Examinarea pentru obţinerea permisului de conducere, mai ales cea practică este pentru unii un examen dificil care aduce multe dificultăţi.
Recent, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 431/2017, Ordinul nr. 58/2017 pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind proceduri referitoare la înmatricularea vehiculelor şi permisul de conducere, ordin care modifică unele proceduri privind obţinerea permisului de conducere.
Ce se modifică în procedura de obţinere a permisului de conducere?
Se specifică faptul că în cazul apariţiei unei defecţiuni tehnice, desfăşurarea probei practice se întrerupe, examinatorul consemnând, la rubrica «Menţiuni» din anexa la testul de examen, ora şi punctajul de penalizare acumulat de candidat pe timpul conducerii autovehiculului. Proba practică se reia odată cu înlocuirea autovehiculului, iar examenul continuă până la îndeplinirea cerinţelor probei pentru categoria respectivă. În situaţia în care proba nu mai poate fi reluată în aceeaşi zi, conform programului normal de lucru, candidatul este reprogramat în cel mai scurt timp posibil. Faţă de vechea reglementare nu se aduc mari modificări ci doar se cosmetizaeză textul de lege.
Se prevede obligativitatea de a prezenta actul de identitate. Astfel, înregistrarea în aplicaţia informatică de examinare şi susţinerea probelor de examen sunt condiţionate de prezentarea documentului care atestă identitatea şi domiciliul sau reşedinţa în România, în original, şi a dosarului de examinare.
Nu mai este necesară copia actului de identitate la dosarul de examinare conform noutăţilor legislative. Iar extrasul de pe cazierul judiciar se va solicită de serviciul public comunitar regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor competent, pe baza consimţământului expres al candidatului.
O noutate este faptul că programarea la proba practică se poate efectua şi de către şcolile de conducători auto, prin utilizarea unei aplicaţii informatice puse la dispoziţie gratuit de către D.R.P.C.I.V., pe bază de protocol.
Se redefinesc caracteristicile care trebuie îndeplinite de autovehiculele folosite pentru examinarea la proba practică.
Asftel, pentru autovehicul din categoria C1 înţelegem un vehicul din categoria C1 cu masa maximă autorizată de cel puţin 4.000 kg, cu o lungime de cel puţin 5 m şi care poate să atingă o viteză de cel puţin 80 km/h; prevăzut cu sistem de prevenire a blocării roţilor în timpul frânării (ABS) iar compartimentul de marfă din remorcă constă dintr-un corp închis care este cel puţin tot atât de lat şi înalt precum cabina.
Iar pentru categoria D1 înţelegem un vehicul din categoria D1 cu masa maximă autorizată de cel puţin 4.000 kg, cu lungimea de cel puţin 5 m şi care poate să atingă o viteză de cel puţin 80 km/h; prevăzut cu sistem de prevenire a blocării roţilor în timpul frânării (ABS).
Acestea sunt modificările mai importate pe care le-a adus Ordinul nr. 58/2017, menţionăm, aşa cum se observă, că nu au fost aduse modificări care să aibă implicaţii deosebite ci doar se clarifică anumite noţiuni.