Programul Prima casă a fost implementat la nivelul anului 2009, într-un context în care fluxurile specifice tranzacţiilor pe piaţa imobiliară erau blocate deoarece persoanele fizice se confruntau cu dificultăţi în accesarea unui credit de investiţii imobiliare destinat achiziţionării unei locuinţe, dificultăţi care se datorau în principal lipsei garanţiilor solicitate de instituţiile de credit conform normelor de creditare proprii.
Potrivit ştirilor, de la lansarea Programului în anul 2009 până la finele lunii octombrie 2017, au fost acordate 236.138 garanţii și promisiuni de garantare, în valoare totală de 20,57 miliarde lei.
De la începutul anului 2017 şi până la finele lunii octombrie 2017 au fost acordate 21.672 garanţii, în valoare totală de 1,88 miliarde lei, precum și 8.508 promisiuni de garantare, în valoare totală de 0,96 miliarde lei.
Care sunt propunerile aduse?
Având în vedere strategia programului Prima casă, se propune ca pentru anul 2018, să fie aprobată alocarea unui plafon al garanţiilor care pot fi emise potrivit art. 1 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 60/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 368/2009, cu modificările şi completările ulterioare, de 2.000 milioane lei.
Pentru a nu pune la dispoziţia finanţatorilor participanţi în program și a altor limite suplimentare faţă de plafonul de 2.000 milioane lei propus pentru alocare în anul 2018, se propune suspendarea aplicării prevederilor art. 2.7 din Protocolul-cadru prevăzut în Anexa nr.6 la Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului întreprinderilor mici şi mijlocii, comerţului şi mediului de afaceri nr. 2225/994/2009 pentru aprobarea Convenţiei privind implementarea programului Prima casă şi a Convenţiei de garantare şi pentru reglementarea unor măsuri necesare pentru aplicarea prevederilor art. 10 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului Prima casă, cu modificările și completările ulterioare, respectiv eliminarea utilizării valorii de reîntregire a plafonului (revolving) pentru emiterea de garanții.
În ceea ce privește formalităţile de radiere în/din cartea funciară a ipotecii legale asupra locuinţei achiziţionate/construite în cadrul programului în favoarea statului român, reprezentat de Ministerul Finanţelor Publice, şi a finanţatorului, precum şi cea de radiere în/din cartea funciară a interdicţiei de înstrăinare pe o perioadă de 5 ani şi a interdicţiei de grevare cu alte sarcini pe toată durata finanţării. se propune să se facă în baza acordului de radiere emis de FNGCIMM (Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderilor Mici și Mijlocii) şi de finanţator, proporţional cu procentul de garantare.
Prin excepție, pentru reglementarea unor aspecte de ordin practic, se propune reglementarea situaţiei în care a fost finalizată executarea silită imobiliară a locuinţei achiziţionate în cadrul Programului de către ANAF. În acest caz, Ministerul Finanțelor Publice transmite ANAF acordul de radiere a ipotecii și a interdicțiilor din cartea funciară instituite în favoarea statului. La rândul său, ANAF comunică finanțatorilor acest acord precum și faptul că a fost finalizată executarea silită a imobilului pentru ca aceștia să radieze din cartea funciară ipoteca și interdicțiile prevăzute de lege, instituite în favoarea statului român.
Iar în cazul în care are loc recuperarea integrală prin plata creanţei bugetare rezultate din plata valorii de executare a garanţiei, finanțatorii radiază ipoteca și interdicțiile legale instituite în favoarea statului român, prin Ministerul Finanţelor Publice din cartea funciară în baza comunicărilor organelor fiscale competente ale ANAF însoțite de acordul Ministerului Finanțelor Publice. Ipoteca şi interdicţiile legale instituite în favoarea finanţatorului se radiază din cartea funciară în baza acordului eliberat de finanţator în conformitate cu normele proprii.
Vă reamintim faptul că proiectul prezentat mai sus nu este aplicabil urmând a fi adoptat şi publicat în Monitorul Oficial.