, de către persoanele care au asistat la producerea actelor de violenţă sau de către orice altă persoană care a luat cunoştinţă de producerea actelor de violenţă;
c) din oficiu.
Potrivit legislației, pe parcursul intervenţiei, poliţiştii desfăşoară, după caz, următoarele activităţi:
a) iau măsuri pentru separarea victimei de agresor şi realizează orice alte demersuri necesare eliminării riscurilor imediate;
b) observă şi adresează întrebări cu privire la starea fizică, emoţională şi psihică a persoanelor implicate şi, dacă se impune, solicită intervenţia echipelor medicale.
În situaţia în care concluziile rezultate în urma întocmirii formularului de evaluare a riscului indică existenţa unui risc iminent ca viaţa, integritatea fizică ori libertatea victimei să fie pusă în pericol, poliţistul care a întocmit formularul de evaluare a riscului emite ordinul de protecţie provizoriu.
Ordinul de protecţie provizoriu poate fi emis şi în situaţia în care victima sau, după caz, tutorele ori alt reprezentant legal al acesteia, din cauza stării psihice sau fizice sau din alte motive, se află în imposibilitatea de a redacta cererea privind ordinul de protecţie provizoriu sau se află în imposibilitatea obiectivă de a furniza informaţiile necesare completării formularului de evaluare a riscului, pe baza evaluării criteriilor din cap. I al formularului de către poliţist.
Originalul ordinului de protecţie provizoriu se înregistrează, după emiterea acestuia, în evidenţele unităţii/subunităţii de poliţie din care face parte poliţistul care l-a emis.