Direcţia Generală Anticorupţie a fost înfiinţată conform legii?


Direcţia Generală Anticorupţie a fost înfiinţată în baza Legii nr.161/2005 şi este structura specializată a Ministerului Afacerilor Interne pentru prevenirea şi combaterea corupţiei în rândul personalului ministerului.

Crearea acestei Direcţii a fost susţinută de către Uniunea Europeană, prin acordarea de asistenţă din partea unor specialişti din Marea Britanie şi Spania.

Direcţia Generală Anticorupţie va stabili relaţii de cooperare cu organismele publice şi private care au misiunea de a preveni şi combate corupţia în societatea românească. Ca şi principii, potrivit ştirilor juridice, această instituţie promovează, în activitatea pe care o desfăşoară, integritatea, onestitatea şi profesionalismul, ca standard atât pentru personalul propriu, cât şi pentru cel al Ministerului Afacerilor Interne.

Legea prin care a fost înfiinţată instituţia a făcut subiectul unei excepţii de neconstituţionalitate prin care s-a invocat modul neconform cu prevederile constituţionale în care a fost înfiinţată.

Motivele excepţiei de neconstituţionalitate

În motivare s-a arătat că prin dispoziţiile art. I din Legea nr. 161/2005, a fost înfiinţată Direcţia generală anticorupţie, ca structură specializată pentru prevenirea şi combaterea corupţiei în rândul personalului propriu, fără a exista avizul Curţii de Conturi, astfel cum prevăd dispoziţiile art. 117 alin. (2) din Constituţie.

De asemenea se arată că dispoziţiile criticate acordă unui serviciu specializat, subordonat politic, atribuţii de poliţie judiciară, cu consecinţe în actul de justiţie şi în fazele premergătoare procesului penal. De asemenea, o altă consecinţă a acestor dispoziţii este aceea că se realizează o extindere nejustificată a competenţei acestei structuri în sensul instrumentării de către aceasta a unor fapte săvârşite de persoane care nu fac parte din personalul Ministerului Administraţiei şi Internelor.

Decizia Curţii Constituţionale

Curtea Constituţională a reţinut că din perspectiva atribuţiilor pe care Direcţia generală anticorupţie le îndeplineşte, Curtea observă că aceasta desfăşoară o activitate de strictă specialitate, ce se subsumează atribuţiei Ministerului Afacerilor Interne de a organiza şi a desfăşura, prin structuri specializate, potrivit competenţei, activităţi pentru prevenirea şi combaterea terorismului, a criminalităţii organizate, a traficului şi consumului ilicit de droguri, a traficului de persoane, a migraţiei ilegale, a criminalităţii informatice, precum şi a altor fenomene infracţionale şi fapte antisociale.

În concluzie, Curtea apreciază că Direcţia generală anticorupţie nu este un organ de specialitate, ci o structură de specialitate în cadrul Ministerului Afacerilor Interne pentru înfiinţarea căreia nu era necesar avizul Curţii de Conturi, astfel că nu poate reţine încălcarea dispoziţiilor art. 117 alin. (2) din Constituţie.

În ceea ce priveşte desfăşurarea activităţii de urmărire penală, Curtea reţine că organele de cercetare penală din cadrul Direcţiei generale anticorupţie îşi desfăşoară activitatea de urmărire penală sub conducerea şi supravegherea procurorului prin urmare nu poate fi reţinută critica autorului excepţiei în sensul că se creează un serviciu specializat, subordonat politic, cu atribuţii de poliţie judiciară, cu consecinţe în actul de justiţie şi în fazele premergătoare procesului penal.

Astfel, critica raportată la prevederile art. 1 alin. (4) din Constituţie referitor la principiul separaţiei şi echilibrului puterilor în cadrul democraţiei constituţionale este neîntemeiată, urmând a fi respinsă.

De reţinut!

Curtea Constituţională a respins excepţia de neconstituţionalitate prin Decizia nr. 674/2016 publicată în Monitorul Oficial nr. 194/2017, prin urmare Direcţia Generală Anticorupţie a fost înfiinţată conform legii.