Propunere de modificare a Codului rutier


codul-rutierMinisterul Afacerilor Interne a propus spre dezbatere publică un proiect care vizează modificarea şi completarea OUG nr. 195/2002 (Codul rutier), privind circulaţia pe drumurile publice.

Acest proiect prevede faptul că se vor aplica sancţiuni contravenționale şoferilor care conduc în România autovehicule înmatriculate în străinătate și care nu figurează ca proprietari în acte. Cu alte cuvinte, se dorește ca fericitul cumpărător al unui autovehicul înregistrat în alt stat, să declare și să înregistreze în termen de 30 de zile respectiva mașină pe numele său, în România.

De asemnea, în acest proiect se menționează faptul că în termenul de 30 de zile de la cumpărarea vehiculului, persoana care conduce respectiva mașină, trebuie să posede un document doveditor al titlului de proprietate şi o traducere legalizată a documentului respectiv.

În caz contrar, şoferul va fi sancționat cu o amendă cuprinsă între 450 şi 600 de lei. Iar dacă şoferul este depistat în trafic conducând vehiculul cu pricina la 30 de zile de la cumpărarea acestuia,  i se va aplica o sancțiune contravențională cuprinsă între 675 şi 1.500 de lei și i se vor reține plăcuțele și certificatul de înmatriculare. De la data sancționării începe să curgă un termen de 5 zile în care conducătorul auto are posibilitatea de a soluționa diferendele privind actele de proprietate ale mașinii.

Trebuie adăugat faptul că pe lângă aceste sancțiuni, şoferul va avea și permisul de conducere suspendat pe o perioadă de 90 de zile.

Interdicția de a conduce în România autovehiculul înmatriculat în altă țară dupa termenul de 30 de zile nu se va aplica:

          · persoanelor menționate în certificatul de înmatriculare;

          · celor care efectuează transport public de mărfuri sau persoane;

          · celor care efectuează transport în regim de închiriere sau serviciu de închiriere;

          ·  celor care sunt angajați sau asociați în raport cu persoanele menționate în certificatul de înmatriculare;

          · celor care au încheiat un contract de leasing.

Înr-un fel sau altul, se poate afirma că prin acest proiect se încearcă protejarea șoferilor nevinovați care sunt implicați în accidentele de trafic. Nu mai este pentru nimeni o noutate faptul că au fost săvârșite sute de accidente rutiere ce au generat mari dificultăți în obținerea despăgubirilor, toate acestea din simplul motiv că autovehiculul cu care s-a produs un accident era înmatriculat în alt stat și nu avea asigurarea obligatorie valabilă sau inspecția tehnică periodică efectuată.

Un alt motiv fezabil care ar putea sta la baza acestui proiect ar fi strângerea de bani la bugetul național. Dacă majoritatea acestor bani ar fi investiți în infrastructură la modul cel mai serios, ideea nu ar fi rea. Însă nu trebuie să scăpăm din vedere motivul pentru care unii români preferă să-și înmaticuleze mașina sau mașinile în Bulgaria, dar nu numai.

În principiu, fac acest lucru pentru că taxele din statul vecin sunt considerabil mai mici în comparație cu cele din România. Efectul nociv și la propriu și la figurat din toată afacerea asta este că aceste mașini, de o calitate îndoielnică în majoritatea cazurilor, poluează în România și nu în statele vecine.

La  momentul actual au fost luate în evidență aproximativ 200.000 de autovehicule înmatriculate în alte țări. Practic, aceste autovehicule intră în evidența Direcției Rutiere după ce șoferii sunt opriți de către polițiști în trafic.

O altă modificare cu un impact destul de important și în sens negative pentru șoferi și pozitiv pentru stat, vizează suspendarea permisului de conducere pentru şoferii care nu-şi plătesc amenzile.

Astfel, șoferii care au fost sancţionaţi contravențional vor avea un termen de 90 de zile de la data comunicării procesului verbal pentru a-şi plăti amenda şi pentru a le comunica autorităţilor dovada plăţii respectivei amenzi.  Această sancțiune ar urma să fie menținută până când șoferul face dovada achitării amenzii.

Tot în acest proiect se face precizarea că pentru conducătorii de autovehicule care au permise de conducere emise în străinătate şi au fost sancţionaţi contravenţional cu suspendarea permisului, aceștia pot solicita restituirea documentului doar după prezentarea dovezii de plată a amenzii, cu cel puțin o zi înainte de data părăsirii teritoriului României.

Statistica privind numărul persoanelor care au fost sancționate cu amendă, scoate în evidență faptul că românii nu prea se înghesuie să plătească în termen de 48 de ore jumătate din cuantumul amenzii, însă ce să mai vorbim de achitarea integrală a acesteia. În prezent, aproximativ 35% dintre amenzile aplicate în trafic sunt achitate de contravenienți, în condițiile în care doar 2% dintre ele sunt contestate in instantă.

  • Ca informație generală, amenzile de circulație se fac venit integral la bugetele locale, iar neplata lor la timp nu atrage penalități sau dobânzi de întârziere.
  • Împotriva procesului-verbal de constatare a contravențiilor se poate depune plângere în termen de 15 zile de la comunicare, la judecatoria în a cărei rază de competență a fost constatată fapta.

Revenind la proiectul normativ în discuție, acesta prevede că plata amenzii nu va putea fi suspendată prin contestarea sancțiunii, decât în situația în care instanta de judecată, la cererea contravenientului, dispune suspendarea până la emiterea unei hotărâri definitive şi irevocabile, “în cazuri bine justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente”.

Dacă pe lângă amendă, contravenientul a fost sancționat și cu suspendarea dreptului de a conduce, prin plângerea împotriva procesului verbal de constatare, această din urmă sancțiune va fi suspendată până la emiterea unei hotărâri definitive și irevocabile.

Dacă în hotârârea emisă de către instanță se prevede menţinerea măsurii suspendării dreptului de a conduce, Poliția Rutieră competentă are obligația să-l înștiințeze pe titularul permisului cu privire la data începerii suspendării și durata acesteia, în termen de 30 zile de la data comunicării dispozitivului hotărârii judecătorești definitive și irevocabile.

În consecință, șoferul va avea obligația să se prezinte la serviciul Poliţiei Rutiere care îl are în evidență pentru a preda permisul de conducere, în termen de 15 zile de la data înștiințării. Neprezentarea la Poliţie în termenul prevăzut va atrage majorarea perioadei de suspendare a exercitării dreptului de a conduce cu 30 de zile.

Acest proiect, încearcă în esența sa să limiteze importul masiv de mașini la mâna a doua și nu numai ce pot fi cumpărate cu câteva sute de euro. Importul ca importul, dar taxele de înmatriculare sunt plătite într-un stat ce are un sistem de impozitare ceva mai flexibil, însă rularea efectivă a acestor mașini se face pe teritoriul și pe străzile din România, așa cum sunt ele!

Mulți dintre concetățeni, cum au aflat că ar putea fi strânși un pic cu ușa să-și achite amenzile au sărit ca arși, însă, în fond, cine greșește trebuie să plătească, mai mult sau mai puțin. Repet, cine greșește, că amenzile date stând la pândă în locuri strategice cred că înfurie pe oricine.