Contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal, altele decât veniturile din arendare, au obligaţia să înregistreze contractul de închiriere la organul fiscal, în termen de 30 de zile de la data încheierii contractului între părţi. Odată cu înregistrarea contractului se depune şi Declaraţia privind venitul estimat/norma de venit.
În cazul în care bunul închiriat este deţinut în comun, contractul se va înregistra de către fiecare coproprietar la organul fiscal în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul. Documentele se vor prezenta în copie şi original. După verificarea realităţii datelor de către funcţionarul public de la ghişeu, actele în original se restituie contribuabilului.
Contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din patrimoniul personal au obligaţia să depună Declaraţia privind venitul estimat/norma de venit – formular 220.
Contractul de locaţiune îşi găseşte reglementarea în art. 1.777 şi următoarele din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată în Monitorul Oficial nr. 505/2011.
Care sunt documentele de care aveţi nevoie pentru înregistrarea contractului?
Documente necesare pentru inregistrarea contractului de inchiriere:
-contractul de închiriere (un exemplar în original se va păstra de către organul fiscal);
-declaraţia privind venitul estimat/norma de venit – formular 220 în 2 exemplare pentru fiecare proprietar, coproprietar, uzufructuar sau alt deţinător legal, după caz;
-actul de proprietate/deţinere legală, copie şi original;
-împuternicire însoțită de actul de identitate al împuternicitului, după caz.
Declaraţia fiscală, formularul 220, se completează în două exemplare, bifând căsuţa corespunzătoare modului de determinare a venitului net, respectiv, în sistem real sau pe baza cotelor forfetare de cheltuieli. Originalul se depune la registratura organului fiscal competent sau la oficiul poştal, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, iar copia se păstrează de către contribuabil.
Care este organul fiscal competent?
Contractul de închiriere şi Declaraţia privind venitul estimat/norma de venit se înregistrează / depune la organul fiscal competent care poate fi :
a) organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul are adresa unde îşi are domiciliul, potrivit legii sau adresa unde locuieşte efectiv, în cazul în care aceasta este diferită de domiciliu, pentru persoanele fizice care au domiciliul fiscal în România;
b) în situaţia în care contribuabilul/plătitorul nu are un domiciliu fiscal cunoscut sau nu are domiciliu fiscal în România, competenţa teritorială revine organului fiscal în raza căruia se face constatarea actului sau faptului supus dispoziţiilor legale fiscale;
c) în cazul persoanelor fizice nerezidente şi care au obligaţia sau optează să îşi desemneze, potrivit legii, un împuternicit în România sau pentru care se numeşte un curator fiscal, potrivit legii, competenţa de administrare revine organului fiscal în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al împuternicitului sau curatorului fiscal.
Cât va fi impozitul?
Impozitul anual datorat se calculează de organul fiscal competent, pe baza declaraţiei privind venitul realizat, prin aplicarea cotei de 16% asupra venitului net anual. La această sumă se adaugă şi plata CASS-ului de 5.5%.
Când trebuie să plătesc?
Plăţile anticipate se efectuează în 4 rate egale, până la data de 25 inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, respectiv:
– 25 martie;
– 25 iunie;
– 25 septembrie;
– 21 decembrie. (În situaţia în care data de 21 decembrie, este zi nelucrătoare, plățile se efectuează până în ultima zi lucrătoare anterioară datei de 21 decembrie.)
Atenţie! Neînregistrarea contractelor de închiriere este faptă de natură penală!