Cheltuielile bugetare necesare desfășurării activităților de management al situațiilor de urgență vor fi suportate de la buget


Activitatea Inspectoratelor pentru Situaţii de Urgenţă este o componentă a sistemului securităţii naţionale şi reprezintă un ansamblu integrat de activităţi specifice, măsuri şi sarcini organizatorice, tehnice, operative, cu caracter umanitar şi de informare publică, planificate,  în scopul prevenirii şi reducerii riscurilor de producere a dezastrelor, protejării populaţiei, bunurilor şi mediului împotriva efectelor negative ale situaţiilor de urgenţă, conflictelor armate şi înlăturării operative a urmărilor acestora şi asigurării condiţiilor necesare supravieţuirii persoanelor afectate.

Autorităţile executive de la nivel local şi judeţean au stabilite atribuţii în ceea ce priveşte managementul activităţilor de apărare împotriva incendiilor. Asigurarea materială şi financiară aferentă activităţii de apărare împotriva incendiilor se realizează pe seama bugetului unităţii administraţiei publice locale. 

O noutate legislativă în domeniu o reprezintă lansarea în dezbatere publică a proiectul de Lege pentru modificarea unor acte normative. Este vorba de OUG nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, OUG nr. 21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, Legea nr. 446/2006 privind pregătirea populaţiei pentru apărare, Legea nr. 218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române.

Acest proiect de lege era necesar având în vedere analiza execuției bugetare din ultimii ani relevă o creştere substanţială a cheltuielilor din bugetele autorităţilor administraţiei publice locale pentru finanţarea domeniilor de intervenţie privind apărarea, ordinea publică şi situaţiile de urgenţă.

Care sunt noutăţile aduse?

Se prevede faptul că  finanțarea cheltuielilor curente și de capital pentru Inspectoratele pentru Situații de Urgență și pentru Autoritatea Teritorială de Ordine Publică, se vor asigura din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne, iar finanțarea Centrelor Militare se suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Apărării Naționale, astfel:

– prin modificarea art. 20 din O.G. nr. 88/2001 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea serviciilor publice comunitare pentru situaţii de urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare, cheltuielile curente și de capital aferente activității inspectoratelor județene și al municipiului București se va asigura din bugetul de stat prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne;

– prin modificarea art. 32 și art. 33 din O.U.G. nr. 21/2004 privind înființarea Sistemului Național de Management al Situațiilor de Urgență, cu modificările şi completările ulterioare, cheltuielile curente și de capital ale centrelor operaționale din structura serviciilor publice comunitare profesioniste, cheltuielile curente și de capital ale centrelor operative, precum și fondurile pentru realizarea și desfășurarea activităților de management al situațiilor de urgență la nivel central și local, vor fi asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne;

-prin modificarea art. 76, art. 77, art. 78 și art. 79 din Legea nr. 446/2006 privind pregătirea populaţiei pentru apărare, cu modificările și completările ulterioare, Ministerul Apărării Naționale va fi obligat să asigure să asigure centrelor militare terenurile, dotările și materialele necesare desfășurării activității acestora, cheltuielile de reparații, întreținere și amenajare a localurilor centrelor militare, cheltuielile de modernizare a patrimoniului centrelor militare, precum și plata personalului din afara centrelor militare care desfășoară activitate în cadrul comisiilor locale de recrutare-încorporare;

– prin modificarea art. 20 din Legea nr. 218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, cheltuielile necesare desfășurării activității autorității teritoriale de ordine publică vor fi suportate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Interne.

Concret, se specifică expres faptul că se va suporta de la bugetul de stat cheltuielile bugetare necesare desfășurării activităților de management al situațiilor de urgență.