S-a prorogat termenul intrării în vigoare a Legii privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern!


Legea privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern, nr. 207/2016, a atras numeroase critici şi întrebări însă mulţi au fost cei care au agreat aceste prevederi.

Obiectivul legi constă în crearea cadrului juridic necesar asigurării unei nutriţii adecvate şi sănătoase pentru sugari şi copii de vârstă până la 2 ani, prin protecţia şi promovarea alăptării, în vederea menţinerii sau îmbunătăţirii stării de sănătate a acestora, prin asigurarea utilizării corecte a înlocuitorilor laptelui matern, atunci când aceştia sunt necesari, prin reglementarea marketingului lor şi prin furnizarea de informaţii consistente, obiective şi accesibile, într-o formă adecvată publicului.

Potrivit ştirilor juridice, legea reprezintă o nouă victorie a societății civile în fața marilor companii de producție și distribuție a substituenților de lapte matern, care practică o promovare agresivă a produselor sale, oferind adesea stimulente financiare medicilor și asistenteleor pentru a promova formule de lapte praf.

Să ne reamintim ce prevede această Lege!

Potrivit acesteia se interzice producătorilor sau distribuitorilor să realizeze activităţi de reclamă sau de plasare a produselor vizate la punctele/structurile de vânzare, precum şi orice acţiuni de promovare a produselor vizate la nivelul comerţului cu amănuntul sau alte activităţi cu privire la oferte speciale, cupoane de reducere, loterii publicitare, vânzări speciale, vânzări legate, premii, cadouri, pachete promoţionale, etalări speciale la vânzare, distribuire de mostre sau orice alte practici asemănătoare.

Încă o interdicţie vizează că vânzările cu preţ redus nu pot fi precedate sau însoţite de publicitate. Reducerile de preţ, precum şi orice alte politici ori practici comerciale sau de stabilire a preţurilor nu pot fi folosite de producători sau distribuitori ca mecanism de reclamă sau de promovare a produselor vizate.

Este interesant că li se interzice personalului de marketing să contacteze, direct sau indirect, gravidele, mamele de sugari ori de copii de vârstă până la 2 ani sau membrii ai familiilor acestora ori personalul din sistemul de sănătate.

Încălcarea prevederilor de mai sus constituie contravenţie. Cei care încalcă aceste prevederi pot fi sancţionaţi cu amenzi începând de la 500 lei la 1.000 lei în cazul faptelor săvârşite de persoane fizice sau de la 5.000 lei la 100.000 lei în cazul faptelor săvârşite de persoane juridice.

O noutate legislativă în ceea ce priveşte Legea menţionată este O.U.G nr. 35/2017 pentru prorogarea termenului de intrare în vigoare a Legii nr. 207/2016 privind reglementarea marketingului înlocuitorilor laptelui matern, publicată în Monitorul Oficial nr. 343/2017.

Acest act normativ s-a argumentat prin faptul că intrarea în vigoare a legii ar produce efecte negative prin aparăţia unui risc de blocaj pe piaţa românească de produse înlocuitoare ale laptelui matern, industria nu va avea posibilitatea de a pune pe piaţă produse etichetate conform noului act normativ, întrucât nu au fost elaborate normele de aplicare ale prezentei legi, fapt imposibil de realizat în absenţa avizului Comisiei Europene.

În acest context termenul pentru intrarea în vigoare a Legii nr. 207/2016 se prorogă cu 36 de luni.

Sperăm că acest interval va fi suficient pentru pnerea în concordanţă a legislaţiei naţionale.