Potrivit Codului de procedură penală urmărirea penală se efectuează în mod obligatoriu de către procuror în cazurile prevăzute de lege.
Se prevăd însă unele excepţii în art. 324 alin. 3 şi 4) C. Procedură penală şi anume în cazurile în care procurorul efectuează urmărirea penală, poate delega, prin ordonanţă, organelor de cercetare penală efectuarea unor acte de urmărire penală. Însă punerea în mişcare a acţiunii penale, luarea sau propunerea măsurilor restrictive de drepturi şi libertăţi, încuviinţarea de probatorii ori dispunerea celorlalte acte sau măsuri procesuale nu pot forma obiectul delegări.
Prevederile de mai sus, potrivit ştirilor juridice, au fost contestate pe motive de neconstituţionalitate.
În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate s-a susţinut că se încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 referitor la egalitatea în drepturi, ale art. 131 alin. (1) şi (2) privind rolul Ministerului Public şi ale art. 132 alin. (1) referitor la statutul procurorului, precum şi ale art. 20 referitor la preeminenţa tratatelor internaţionale privind drepturile omului, raportat la prevederile art. 6 referitor la dreptul la un proces echitabil din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Curtea Constituţională a constatat că autorul excepţiei nu formulează o veritabilă critică de neconstituţionalitate cu privire la dispoziţiile art. 324 alin. (3) şi (4) din Codul de procedură penală, ci este nemulţumit, în realitate, de modul de interpretare şi aplicare de către procuror a respectivelor prevederi de lege.
Reamintim că s-a statuat de nenumărate ori că nu este competentţa Curţii să se pronunţe cu privire la aspectele ce ţin de aplicarea legii. Curtea a reţinut că a răspunde criticilor autorului excepţiei într-o astfel de situaţie ar însemna o ingerinţă a Curţii Constituţionale în activitatea de judecată, ceea ce ar contraveni prevederilor art. 126 din Constituţie, potrivit cărora justiţia se realizează prin Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi prin celelalte instanţe judecătoreşti stabilite de lege.
Prin urmare această excepţie de neconstituţionalitate nu poate fi reţinută şi admisă, fiind respinsă, ca inadmisibilă, prin Decizia nr. 332/2017 publicată în Monitorul Oficial nr. 667/2017.