OUG nr. 6/2024 prevede modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 126/2005 privind reprezentarea României sau a instituţiilor publice în faţa Curţii de Arbitraj Internaţionale a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii.
Potrivit noutăților, actul normativ reglementează modalitatea prin care Ministerul Finanțelor va reprezenta România sau instituțiile publice membre ale Guvernului în viitoarele litigii, judiciare şi arbitrale, internaționale, altele decât cele de la Curtea de Arbitraj Internaţional a Centrului Internaţional pentru Reglementarea Diferendelor Relative la Investiţii sau de la un alt tribunal arbitral internaţional, atunci când prin cererile de arbitrare sunt invocate clauze care se referă la protecţia reciprocă a investiţiilor din tratatele internaționale la care România este parte, și, totodată.
Modificarea legislației este necesară având în vedere recenta decizie a companiei Pfizer România SRL de a chema în judecată România la Tribunalul de Primă Instanță francofon din Bruxelles, cu privire la Contractul de achiziție vaccinuri COVID-19, încheiat cu Comisia Europeană.
Astfel, în vederea asigurării asistenţei şi reprezentării juridice în litigiile internaționale, actul normativ prevede ca selecţia avocaților specializați să se realizeze în baza unei proceduri proprii de selecție aprobată de conducătorul Ministerului Finanţelor, în baza prevederilor Legii nr. 98/2016 privind achizițiile publice (art.29 alin. 1 lit.d) şi alin.3).
De asemenea, se propune instituirea obligației persoanelor care au îndeplinit sau îndeplinesc anumite atribuții în cadrul instituțiilor şi autorităţilor publice care au gestionat problematica ce face obiectul litigiilor internaționale vizate de actul normativ, inclusiv demnitarii, să participe la întâlnirile solicitate de avocații care asigură reprezentarea juridică în respectivele litigii.
Aceste persoane nu pot refuza semnarea declarațiilor de martori, participarea la audierile orale programate și semnarea oricăror documente procedurale specifice fiecărui litigiu internaţional, dacă se apreciază de către avocații care asigură reprezentarea juridică că informațiile sau documentele deținute de acestea sunt utile pentru sprijinirea apărărilor României sau a ministerelor.
Actul normativ prevede ca termenii şi condiţiile de punere în executare a hotărârilor judecătorești sau arbitrale pronunțate în legătură ce litigiile internaționale să se aprobe de Guvern prin memorandum.
Ordonanța mai conține şi o completare a situațiilor în care hotărârile internaționale dispun orice alte obligații decât acordarea unor sume de bani. Astfel, pentru ducerea de la îndeplinire a acestor obligații care nu presupun plata unor sume de bani, se reglementează obligația instituțiilor publice care au atribuții naţionale într-un anumit domeniu să ducă la îndeplinire respectivele hotărâri.