Si vis pacem para bellum! Cine-și dorește pacea se pregătește, necontenit, pentru confruntare. Sau, într-o altă variantă, înarmează-te spre a-ți descuraja potențialii inamici și, astfel, a evita… războiul. Un paradox validat de către istoria universală: înzestrarea corespunzătoare cu armament și pregătirea continuă pentru luptă întrețin pacea, atrag respectul internațional; lipsa de prevedere, neglijarea apărării naționale și slăbiciunea vizibilă de la o poștă nu fac decât să încurajeze toți agresorii. „Speak softly and carry a big stick!”, după cum bine spunea Theodore Roosevelt.
Ordinul nr. M.20̸2021pentru aprobarea Instrucțiunii privind sistemul de management al achizițiilor de echipamente militare destinate înzestrării a văzut lumina tiparului în „Monitorul Oficial” 123/2020.
În funcție de competențele stabilite prin actele normative din domeniul achizițiilor, în cadrul Sistemului integrat de management al înzestrării Armatei României, sunt implicați: CSAT, Parlamentul, executivul, ministrul apărării naționale, șeful Statului Major al Apărării, Direcția generală pentru armamente, directorii programelor majore beneficiare, autoritățile contractante.
Un program de înzestrare cu armament se realizează prin parcurgerea a opt etape: fundamentarea, planificarea, inițierea și derularea procedurii de atribuire a contractului necesar programului de înzestrare, etapa de realizare/dezvoltare a producției, intrarea în înzestrare, operarea și suportul, analiza nevoilor de modernizare pe durata ciclului de viață al produselor și scoaterea din înzestrare.
Etapa de inițiere și derulare a procedurilor de atribuire aferente unui program de înzestrare se poate desfășura atât conform legilor naționale din domeniul achizițiilor publice, cât și printr-o procedură specifică ori conform reglementărilor specifice asistenței de securitate sau în mod asemănător acordate guvernului nostru, de către alte guverne.
La data recepției echipamentelor militare livrate are loc și intrarea în înzestrare. La intrarea în înzestrare a produselor se va ține seama și de activitățile ori operațiunile prevăzute de către actele normative referitoare la plata bunurilor materiale, precum și de acelea ce privesc înregistrarea sau reflectarea acestora în contabilitate.
Odată ce recepția s-a finalizat cu succes, după semnarea și aprobarea de către beneficiar a procesului-verbal de recepție, vor fi întocmite documentele contractuale pentru efectuarea plății către furnizor, de către autoritatea contractantă, fiind emis și ordinul de distribuție a produselor recepționate către unitatea beneficiară.
În cadrul programelor de înzestrare, alocările bugetare necesare realizării achizițiilor se asigură, prin grija directorilor de programe majore, în bugetele structurilor cu responsabilități în domeniul achizițiilor, pe categorii de cheltuieli, fără a fi pierdut din vedere obiectul fazelor de realizare și nici componentele programului.
Asigurarea fondurilor de trebuință pentru realizarea infrastructurii necesare funcționării sistemelor de armamente și echipamentelor majore de complexitate tehnică ridicată, ce se achiziționează în cadrul programelor de înzestrare, se execută de către directorii de programe majore, prin bugetele structurilor din MApN cu responsabilități în materie.
Se vor lua în calcul inclusiv oportunitățile de cooperare multinațională, pe durata etapei de fundamentare a programelor de înzestrare, conform cu responsabilitățile MApN ce derivă din inițiativele și angajamentele asumate de către această autoritate.
Potrivit recentelor știri juridice, instrucțiunea nou publicată în „Monitorul Oficial” are rolul de a stabili cadrul optim pentru managementul achizițiilor de sisteme de armament și echipamente majore de complexitate tehnică ridicată destinate înzestrării Armatei. Simultan, se reglementează și modalitatea de coordonare și optimizare a Sistemului de management al achizițiilor de echipamente militare destinate înzestrării în cadrul sistemului integrat de management al înzestrării Armatei.