Ce se modifică în organizarea concursului pentru numirea în funcţie a inspectorilor judiciari?


Inspecţia Judiciară este o structură cu personalitate juridică în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii iar inspectorii din cadrul Inspecţiei Judiciare sunt numiţi în funcţie în urma unui concurs organizat conform legii.

Potrivit ştirilor juridice a intervenit o noutate legislativă în ceea ce priveşte desfăşurarea concursului de numire a inspectorilor judiciari. Iar în acest sens a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 428/2017, Hotărârea nr. 633/2017 pentru modificarea şi completarea Regulamentului privind organizarea şi desfăşurarea concursului pentru numirea în funcţie a inspectorilor judiciari, aprobat prin Hotărârea Plenului Consiliului Superior al Magistraturii nr. 801/2012

Ce se modifică în organizarea concursului pentru numirea în funcţie a inspectorilor judiciari?

1.Concursul pentru numirea în funcţie a inspectorilor judiciari se va organiza de către Consiliul Superior al Magistraturii, prin Institutul Naţional al Magistraturii. Menţionăm că până la intervenirea acestor modificări concursul era organizat de Inspecţia Judiciară.

2.Candidaturile nu se vor mai depune la Inspecţia Judiară ci la Consiliul Superior al Magistraturii.

3.Comisia de organizare a concursului va fi numită prin hotărâre a Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea Direcţiei resurse umane şi organizare din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii şi a Institutului Naţional al Magistraturii, spre deosebire de vechea reglementare când comisia era numită de inspectorul şef.

4.Se modifică componenţa comisiei de organizare a concursului.

Astfel, din Comisia de organizare a concursului vor face parte:
a) preşedinte: secretarul general ori secretarul general adjunct al Consiliului Superior al Magistraturii sau directorul Direcţiei resurse umane şi organizare;
b) vicepreşedinte: secretarul general adjunct, directorii Institutului Naţional al Magistraturii sau directorii Direcţiei resurse umane şi organizare, după caz;
c) membri: directori, şefi de servicii şi birouri, personal de specialitate juridică asimilat judecătorilor şi procurorilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, experţi ai Institutului Naţional al Magistraturii, funcţionari publici şi personal contractual din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii şi al Institutului Naţional al Magistraturii;
d) responsabili de sală şi supraveghetori, precum şi alte persoane care desfăşoară activitate pentru buna organizare a concursului. Prin excepţie, aceste persoane sunt numite prin hotărâre a preşedintelui comisiei de organizare, de regulă, din aceleaşi categorii de personal ca şi membrii comisiei.

5. Se modifică componenţa comisiei de elaborare a subiectelor

Potrivit noutăţilor legislative, comisia de elaborare a subiectelor este formată din judecători de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie ori de la curţile de apel, procurori de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie sau de Ja parchetele de pe lângă curţile de apel şi este condusă de un preşedinte, numit dintre membrii comisiei. În această comisie pot fi numiţi şi formatori ai Institutului Naţional al Magistraturii. Numărul membrilor şi componenţa comisiilor se stabilesc de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii în funcţie de specificul posturilor scoase la concurs, de numărul candidaţilor şi de materiile de concurs pentru care au optat candidaţii.

6.Proba interviului se va susţine în faţa Plenului Consiliului Superior al Magistraturii iar numărul seturile de variante de subiecte la proba scrisă va fi doar de două nu trei cum era în vechea reglementare.

Cele enumerate mai sus sunt printre cele mai importante modificări aduse în desfăşurarea concursului de inspectori judiciari iar pentru cei interesaţi este important să le cunoască.