În ultima vreme TVA-ul dă mari bătăi de cap celor care au firme sau care intenționează să constituie una. Pentru a nu lăsa la la voia întâmplării și doar la decizia asociaților opțiunea de a fi plătitor de TVA, legiuitorul a decis să stabilească anumite criterii în funcție de care să poată evalua riscul fiscal al unui contribuabil.
Astfel, în Monitorul Oficial 780 din 3 octombrie 2017 a fost publicat Ordinul ANAF 2856 privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal în cazul înregistrării și anulării înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată, pentru aprobarea Procedurii privind evaluarea riscului fiscal pentru persoanele impozabile care solicită înregistrarea în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (1) lit. a) și c) și alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, pentru aprobarea Procedurii de înregistrare, la cerere, în scopuri de taxă pe valoarea adăugată potrivit art. 316 alin. (12) lit. e) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru aprobarea Procedurii de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Prevederile sale se aplică de la publicare.
Criterii pentru evaluarea riscului fiscal în cazul înregistrării în scopuri de TVA
Evaluarea se va efectua de către organul fiscal care va ține cont de sediul social al contribuabilului (dacă este la sediul avocatului, dacă are sau nu sedii secundare, dacă sediul este deținut în baza unui contract de comodat/închiriere încheiat pe o durată sub un an), dacă unul dintre asociați a fost asociat într-o firmă pentru care s-a declarat în ultimii 5 ani procedura falimentului /insolvenței sau a fost declarată inactivă fiscal sau dacă a fost anulată în ultimii 5 ani cererea de înregistrare în scopuri de TVA ).
Alte criterii vizează verificarea obligațiilor fiscale principale restante înregistrate de persoanele impozabile la care asociații/administratorii supuși analizei și dacă acestea sunt mai mari sau egale cu 50.000 lei. Dacă asociații au fapte înscrise în cazierul fiscal din cauza faptului că au săvârșit contravenții sau infracțiuni.
Un alt criteriu vizează administratorii persoanei impozabile analizate care nu au obținut venituri în ultimele 12 luni anterioare celei în care se depune cererea de înregistrare în scopuri de TVA sau cel puțin unul dintre ei este cetățean străin și nu deține rezidență fiscală în România și capitalul social al persoanei impozabile analizate este sub 45.000 lei. Alte criterii vizează lipsa contului bancar, a angajaților, a activității sau a unui contabil.
Fiecărui criteriu îi corespunde un punctaj negativ, iar punctajul final care determină nivelul riscului fiscal se calculează prin însumarea punctajelor aferente fiecărui criteriu de risc la care se adaugă 100 de puncte. Riscul fiscal ridicat apare dacă punctajul obținut este mai mic de 51 de puncte.
Care este procedura?
Cei care solicită înregistrarea în scopuri de TVA trebuie în aceeași zi cu depunerea la registrul comerțului a cererii de înmatriculare a firmei să depună la organul fiscal cererea de înregistrare în scopuri de TVA. La data primirii cererii, organul fiscal verifică dacă administratorii și/sau asociații persoanei impozabile care solicită înregistrarea nu au înscrise în cazierul fiscal infracțiuni sau alte fapte.
Dacă administratorii și/sau asociații persoanei impozabile nu sunt înregistrați fiscal în România, aceștia au obligația de a prezenta o declarație pe propria răspundere din care să rezulte că nu au comis infracțiuni și nu au fapte înscrise în cazierul fiscal. Organul fiscal acordă un răgaz de 3 zile pentru depunerea acestei declarații. Lipsa ei după acest interval de timp este sancționată cu imposibilitatea soluționării cererii.
Soluționarea cererii se finalizează cu emiterea deciziei de aprobare/respingere care se comunică persoanei impozabile. Împotriva acesteia se poate face contestație la organul fiscal în 45 de zile de la comunicare.
Criterii pentru evaluarea riscului fiscal în cazul anulării înregistrării în scopuri de TVA
Criteriul legat de sediu este același ca în cazul procedurii de înregistrare, în plus se verifică numărul de salariați, dacă există o persoană care conduce contabilitatea firmei, dacă persoana impozabilă înregistrează neconcordanțe între informațiile înscrise în declarațiile fiscale/informative/recapitulative proprii, inclusiv neconcordanțe constatate în urma analizării informațiilor furnizate de terți, altele decât cele care privesc declarațiile fiscale/informative/recapitulative.
Care este procedura?
Cei cărora le-a fost anulată înregistrarea pentru că prezentau risc fiscal ridicat pot depune o nouă cerere de înregistrare la organul fiscal care verifică dacă aceștia nu se află într-un alt caz care atrage anularea. În caz afirmativ, cererea este respinsă și pot depune una nouă după încetarea situației care a dus la respingerea cererii.
Dacă nu se află în niciuna dintre situațiile care duc la anularea înregistrării, organul fiscal emite decizia de admitere a cererii. Împotriva deciziei de respingere se poate formula contestație la organul fiscal în 45 de zile de la comunicare. După comunicarea deciziei privind înregistrarea în scopuri de TVA către persoana impozabilă, organul fiscal operează înregistrarea în Registrul contribuabililor și emite certificatul de înregistrare în scopuri de TVA.
Procedura de anulare din oficiu a înregistrării în scopuri de TVA pentru cei care prezintă risc fiscal ridicat
Sunt selectate periodic persoanele impozabile ce prezintă risc fiscal ridicat în urma aplicării criteriilor și acordării punctajelor aferente. Înainte de a lua decizia de anulare din oficiu a înregistrării, organul fiscal acordă contribuabilului dreptul de a fi ascultat. Dacă reprezentantul legal nu se prezintă, se va întocmi un referat cu propunerea de anulare a înregistrării. Dacă se prezintă și aduce acte și furnizează informații relevante din care rezultă că nu se încadrează în categoria celor cu risc fiscal ridicat, se va întocmi un referat cu propunerea de menținere a înregistrării. Dacă datele furnizate nu sunt relevante, se va emite un referat cu propunerea de anulare a înregistrării.
Știrile juridice arată că data anulării, din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA este data comunicării deciziei de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, cu aceeași dată se anulează și certificatul de înregistrare în scopuri de TVA. Împotriva deciziei privind anularea se poate formula contestație la organul fiscal în 45 de zile de la comunicare.
După anularea, din oficiu, persoana este înscrisă în Registrul persoanelor impozabile a căror înregistrare în scopuri de TVA a fost anulată și se aplică procedura de radiere din oficiu din Registrul persoanelor impozabile care aplică TVA la încasare, în cazul celor care figurează în acest registru la data anulării înregistrării.