Ajutorul public judiciar pote fi acordat celor care nu a posibilitatea materială de a plăti taxele judiciare şi care se încadrează în condiţiile impuse de lege.
Conform OUG nr. 51/2008 privind ajutorul public judiciar în materie civilă, beneficiază de ajutor public judiciar în formele prevăzute la art. 6 persoanele al căror venit mediu net lunar pe membru de familie, în ultimele două luni anterioare formulării cererii, se situează sub nivelul de 300 lei. Conform art. 8 alin. 2) din acelaşi act normativ, dacă venitul mediu net lunar pe membru de familie, în ultimele două luni anterioare formulării cererii, se situează sub nivelul de 600 lei, sumele de bani care constituie ajutor public judiciar se avansează de către stat în proporţie de 50%.
Aceste dispoziţii au fost criticate, iar potrivit ştirilor juridice, au făcut obiectul unei excepţii de neconstituţionalitate.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate s-a susţinut că dispoziţiile de mai sus sunt neconstituţionale în raport de dreptul la un proces echitabil şi dreptul de acces la instanţă, prin folosirea noţiunii de “membru de familie” şi prin faptul că “instanţa poate solicita orice lămuriri şi dovezi părţilor”. Totodată, susţine că, potrivit art. 57 din Constituţie, exercitarea drepturilor şi libertăţilor constituţionale nu trebuie să încalce drepturile celorlalţi membri ai familie, respectiv dreptul de proprietate privată.
Se consideră că textele legale criticate impun solicitantului ajutorului public judiciar obligaţia de a da relaţii despre proprietăţile altor persoane care nu au legătură cu cauza şi care nu pot fi obligate să furnizeze detalii despre averea lor.
Curtea Constituţională a reţinut că stabilirea unor limite şi condiţii privind acordarea ajutorului public judiciar a fost determinată de posibilitatea asigurării resurselor financiare publice necesare acordării ajutorului, de realizarea unei distribuiri echitabile a ajutorului public judiciar, de prevenirea exercitării abuzive a cererii de ajutor şi a prejudicierii altor categorii de persoane fizice care ar fi în nevoie de susţinere din partea statului şi l-ar solicita, fără ca prin aceasta să se încalce principiul egalităţii în drepturi şi accesul efectiv la justiţie.
Mai mult, trebuie să avem în vedere că, întrucât ajutorul public judiciar în materie civilă este acordat de către stat, este firesc ca acesta să stabilească anumite condiţii, precum şi o procedură de urmat pentru acordarea acestui ajutor. Aşadar, Curtea a constatat că furnizarea datelor şi a documentelor prevăzute de actul normativ a fost impusă în scopul asigurării accesului unei sfere cât mai largi de persoane la ajutorul public judiciar şi a unei transparenţe ridicate în acordarea acestui ajutor, precum şi pentru o bună administrare a fondurilor ce au această destinaţie.
Prin urmare, excepţia de neconstituţionalitate a fost respinsă, soluţie pe care o regăsim în Decizia nr. 400/2017 publicată în Monitorul Oficial nr. 728/2017.