După cum bine ştim orice cerere adresată instanţelor judecătoreşti trebuie să fie formulată în scris şi să cuprindă indicarea instanţei căreia îi este adresată, numele, prenumele, domiciliul sau reşedinţa părţilor ori, după caz, denumirea şi sediul lor, numele şi prenumele, domiciliul sau reşedinţa reprezentanţilor lor, dacă este cazul, obiectul, valoarea pretenţiei, dacă este cazul, motivele cererii, precum şi semnătura.
Potrivit legislaţiei, art. 149 C. procedură civilă când cererea urmează a fi comunicată, ea se va face în atâtea exemplare câte sunt necesare pentru comunicare, în afară de cazurile în care părţile au un reprezentant comun sau partea figurează în mai multe calităţi juridice, când se va face într-un singur exemplar. În toate cazurile este necesar şi un exemplar pentru instanţă.
Alte înscrisuri care trebuie depuse la dosar
La fiecare exemplar al cererii se vor alătura copii de pe înscrisurile de care partea înţelege a se folosi în proces, cu specificarea că, copiile vor fi certificate de parte pentru conformitate cu originalul.
Trebuie să menţionăm că în cazul în care înscrisurile sunt redactate într-o limbă străină, ele se depun în copie certificată, însoţite de traducerea legalizată efectuată de un traducător autorizat. În cazul în care nu există un traducător autorizat pentru limba în care sunt redactate înscrisurile în cauză, se pot folosi traducerile realizate de persoane de încredere cunoscătoare ale respectivei limbi, în condiţiile legii speciale.
Cererea depusă prin mandatar
Potrivit ştirilor juridice, în cazul unei cereri de chemare în judecată formulată de o persoană juridică prin mandatar, reprezentantul convenţional este ţinut a face nu doar dovada propriului mandat, ci şi a mandatului (legal sau convenţional) deţinut de persoana fizică ce agreează mandatul convenţional.
Într-un caz practic s-a stabilit că în contextul invocării lipsei dovezii calităţii de reprezentant, simpla exhibare a împuternicirii avocaţiale nu este suficientă. Textul art.151 C.proc.civ. specifică în concret actele ce fac proba reprezentării şi care trebuie anexate la dosar, în ipoteza în care aceste dovezi nu sunt anexate la dosar, instanţa amânând cauza şi punând în vedere părţii reprezentate să facă dovada calităţii de reprezentant al semnatarului cererii sau să declare dacă îşi însuşeşte sau nu cererea până la termenul de judecată acordat în acest scop, sub sancţiunea anulării acesteia, pentru lipsa dovezii calităţii de reprezentant, în temeiul art.82 alin.(1) C.proc.civ.
În condițiile în care a fost contestată atât calitatea reprezentantului convenţional, cât şi calitatea mandatarului reclamantei, semnatar al contractului de asistenţă juridică, devin aplicabile alin. 4) şi 5) al art. 151 C. procedură civilă. Acestea din urmă se referă la faptul că reprezentanţii persoanelor juridice de drept privat vor depune, în copie, un extras din registrul public în care este menţionată împuternicirea lor iar reprezentantul desemnat al unei asociaţii, societăţi ori alte entităţi fără personalitate juridică, înfiinţată potrivit legii, va anexa, în copie legalizată, extrasul din actul care atestă dreptul său de reprezentare în justiţie.
În concluzie în cazul cererii de chemare în judecată formulată prin mandatar, reprezentantul convenţional este ţinut a face nu doar dovada propriului mandat, ci şi a mandatului (legal sau convenţional) deţinut de persoana fizică ce agreează mandatul convenţional.