Start-up Nation – un proiect întârziat, aparent funcțional


Start-up Nation este un program de încurajare și stimulare a înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, implementat de Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat. Scopul acestui program este relansarea spiritului antreprenorial în România.

Programul a fost patentat prin OUG nr. 10/2017, urmând să fie implementat, potrivit surselor juridice, mai serios și mai eficient anul acesta. Ultimele ajustări ale reglementării au fost aduse prin Ordonanța de urgență nr. 108/2018, publicată în Monitorul Oficial nr. 1060/2018. Cele mai importante aspecte ce sunt necesar a fi cunoscute pentru a beneficia de sprjinul financiar, raportat la ceea ce aduce cu titlu inovativ OUG nr. 108/2018, sunt următoarele:

Condițiile generale pentru finanțare

  • Destinatarii acestui program trebuie să fie întreprinderi înființate după data de 30 ianuarie 2017.
  • Asociații întreprinderii să nu fi deținut anterior acțiuni la o întreprindere mică ori mijlocie având același domeniu de activitate, în ultimii doi ani.

  • Ajutorul financiar acordat este de 100%, dar nu mai mult de 200.000 lei.

Punctajul oficial

  • Odată aprobat proiectul, beneficiarul trebuie să angajeze minim două persoane șomere sau absolvente, pentru care va primi 10 puncte (aferente celor doi angajați) și 5 puncte (dacă cel puțin unul dintre aceștia este șomer ori absolvent). Condiția angajatului absolvent este îndeplinită indiferent de forma de învățământ finalizată. Anul minim al absolvirii trebuie să fie 2012;

  • Angajarea suplimentară poate majora șansele de selectare a proiectului. La punctaje egale, primul criteriu de departajare este numărul de locuri de muncă asumate prin proiect;

  • Locurile de muncă astfel create trebuie menținute pentru o perioada de 2 ani, începând cu data finalizării implementării;

  • 25 de puncte se acordă asociaților sau administratorilor care nu au avut acțiuni, în ultimii 5 ani, într-o firma care a intrat în insolvență sau faliment;
  • Pentru 10 puncte, peste 60% din valoarea investiției trebuie să fie în echipamente tehnologice.

  • Dacă investiția este localizată în alt județ decât Cluj, Ilfov sau municipiul București, beneficiarul obține 20 de puncte.
  • Restul punctelor sunt acumulate raportat la domeniul de activitate: pentru producție sunt alocate 30 de puncte, pentru servicii și industrii creative, de asemenea, iar pentru comerț 10.

Depunerea și selectarea proiectelor

Depunerea proiectelor se face în a doua jumătate a lunii decembrie, online; sesiunea de depunere este deschisă pentru 30 de zile calendaristice.

Proiectele depuse vor fi supuse analizei până la jumătatea anului 2019. Dacă, ulterior analizei, proiectul este declarat eligibil, se semnează contractul de finanțare.

Perioada de implementare

Perioada de implementare va începe imediat după semnarea contractului și durează până la un an.

Implementarea presupune, după caz, prezența următorului sistem:

  1. Sistemul cererilor de rambursare – După aprobarea proiectului, beneficiarul achiziționează echipamentele din fonduri proprii, după care depune cerere de rambursare și recuperează suma cheltuită. Acesta metodă este obligatorie pentru salarii și chirii;
  2. Sistemul creditelor punte – După aprobarea proiectului, beneficiarul solicită un credit punte de la una din băncile partenere (BCR, Transilvania, CEC).
  3. Sistemul cererilor de plată – După aprobarea proiectului, beneficiarul depune cerere de plată însoțită de documentele aferente și de procesul verbal de recepție finală a echipamentelor, după care un reprezentant vine pe teren sa certifice achiziția. În baza acestor verificări, se virează sumele necesare.

Implementarea este urmată de o perioadă de monitorizare, de 3 ani.

Alte prevederi importante

Noutățile legislative devoalează că sumele necesare implementării programului se asigură anual de la bugetul de stat, cu încadrarea în prevederile bugetare aprobate cu această destinație în bugetul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț sau Antreprenoriat.

Procedurile au fost simplificate foarte mult, au devenit mult mai flexibile și s-a renunțat parțial la latura birocratică

Cea mai importantă prevedere vizează posibilitatea, de a acorda, la solicitarea beneficiarului, un avans de până la 30% din totalul cheltuielilor eligibile aprobate în condițiile stabilite prin schema de ajutor de minimis.

Proiectul Ministerului promite multe, rămâne de văzut cât de eficient va fi!