Seceta, motiv de îngrijorare? Măsuri adoptate pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de aceasta


Chiar dacă ne confruntîm cu o situaţie nemaiîntâlnită până acum, pandemia, se pare că avem şi un alt motiv de îngrijorare, seceta.

Guvernanţii au aprobat măsuri pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de secetă.

Ordinul nr. 97/2020 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomene meteorologice periculoase având ca efect producerea secetei pedologice a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 32072020.

Gestionarea situaţiilor de urgenţă generată de fenomene meteorologice având ca efect producerea secetei pedologice este o activitate de interes naţional, având în vedere frecvenţa de producere şi dimensiunea efectelor acestui tip de risc.

Ce înţelegem prin seceta pedologică? Este fenomenul natural definit de un conţinut al apei din sol, respectiv umiditatea solului, sub valoarea mediei anuale asociată cu seceta meteorologică cu impact direct asupra creşterii culturilor şi a ecosistemului; seceta pedologică se raportează la rezerva de umiditate determinată prin metoda bilanţului apei în sol, utilizând datele meteorologice înregistrate la staţiile meteorologice cu program agrometeorologic din cadrul reţelei Administraţiei Naţionale de Meteorologie.

Obiectivele gestionării situaţiei de urgenţă vizează:
a) stabilirea atribuţiilor entităţilor implicate în acţiunile de prevenire, răspuns, evaluare/investigare posteveniment, refacere/reabilitare pentru restabilirea stării de normalitate în situaţiile de urgenţă care fac obiectul prezentului regulament;
b) stabilirea în comun cu structurile care asigură funcţii de sprijin în situaţia manifestării tipului de risc, a responsabilităţilor ce le revin conform domeniilor de acţiune specifice;
c) asigurarea unei capacităţi optime de acţiune şi intervenţie pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă;
d) prevenirea populaţiei şi menţinerea încrederii acesteia în instituţiile cu rol de gestionare a situaţiilor de urgenţă;
e) protejarea culturilor agricole, a solului şi a mediului înconjurător, în măsura în care este posibil;
f) revenirea la starea de normalitate prin aplicarea măsurilor de refacere – reabilitare.

Managementul situaţiilor de urgenţă generate de fenomene meteorologice având ca efect producerea secetei pedologice constă în identificarea, înregistrarea şi evaluarea riscului şi a factorilor determinanţi ai acestuia, înştiinţarea factorilor interesaţi, avertizarea, limitarea, înlăturarea sau contracararea efectelor negative produse ca urmare a manifestării factorilor de risc.

Vom avea comitete judeţene şi locale. Comitetele locale pentru situaţii de urgenţă se compun din:
a) preşedinte: primarul;
b) vicepreşedinţi: viceprimarii;
c) secretar: secretarul unităţii administrativ – teritoriale;
d) membri: reprezentanţi ai serviciilor publice şi ai principalelor instituţii din unitatea administrativ – teritorială respectivă, precum şi conducători/reprezentanţi ai operatorilor economici din sectorul agricol, filialelor, sucursalelor ori punctelor de lucru locale, potenţial a fi afectaţi.

În cadrul fiecărui comitet judeţean pentru situaţii de urgenţă se constituie şi funcţionează Grupul de suport tehnic pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de fenomene meteorologice având ca efect seceta pedologică, format din specialişti cooptaţi din cadrul instituţiilor cu responsabilităţi în domeniu de la nivelul judeţului.