Noutăţi. Procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale


Ordinul nr. 438/2021 prevede aprobarea Procedurii de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale, definite la art. 3 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, la sistemul informatic naţional de supraveghere şi monitorizare a datelor fiscale al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

Operatorii economici care utilizează aparatele de marcat electronice fiscale instalate în zone deservite de reţele de comunicaţii electronice au obligaţia trecerii aparatelor din regimul de funcţionare cu profil 0 la regimul de funcţionare cu profil 1.

Potrivit ştirilor juridice, în vederea verificării realizării conectării la distanţă a aparatului de marcat electronic fiscal, după trecerea acestuia din regimul de funcţionare cu profil 0 la regimul de funcţionare cu profil 1, tehnicianul de service al distribuitorului autorizat sau al unităţii de service acreditate care a efectuat operaţiunea are obligaţia de a transmite către sistemul informatic un raport fiscal “Z” de închidere zilnică.

Dacă raportul a fost transmis cu succes, tehnicianul de service ataşează raportul fiscal “Z” de închidere zilnică la cartea de intervenţii a aparatului de marcat electronic fiscal. Acesta reprezintă pentru operatorul economic dovada realizării conectării la distanţă a aparatului de marcat electronic fiscal.

Iar trecerea de la profilul 1 la profilul 0 se face prin importul unui fişier XML semnat folosind certificatul digital al Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi care conţine în mod obligatoriu valoarea 0 a tipului profilului şi, după caz, data până la care aparatul de marcat electronic fiscal funcţionează cu profilul 0.

Menţionăm că aparatele de marcat electronice fiscale care funcţionează în profilul 0 sunt aparatele de marcat electronice fiscale instalate în zone nedeservite de reţele de comunicaţii electronice.

Pentru acestea din urmă operatorii economici au obligaţia transmiterii datelor prin exportul pe un mediu de stocare extern într-unul sau mai multe fişiere XML semnate cu certificatul digital al acestora, care conţin datele aferente fiecărei zile fiscale. Fişierele se validează şi se ataşează la un PDF folosind aplicaţia pusă la dispoziţie pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi se depun la organul fiscal folosind mijloace de transmitere la distanţă.