Mult aşteptatul Ghid de finanţare a Programului Rabla a fost publicat în Monitorul Oficial.
Astfel, Ordinul nr. 661/2017 prevede aprobarea Ghidului de finanţare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2017 – 2019 şi a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 293/2017.
Conform documentului, finanţarea acordată prin prezentul program, care va avea caracter multianual, reprezintă o strategie pentru o perioadă de trei ani (2017-2019), prin care Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) îşi propune să contribuie la încurajarea achiziţiei de autoturisme noi din ce în ce mai performante din punct de vedere al impactului asupra mediului.
Care sunt noutăţile programul Rabla 2017?
Valoarea primei de casare pentru Programul Rabla 2017 va rămâne 6.500 lei, la fel ca în 2016, iar din acest an se vor introduce praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achiziţia cărora se poate obţine prima de casare.
Noutatea programului este că, începând din 2017, se introduc praguri maxime de emisii de CO2 ale autovehiculelor pentru achiziţia cărora se poate obţine prima de casare. Astfel, cuantumul primei de casare va fi de 6.500 lei şi se va acorda în funcţie de cantitatea de emisii de CO2/km generată de sistemul de propulsie al autovehiculului nou achiziţionat, în regim de funcţionare mixt, după cum urmează: în anul 2017, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 130 g CO2/km; în anul 2018, pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 120 g CO2/km; în anul 2019 pentru autovehiculul nou al cărui sistem de propulsie generează maximum 110 g CO2/km.
Astfel după cum se observă, prin scăderea graduală a pragului de emisii de CO2, programul este conceput nu doar ca o modalitate de finanţare, ci şi ca un instrument de indrumare a cumpărătorului de autoturisme şi conştientizare a acestuia cu privire la corelarea nevoii de deplasare cu cea de protecţie a mediului.
Potrivit noutăţii legislative, nu se mentionează un buget al programului însă la prima de casare de baza se poate adăuga, în anul 2017, un ecobonus de 1.000 lei la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/km în regim de funcţionare mixt.
Pentru anul 2018, valoarea ecobonusului este similară, însă numai pentru cazul în care este cumpărată o maşină nouă echipată cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 98 g CO2/km în regim de funcţionare mixt.
Nu în ultimul rând, la achiziţionarea unui autovehicul nou, echipat cu sistem de propulsie care generează o cantitate de emisii de maximum 96 grame de CO2/km în regim de funcţionare mixt, se va acorda, în 2019, un ecobonus în cuantum tot de 1.700 lei.
Prima de casare şi ecobonusul se scad de către producator din preţul de comercializare cu TVA al autovehiculului nou, iar prima de casare se poate cumula cu ecotichetul acordat în cadrul Programului de promovare a vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic, în condiţiile prevăzute prin ghidurile celor două programe. În această situaţie, cumularea ecobonusului este exclusă.
Când începe programul?
Conform procedurii, a doua zi după publicarea în Monitorul Oficial a Ordinul menţionat mai sus, va fi emisă Decizia Președintelui AFM, prin care se va da startul primei etape a programelor: validarea producătorilor/dealerilor de autovehicule. Imediat după încheierea contractelor cu dealerii și afișarea listei cu aceștia pe site-ul AFM, Programul Rabla va fi deschis populației pentru înscrierea și rezervarea locurilor.
Aşadar pregătiţi-vă dosarul şi înarmaţi-vă cu răbdare!