De multe ori proprietarul unei mașini încredințează vehiculul unei alte persoane spre a-l conduce. Există situații în viața de zi cu zi când agenți ai poliției locale au solicitat proprietarului mașinii să le comunice cine este persoana care circulă cu vehiculul pe drumurile publice, iar acesta nu s-a conformat. Atunci polițistul local a aplicat o amendă proprietarului mașinii pentru necomunicarea informațiilor solicitate.
Nemulțumiți de amenda primită, aceștia au contestat în instanță procesul-verbal de contravenție, iar soluțiile pronunțate au fost diferite dovedind o practică neunitară în materie. Astfel, a fost sesizată ÎCCJ pentru a clarifica dacă polițistul local are competențe să solicite aceste relații și să aplice sancțiuni contravenționale sau această atribuție aparține exclusiv polițistului rutier.
Ce prevede legea în această materie?
Știrile juridice arată că proprietarul sau deținătorul mandatat al unui vehicul este obligat să comunice poliției rutiere, la cererea acesteia și în termenul solicitat, identitatea persoanei căreia i-a încredințat vehiculul spre a fi condus pe drumurile publice. Necomunicarea acestor date constituie contravenție.
Legea prevede că în domeniul circulației pe drumurile publice poliția locală are ca atribuții constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor și accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a mașinilor staționate neregulamentar.
Care au fost opiniile instanțelor de judecată?
Unele instanțe au respins plângerile contravenționale împotriva acestor procese-verbale întocmite de poliția locală și au apreciat că acestea sunt conforme cu legea și că poliția locală are competența de a aplica astfel de sancțiuni. Au apreciat că dacă legea îi permite unui agent constatator să sancționeze o persoană care a oprit în zona indicatorului oprirea interzisă, este normal să poată proceda și la identificarea contravenientului, solicitând proprietarului mașinii să furnizeze datele respective.
Alte instanțe au considerat că poliția locală nu are competența de a solicita datele de identificare ale celor care nu furnizează aceste date, doar poliția rutieră din cadrul IGP poate aplica sancțiunea contravențională. Faptul că în lege apar o serie de atribuții pentru polițiștii locali cu privire la circulația pe drumurile publice, reprezintă o excepție de la regula conform căreia în domeniul circulației competența revine polițiștilor rutieri.
Au fost și instanțe care au admis că procesele verbale în cauză sunt legal întocmite fără să se pronunțe expres asupra competenței poliției locale de a constata acest tip de contravenții.
Ce a decis ÎCCJ?
ÎCCJ a pronunțat Decizia 11/2017 care a fost publicată în Monitorul Oficial 750 din 19 septembrie 2017. Legiuitorul a stabilit că au competență pentru constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor polițiștii rutieri, iar în punctele de trecere a frontierei de stat a României polițiștii de frontieră.
Agenții constatatori constată contravenția și încheie un proces-verbal în acest sens. Potrivit legii, agenți constatatori pot fi primarii, ofițerii și subofițerii din cadrul Ministerului de Interne, special abilitați, persoanele împuternicite în acest scop de miniștri și de alți conducători ai autorităților administrației publice centrale, de prefecți, președinți ai consiliilor județene, primari, de primarul general al municipiului București, precum și de alte persoane prevăzute în legi speciale.
În 2010 a fost înființată poliția locală ca urmare a desființării poliției comunitare. Scopul acesteia este de a apăra drepturile și libertățile persoanei, proprietatea privată și publică, descoperirea infracțiunilor. Polițistul local are dreptul să se legitimeze și să stabilească identitatea celor care încalcă legea sau sunt indicii că pregătesc sau au comis o faptă ilegală. În domeniul circulației rutiere, poliția locală cooperează cu unitățile Poliției Române pentru identificarea utilizatorului mașinii ridicate ca urmarea a staționării neregulamentare sau al celei abandonate pe domeniul public.
Practic, legiuitorul nu a stabilit expres în competența poliției locale atribuția de a solicita proprietarului mașinii comunicarea datelor privind identitatea celui căruia i-a încredințat mașina și nici posibilitatea de a aplica sancțiunile contravenționale.
Nu se poate pune semnul egalității între polițistul rutier și cel local deoarece competențele celui din urmă în materia rutieră sunt limitate, și expres prevăzute de lege. Polițiștii rutieri sunt ofițeri/agenți de poliție specializați și sunt desemnați prin dispoziție a inspectorului general al IGP. Or, polițiștii locali cu atribuții în domeniul circulației rutiere sunt obligați să urmeze un program de formare inițială organizat într-o instituție de învățământ din cadrul MAI, însă nu sunt desemnați prin dispoziție a inspectorului general al IGP.
În concluzie, ÎCCJ admite recursul în interesul legii și stabilește că doar agentul constatator din cadrul poliției rutiere are competența de a solicita proprietarului sau deținătorului mandatat al unui vehicul comunicarea identității persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice, precum și de a aplica sancțiunile contravenționale prevăzute de lege, în cazul necomunicării relațiilor solicitate.
Astfel, dacă veți primi un proces-verbal din partea unui polițist local pe motiv că nu ați comunicat datele cu privire la cel căruia i-ați încredințat mașina, aveți toate șansele să câștigați în instanță procesul și să anulați procesul-verbal și implicit amenda aplicată